• Alle

Åka berg- och dalbana?

Den anledning jag har fått höra att inte åka har ingenting med storleken på magen att göra, utan att kroppen utsätts för ansträningnar som inte är normala, och är man inte "frisk" så bör man inte åka. Till exempel så utsätter man kroppen för onormala g-krafter i berg-och-dalbanor.
    På de åk där gravida "avrekomenderas" brukar det även sitta en skylt att de med hjärtproblem inte bör åka. En liten koppling kanske?

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle
    Oj hoppsan skrev 2007-06-03 13:02:10 följande:
    NEJ!!!!! Jag har jobbat på Liseberg imånga år och kört bergochdalbanor, och man ska INTE åka när man är gravid. Du utsätts för g-krafter och rörelser som INTE är bra för graviditeten. Även om det är ovnligt att det händer något skulle jag aldrig riskera att åka. Som någon annan skrev, att skyltarna visar stora magar är ju för att folk ska föstå att gravida inte ska åka. Dessutom är det så att OM det skulle ske något oförutsett som ett stopp i högfart så sitter du ju som sagt fast med byglar över magen. Som någon annan skrev att de frågat sin BM - de vet inte vad för krafter/risker som föreligger vid just den bana du tänkt åka så att fråga personalen är en MYCKET bättre idé. Som personal på nöjespark avråder vi ALLTID gravida för att åka eftersom det är onaturliga krafter/rörelser man utsätts för. Som sagt, jag har väntat under min graviditet och råder alla andra att göra det också.
    TACK!
    någon som vet!
    Jag skrev också om att det är därför jag har blivit avrådd att åka -g-krafter mm.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Åka berg- och dalbana?