• tuvali1

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Alltså, jag fattar ingenting. Igår sov han 20-04 utan ett pip, tassade och han sov till 06,50. Kanon! Denna natten då! Herregud! Tassade 21, 23, 0,30, 01,15, 02,15, 04, 05. Vid två fick jag hoppa upp ochner i sängen mängder med gånger!
    Vad sjutton är detta? Är han förvirrad eller? Hur kunde han sova så bra igår och inatt var det katastrof? Är det bara jag som varit med om detta? Jag är väl kanske på 5:e natten eller nåt. Men jisses, det kan ju inte stämma att barnet fattar poängen på 3 dgr?!
    Är det ngt jag gör galet? Är det "normalt"att det blir såna här bakslag? Det är när det blir såhär man tänker: "Äh, det här funkar ju inte, kan lika gärna strunta i det!"

Min son är 7 månader. Natt 20-07. Vilka tidpunkter på dagen bör han sova? Det är ju svårt att styra hur länge han sover...? Kan inte få honom att sova 2-timmarspass tex. Kanske 40 min -1h åt gången.
    Lite pepp, tack!!!

• tuvali1

Något är väldig fel här... Sonen har vaknat exakt en gång i timmen sedan läggdags igår kl 20. Jag har inte fått en blund. Tassat, tassat, tassat. Men det känns meningslöst!!! Kl tre gav jag välling och tog över honom till mig. Inte för att det blev bättre precis. Både han och jag sover lika dåligt ändå. Nu sitter jag på sängkanten och lipar, trött och ledsen! Känns som om jag förstört alltihopa. Får dåligt samvete och känner mig värdelös. Varför kan jag inte få honom att sova!!? Idag blir jag ingen bra mamma. Bara gråter nu. Är så trött.

• tuvali1

Varför föreslår du att jag samsover? Varken han eller jag sover ju bättre. Det enda är ju att jag slipper resa mig upp ur sängen. Jag hade sovit hur som bara vi alla sov, men då jag inte sover bra med bebis i sängen och tydligen inte min son heller så kan jag lika gärna göra det som i längden ger bättre sömn? Sämre än såhär kan det liksom inte bli!! Anser du att det inte funkar på min son eller? Är han otrygg eftersom han vaknar såhär? Förvirrad? Han kan ju sova bra, senast i måndags sov han åtta timmar i sträck. Jag är beredd att fortsätta, bara jag vet att jag gör rätt och att det ger resultat i slutändan! Inatt gjorde jag kanske fel, och det vet jag! Hjälp! Tips!?

• tuvali1

Skogsvitter; som osäker och orolig mamma blir man inte gladare av att du skriver att mina inlägg är jobbiga att läsa och att du antyder att jag inte skulle lyssna på mitt barn.

• tuvali1

Inna; du har helt rätt ang att välja metod och sedan hålla fast vid den. Även i motgång... Till slut känner sig nog barnet trygg med att det händer samma sak varje gång det vaknar.

• tuvali1

Skogsvitter; det var ju precis vad du antydde. Det kan du inte skylla ifrån dig. Tydligen räcker det inte med att bara "lyssna" på min son, eftersom han inte sover. Hade det räckt så hade jag givetvis gjort det. Det är kanske när det inte räcker som man börjar fundera på att göra på ngt annat vis.
    Och du, är inte ett forum till för att ställa frågor? För BVC ska man ju enl. dig inte ställa frågor till?!
    Sen undrar jag om du själv någon gång har ställt en enda fråga här på FL? Eller ger du bara råd? Du är så trygg och säker mamma och känner redan att du kan allt allt allt??? Jag har få inte sett att du ställt en enda fråga.

• tuvali1

Jag har inte vänt världen upp och ner, men du verkar inte förstå att vissa människor är känsligare än andra och att sömnbrist drabbar på olika sätt. En del klarar det, andra inte. Jag hade en fruktansvärt dålig dag, var trött och ledsen. Och visst är jag nog känsligare än du, Superwoman!

• tuvali1

Natten tills idag var orolig, han låg och bökade och hade svårt att komma till ro mest hela natten. Helgens nätter var hyfsade, tassar kanske två ggr. Så det är väldigt varierande. Fram o tillbaka. Antar att jag bara få ha tålamod. Det kanske inte blir perfekt sömn. Förmodligen blir det inte bättre om jag gör på annat vis.

• tuvali1

Tack Isola!
    Hur gör man när barnet är sjukt och behöver tröst ofta och vaknar ofta? Precis på samma vis?
    Tänkte fråga er här också om vad ni tycker. Det är så att till helgen ska vj flytta till hus och sonen kommer få möjlighet till eget rum. Ska vi lägga honom där från natt 1 eller ska vj köra på en övergångsperiod och att vi börjar med att han får sova inne hos oss i sin säng? Hur skulle ni gjort? Risken är ju stor att man får springa många många ggr till hans rum? Men många säger ju att deras barn sov bättre när de fick eget rum.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola