Inlägg från: Widmarkarna |Visa alla inlägg
  • Widmarkarna

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

aok skrev 2008-03-14 08:46:49 följande:
    Hur gör ni andra när ni är bortbjudna på kvällen? Vi har varit bortresta i helgen, då har S somnat snällt i vagnen där vi har varit. Sen när vi kom "hem" vid 23-tiden och hon skulle flyttas över till sängen så vaknade hon så klart - och tyckte att det var party! Ingen av kvällarna så somnade hon sen förrän vid 1.00. Och nu sen vi kom hem ikväll så har hon antingen gjort samma sak (somnat och vaknat) eller vägrat somna när vi vill lägga henne. Hur gör man?? Ska man hålla sig hemma resten av livet för att inte störa hennes sovvanor?
    Jag vet att vi hade det problemet innan men då somnade hon vid 21 sen vaknade hon 2 timmar senare och var vaken som längst till 3, vet inte hur vi gjorde men vi etablerade ett punktligt schema och hade hon tendens till att vakna på natten/sena kvällen så gick jag in och hade det mörkt i rummet och så hon visste att det var natt.. hon skulle inte få vakna, de första gångerna tog det ca timman för henne att somna igen, så höll jag på, tillslut fattade hon att nu ska man sova nu är det natt.. så nu vaknar hon inte mer på kvällen. Då det var som värst var hon ca 4-5 mån, tror det har mycket med nyfikenhet att göra, hör dom att man är där och skramlar så vill de se vad som händer, nu sover lillan bättre av att höra oss, då vet hon att vi vakar över henne, så det gäller att de lär sig vad de ska göra, sova när det är natt och vakna när det är morgon.. lättare sagt än gjort :P
  • Widmarkarna

Oj, inatt vet jag inte vad som hände, vår lilla flicka som sovit så förnöjt, vaknar helt plötsligt kl 23 efter 3 timmas sömn och kan inte somna om, hon blir inte glad när hon inte får mat, vi bär, tröstar, nattar, bär tröstar nattar, 2 timmar senare kl 1 somnar hon igen efter att vi gett henne en panodil, hon kanske hade tandvärk? det var nått som störde i alla fall, vad vet vi inte, men sen sov hon till 5.30, åt, och sen fick hon en slurk 7.30 när hon vaknat för dagen, undra vad som hände? jag tassade henne för första ggn och hon blev lugnare, fick ta upp henne emellanåt och trösta, hon var ju klarvaken efter allt skrikande, men vi lyckades natta henne UTAN mat och det var en enorm framgång.
    Kanske hon håller på att ställa om sina rutiner? hon har i alla fall en fast natt och morgon tid när hon somnar!

Någon annan som råkat ut för ett sådant bakslag?

• Widmarkarna

hon har i alla fall en fast natt och morgon tid när hon somnar och vaknar ska det vara :)

• Widmarkarna

didilej: ja de måste vart en tandsprickning eller knip i magen eller något för inatt sov hon lugnt igen! :) eller mardröm, hon är för söt vår lilla tjej. Myspysflickan!

• Widmarkarna

Hojj, trenden håller i sig, hon får en välling kl 2, inte före, för då blir det att hon vaknar för tidigt och ska ha morgonmålet, annars så sover hon från 20-2, sen från 2.10-7.30 ca, så det känns helt OK faktiskt, och tassar gör jag vid nattning och sen efter hon ätit, sen även om hon vaknar innan, ev. sätter igång CD spelaren med hennes nattmusik igen om hon har svårt att komma till ro.
    Vi har inte riktigt orkat ta tag i att få henne sluta äta en flaska om natten, hon verkar onekligen hungrig då fast hon äter massor på dagen.

• Widmarkarna

DS vad bra :) hoppas det håller i sig.

I natt så vaknade hon åter igen vid 23, tog kanske 5 minuter att söva om henne, tassade som vanligt, hon var riktigt ledsen, men fick inget att äta, hon somnade om till 4.30!!! har aldrig hänt innan, men då fick hon en flarra välling och en ny blöja, hon hade bajsat :/, sen sov hon vidare till 7.30, förhoppningsvis så håller detta i sig, jag trodde knappt det var sant att klockan var så mycket när hon vaknade första ggn, annars brukar hon vakna vid 2 och vara hungrig, kanske hon träder in i en ny fas i livet?? TÄNK om vi får henne att sova hela vägen till 7.30 en dag, vilken lycka.. eller i alla fall kl 7!

• Widmarkarna

Ms Leia: vi hoppas att vi får de som ni en dag, att hon sover hela natten, fick hon något att äta från 8 månader, typ välling? jag slutade också nattamma vid 8 månader, min mjölk sinade totalt, och vällingen tog över.
    Vår tjej får också komma och sova hos oss på morgonkvisten fast i morse så somnade hon i sin egna säng och sov till 7.30! varje natt är olik den andra verkligen :)

• Widmarkarna

Här så var det en orolig natt där tassandet inte riktigt funkade, gissar på fler tänder!

• Widmarkarna

I natt så var det inga problem att tassa, för det behövdes inte, stackarn hade magsjuka och spydde minst 10 ggr i natt :/ så hon somnade som en stock efter varje kräkpassmoch intag av lite vätska.

• Widmarkarna

DS din lyckost
    Här kämpar vi med magsjuka och hon får dricka välling när hon vill för vätskans skull, trött är mitt förnamn!

• Widmarkarna

Tack för omtanken. Hon verkar vara bättre idag men är fortfarande trött och lite tagen och det tror jag det. Mannen är inte heller hemma så vi kan inte hjälpas åt, så jag gör lite som hon vill om nätterna, allt utom stiga upp för tidigt, så jag har fått henne att sova från 19.15-08 med ett par kortade uppvak för lite välling.. den enda som har svårt för att sova är ju jag, är inte van att sova själv i en stor säng!

• Widmarkarna

Underbart att se hur alla lyckas på ett eller annat vis :) vi ger lillan välling kl 2 på natten sen söver hon sig själv hela natten och ropar bara till ibland utan att vi behöver gå in till henne, tassar gör jag när hon ska lugna sig för natten, hon får lägga sig prick 20 var kväll och vaknar ca 7 på morgonen, men klart det varierar, men oftast är det kl 7.

Vi får se hur länge det håller i sig och när vi orkar kämpa oss genom en natt utan mat helt och hållet.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola