Inlägg från: Isorfidien |Visa alla inlägg
  • Isorfidien

*Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.

Ja du vet ju redan att jag är det.. har dock inte sett fler här ännu men men.. det kanske finns någon som smyger omkring i buskarna här också!

• Isorfidien

Svarar istället.

Det finns absolut inga "hinder" för oss att gifta oss med icke medlemmar, själv är jag gift med en ateist så att säga. Min man har inga problem med att jag tar med mig barnen till kyrkan och han har själv varit med dit. Jag försöker inte pressa honom att bli medlem utan jag bad honom komma med en gång för att han själv skulle se vad det hela handlade om och att han själv skulle få träffa medlemmarna i min gren.

Vi har något som kallas Visdomsordet. Det är mer eller mindre utformat utefter att vår kropp är något vi ska sköta och våra vilket gör att vi varken dricker the, kaffe, alkohol eller röker eller använder droger (vi får i medicinskt syfte om det krävs) för att inte skada våra kroppar.

Vi har inga sociala regler som att vi inte får göra vissa saker som ex sexualundervisning i skolan, förbjud att klippa oss eller något sådant.

• Isorfidien

Nej min man får inte komma in i templet - jag får det men inte han eftersom han inte är medlem.

Inom vår kyrka så tror vi inte på helvetet - det finns olika grader av "paradis" men inget helvete. Jag har en hel hög nära vänner - alla mina närmaste vänner - som inte är medlemmar men jag har aldrig någonsin hört talas om att en medlem "sett ner" på en icke medlem.

Och jo Icapika - "mormoner" i USA får gå på bio! Det gjorde jag konstant själv när även jag bodde i USA och umgicks med både medlemmar och de som inte var med i kyrkan och vi gick på bio hela högen tillsammans. Och förresten, de med namnskyltar är våra missionärer.

• Isorfidien

Det var ju även så att många män stupade i något krig som var under den tiden detta infördes (inte så insatt i alla krig i Amerika) vilket då gjorde att många kvinnor blev änkor och barn utan pappa och försörjare vilket var ett av skälen till att månggifte infördes under en period - för att dessa kvinnor och barn inte skulle svälta ihjäl och leva utan tak över huvudet.

Hela den processen och tiden är väldigt komplicerad att förklara men det här är grundtanken till varför månggiftet infördes.

• Isorfidien

Tackar Marwik för uppbackningen

Sedan en sak till - det var inte så att dessa hustruar bodde alla under samma tak utan varje fru till en man skulle ha ett eget hem till sig och sina barn - vilket gjorde att det troligen inte var så väldans många män som hade råd att hålla två hela hushåll i full gång.

Nu vet jag inte om den reformerade kyrkan av Jesu Kristi Kyrka... fortfarande är av den tron som var innan månggiftet förbjöds och fortsätter tro att månggiftet är okej... Skulle någon av oss mormoner idag göra samma sak skulle vi bli uteslutna från kyrkan med omedelbar verkan!

• Isorfidien

Men hej Lillevi!! Vart någonstans i vårt avlånga land eller grannland befinner du dig då?

Trevligt att hitta någon till - tror vi är 3-4 stycken just nu men jag har tappat räkningen, en av oss har i alla fall bytt nick så jag har verkligen tappat kontrollen över oss SDH:are här.

• Isorfidien

Lillevi

Själv hör jag hemma i Gävleborg och någon - tror det är Camba hör hemma i Finland men Crabban vette katten vart hon finns någonstans... eller så har jag blandat ihop dessa två! Någon av dem i alla fall finns i Finland.. *hihi*

Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.