• tuvali1

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Om barnet skriker på natten då? Vad gör man då?
    Om barnet somnar men vaknar var 20:e minut? Man bara fortsötter och fortsätter på samma vis?

• tuvali1
    ModestyBlaze skrev 2012-03-16 12:05:08 följande:
    Japp, man fortsätter på samma vis. Det viktiga är att våga ta upp, lägga ner, gå ut 100 ggr om så krävs de första nätterna. Man måste förmedla lugn och trygghet, men också lämna över så barnet får chansen att somna själv.
    Okido! Jag slutade nattamma med hjälp av pappan och det gick bra. Han sov i sin säng hela natten och vi har innan kört med buffa rumpan istället för tass. Han sov bra och med endast 1-2 uppvak. Men så nu....7:e natten så har det börjat krångla igen! Somnar, vakna, somna, vakna...Är det ett klassiskt bakslag vi har fått?? Dock har jag inte gett efter och ammat. Men jag har ammat runt halv sju i vår säng och då har han somnat om en timme. Fel att göra så?
  • tuvali1
    Isola80 skrev 2012-03-16 12:59:14 följande:
    Jag ammar kl 6 varje morgon, tänker fortsätta ett tag med det. Men det är första målet sedan kl 20 så jag tycker det är många timmar ändå.

Är så impad av min lille kille. Igår somnade han själv 20.30, krävde lite tass vid 3 som vanligt, vaknade vid 6 ammade och sov till 7.30. Nätterna har ett tydligt mönster och det har även blivit mycket bättre regelbundenhet på dagen. Sover 3 gånger och äter 5!

Men de senaste 2-3 dagarna har han varit så himla gnällig. Ville inte äta bara amma så jag tänkte han var arg på mig för jag inte amma honom på natten. Igår morse var han helt galen och åt inte ens sin banan. Så på dagen lite senare såg jag ett litet risgryn titta fram i lilla gapet! Sedan dess är han sitt goa, glada jag igen!
    härligt! Hur länge har du hållt på med att tassa? Och hur var era nätter innan dess?
  • tuvali1

Kan man köra denna metoden fast man buffar rumpan istället för steg 3, smeka?
    Eller blir det fel...?

• tuvali1

Jag har en del funderingar, hoppas någon kan ge tips eller råd! Min son är 7 månader.

1) Är det dumt att jag tar över honom till min säng vid 5-6 snåret för att amma och sedan somnar vi om en stund ihop i vår säng? Eller ska jag utesluta det?

2) Han somnar NÄSTAN vid flaska innan läggning, är det dumt?

3) Är det helt "förbjudet" att ta över honom till vår säng under natten om han inte kommer till ro? Då förstörs metoden va, eller hur?

4) Hur många nätter ska man prova , utan resultat eller förbättring, innan man ger upp och inser att metoden inte passar oss?

5) Hur föreslår ni att dagsvilorna läggs och hur långa för en 7 månaders? Läggning ca 20 och stiger upp ca 7?

6) Vi ska snart flytta och han kommer få möjlighet till eget rum. Ska vi ge honom det direkt eller vänja honom vid det nya först och att hans spjälis får stå hos oss?

• tuvali1

Vad menar du med att du tror att vi testat lite av det mesta? Och varför säger du att vår son verkar förvirrad? Tack för dina svar. Håller med om att man måste genomföra fullt ut innan man vet om det fungerar eller ej. Men det SKA i princip fungera om man följer metoden??

• tuvali1

Inatt sov min lille kille 20-04 utan uppvak! Helt otroligt. Jag fick tassa några ggr och så sov han till 06.50! Då ammar jag honom och nu slumrar han bredvid mig i min säng. Är detta sista helt fel att göra? Jag menar, det är ju morgon, han vaknar och jag ammar i sängen. Sen att han somnar igen gör väl inget?

• tuvali1

Isola; somnar han om i sin säng eller hos dig efter amningen? Hoppas att nätterna bara blir bättre och bättre nu, så denna natten inte var en tillfällighet! Fortsatt lycka till du också. Sover han i eget rum förresten?

• tuvali1

Hen§? Vem är det? varför skriver man så? Känns otroligt jobbig att läsa....

• tuvali1

Har bara en fundering. Sonen somnar lätt i sin säng, men nästan varje kväll vaknar han efter 45 min. Visserligen hjälper det att bara gå in och och ge nappen. Nej, har inte tagit bort den... Sen kan han sova vidare. Varför just efter 50 min varje kväll och vad kan vi göra åt det?

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola