Inlägg från: Widmarkarna |Visa alla inlägg
  • Widmarkarna

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Oj , denna metoden var helt ny för mig och jag har läst om de flesta metoder faktiskt, håller på med somna utan gråt nu men hon har listat ut min metod och vaknar ändå 2-3 ggr/natt.
    Ger ni barnen vanlig mat till middag och kvällsgröt istället för välling?

• Widmarkarna

Jag läste om metoden som TS skrivit, och jag undrar, kan mamman också ta nätterna? eller är det mest ultimata att pappan tar henne under uppvaken den första tiden? när kan mamman ta över så att säga? hon blir flyförbannad när pappan försöker att söva om henne på nätterna och vaknar efter några minuter igen, även när jag själv är uppe och försöker lägga/lugna henne, hon SKA ha mat.

• Widmarkarna

zorika: vad brukar er lille göra när han vaknar? ropar han, gråter han eller vad gör han? hur reagerade han när han inte fick mat de gånger han är van vid? vår lilla blir GALEN om hon inte får mat när hon vaknar, hon vaknar iofs bara 2 ggr /natt, 00 och 3, hon får amma kl 00, sen får hon en flaska välling kl 3, på den sover hon till morgonen som oftast är kl 7.30, hon somnar kl 19.30 på kvällen.

Jag följer med spänning utvecklingen för dig, skillnaden som jag tänkt göra är att ta bort de två målen hon äter, eller på sin höjd behålla ett, men allra skönast hade ju varit om hon sovit hela natten.

• Widmarkarna

Kan lägga till att Linnea är en dag yngre än din bebis zorika :)

• Widmarkarna

zorika: oj strongt att gå och bära så länge första natten, men jag tror faktiskt att har man bestämt sig så kommer det gå, det bara SKA gå, och det är nog jättebra att vara envis. Jag tror att jag ger efter så lätt, jag blir så ledsen när hon skriker och är ledsen, men när jag väl bestämmer mig så SKA det funka! kommer också skriva sömnlogg här så de som är intresserade får se hur det går för oss, alltid kul att dela erfarenheter.
    Får du sova något på dagen? tupplurar du samtidigt som honom? man måste ju ta igen sig på dagen efter allt stök om natten antar jag.

Kanske vi vågar ta steget till bättre nätter redan i helg med mannens hjälp!

• Widmarkarna

zorika: vet inte om det hjälper nått men jag är grymt imponerad av dig och hur du orkar med nätterna, här går det lite upp och ner, hit och dit. Vi har inte börjat med metoden än men hon verkar ändå ha ett mösnter som nog ska gå att bryta. Hon vaknar likt din bebis vid 1 tiden, så har det gått 5 timmar och hon vill fylla depåerna, inatt gjorde jag misstaget att amma henne, hon blir rätt knipig av det, men jag hade inte ammat på 2 dygn så mitt ena bröst (som ännu producerar) var rätt så fyllt, men det resulterade i att hon blir knipig i magen, jag hade dessutom smällt i mig massa lök och gottit på kvällen, så hon vaknade 30 min tidigare och var orolig oc krystade, sen somnade hon till kl 6, då fick hon vällingen, vilket i sin tur resulterade att morgongröten inte var någon hit kl 7.30 när hon vaknade för morgonen..

Egentligen så vaknar inte Linnea mycket om nätterna, 2 ggr just nu, så jag ska inte klaga så mycket, vissa har ju femtielva uppvak per natt!

• Widmarkarna

Lillan har nu åter igen bara vaknat en gång inatt för mat kl 2.30, gav henne en flaska välling då hade hon varit utan mat i hela 7 timmar,det är nästan rekord, jag tassar nog omedvetet i alla fall fast jag inte tänker på det , men finns det några tips på hur man ska förlänga natten så hon t.ex. äter vällingen på morgonkvisten, vid 6 t.ex?

• Widmarkarna

glömde säga att hon somnar vid 20, och somnar snabbt och bra helt själv och vaknade till vid 23 första ggn men somnade om själv igen, hur många timmar ska de klara utan mat?

• Widmarkarna
    didilej skrev 2008-03-12 10:37:53 följande:
    De _flesta_ barn som är över 6 månader och som äter fast mat dagtid tror jag nog klarar sig utan mat i 12 h. A W menar ju att t.om. bebisar som är 4 månader skall klara sig utan mat 12 h i sträck om de äter välling på kvällen, men personligen ville jag nog att en hel del "riktig" mat skulle slinka ner innan jag var beredd att ta bort nattmaten.
    Ahaa.. jo alltså jag känner mig inte heller helt säker på att hon får i sig tillräckligt för att klara sig en hel natt, men om de sover 6 timmar i sträck räknas det ju som en hel natt så gumman sov en hel natt förra natten :)
  • Widmarkarna
    zorika skrev 2008-03-13 14:37:27 följande:
    Nu blev det så att han somnade om själv efter att vaknat till. han fick mat vid 12 som vanligt. sen vaknade han vid halv 4 och hade svårt att komma till och fick då komma över till våran säng och somnade om igen.
    Jag upplevde något liknande inatt, hon sov till 2, åt sen sov hon till 5.30 och kunde inte somna om, antagligen mardröm, sen somnade hon om i vår säng en timma, sen var det dags för morgon slurken och uppstigning :)
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola