• didilej

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

I den här tråden diskuterar vi Tassmetoden (fi. Tassuhoito).

Tassmetoden introducerades i Finland för ungefär 10 år sedan i Finland av psykologen Katja Rantala. Den är dock ursprungligen utvecklad av Dr Klaus Minde på McGill universitetet i Montreal. Grundtanken med metoden är att lugna barnet och få barnet *redo att somna* men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge Därifrån kommer alltså namnet! Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.

Så här fungerar det:
    Alltid då barnet gråter vid nattning eller vaknar på natten följer man följande rutin:
    1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2
    2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.
    3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.
    4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

Ha med en snuttefilt alltid då barnet är i famnen som ni sedan sätter t.ex. mot barnets kind då ni lägger ner barnet i sängen. Snuttefilten funderade alltså som trygghetsöverförare.

För att sömnskolan skall lyckas gäller det att:
    - du själv är lugn och tålmodig, eftersom barnet reagerar på förälderns sinnesstämning. Den föräldern som är mest utvilad passar bättre att sköta barnets uppvak.
    - Att uppfylla ömhetsbehovet dagtid ger en bra grund för god nattlig sömn. Håll barnet nära och lek lekar som innefattar mycket kroppskontakt.
    -Ifall barnet somnar t.ex. under amningen, väck barnet ömt till insikten att hon lyfts till den egna sängen. Det är viktigt att barnet på natten vid uppvak inser att hon är på den trygga plats där barnet somnade.
    -Barnet kan till en början reagera på sömnskolan med intensiv gråt, men klarar av de nya rutinerna när föräldrarna finns i närheten, där för att hjälpa.
    -En regelbunden dagsrutin är viktig för att sömnskolan skall lyckas.

Metoden rekommenderas från 6 månader och kan användas oavsett om barnet sover på rygg, sida, mage, i egen säng eller samsover.

Om barn och inlärning (fritt översatt från en föreläsning av Katja Rantala):
    "Bebisar har lätt för att lära sig och håller hårt fast vid det som de har vant sig vid. Så måste de fungera för det är det genom detta som de lär sig att bygga och få ordning på sin värld och börjar förstå den. Rutiner hjälper babyn att förstå vad som är på kommande och det gör världen trygg; babyn behöver inte vara på sin vakt mot överraskningar. Babyn lär sig på så sätt att hon fogar ihop saker som händer på samma gång eller i följd till minnessekvenser. Sådana här minnessekvenser kan barnet inte ändra på så lätt. Då barnet växer utvecklas hennes förmåga att med tankens hjälp sammanfoga saker och ting, men generellt sätt kan ett litet barn inte vara speciellt flexibelt."

Det är alltså därför man måste upprepa, upprepa och upprepa samma handlingar. Så småningom "lär" sig barnet att det är tryggt och att mamma och pappa finns där också på natten men man måste låta det ta den tid det tar. Ungefär 3-4 dagar upp till en vecka har jag läst någonstans att det tar för barn att lära sig nya rutiner men det varierar förstås från barn till barn.

Mera information (tyvärr bara på finska) hittas t.ex. här:
    vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
    www.hus.fi/default.asp
    yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

Vår historia:
    Då lillen var 4 månader började han vakna hemskt ofta på natten, 10-15 uppvak per natt blev det. Efter 2 måndader gick vi på knäna av trötthet och var ganska desperata. Jag läste då om den här metoden och då lillen fyllt 6 månader och åt ordentligt med riktigt mat dagtid (morgonmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsgröt) var det dags! Pappan tog första nätterna och då var lillen nog ledsen i perioder då han inte förstod varför han inte fick snutta som vanligt (men han var ju i alla fall trygg i pappas famn). Efter några nätter räckte det med att sätta handen på honom för att han skulle somna om. Efter ytterligare några nätter vaknade och skrek till men somnade om utan att vi behövde göra något alls. Och sedan dess har vi sovt

Jag startar den här tråden i hopp om att någon annan kan få lika bra hjälp av metoden som vi fick!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-04 19:45
    Det här är så viktigt att jag vill sätta in det här i TS så att det inte "drunknar" bland alla inlägg:

Om/då ni bestämmer er för att följa Tassmetoden - BESTÄM er då och följ samma rutin hela tiden. Ge inte dubbla budskap till barnet - då kan barnet omöjligt förstå vad som gäller! Ifall ni tänker "det här kommer knappast att fungera" - då kommer det inte att fungera. Någon natt, kanske där kring kl 4, kommer ni att ge upp och inte orka ta upp, lugna och lägga ner barnet då ni vet att det troligtvis innebär att ni igen måste ta upp, lugna och lägga ner barnet osv. Men ifall ni bestämt er, BESTÄMT att det enda som gäller på natten är att man ligger lugnt i sin säng - då kommer det att bli så, så småningom. Ert barn har ärvt sin envishet någonstans ifrån, kom ihåg det

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 11:03
    Några frågor dyker upp flera gånger och då tråden börjar vara så lång lägger jag in dem i TS så att alla hittar svaren.

Kan man sluta nattamma och börja ha babyn att sova i egen säng på samma gång? Alla föräldrar och barn är olika så det är omöjligt att svara entydigt på den frågan. För vissa passar det att göra allt på en gång, andra vill först introducera spjälsängen som sidovagn till föräldrarnas säng, först bara tassa vid nattning och sedan börja tassa hela nätter. Gör som det känns bäst för er så blir det nog bra!

När skall jag ta bort tassen, det är jättesvårt att veta vad "innan barnet somnar" betyder? Så här har jag svarat på den frågan: NÄR man skall sluta kan man nog bara lära sig genom trial-and-error, jag försökte sluta alltid när jag kände att han var lugn och var redo att somna i början och sedan (efter några nätter) började jag ta bort tassen genast han var lugn, och sätta tillbaks den ifall han började gråta, och ta bort den genast han var lugn... det är ett samspel där man ger så mycket tröst som behövs, varken för mycket eller för litet.

Hur skall vi göra med nappen? Antingen eller Känner man att nappen stör mera än den gör nytta tar man bort den. Man kan också sy fast nappen med ett kort tryggt snöre i pyjamasen så att barnet själv lär sig att sätta tillbaka nappen i munnen.

Vad skall man göra då barnet står upp i sängen och far runt? Vid nattningen kan man t.ex. göra så att man lägger ner bebisen i sängen, säger god natt och gå ut ur rummet. Sedan då bebisen blir ledsen går man in och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner barnet och håller tassen på en stund och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner... eller så börjar man genast lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner...

Givetvis är ni också välkomna att komma med flera frågor i tråden

Glöm inte bort punkt 1 i schemat (speciellt efter några nätter) det är viktigt att ge barnet en chans att själv komma till ro först innan ni börjar hjälpa till!

Och till sist det viktigaste av allt som ModestyBlaze uttryckte så väl att jag lånar hennes ord:
    Det är viktigt att man hela tiden har siktet inställt på att göra mindre och mindre. Inte samma, då är det lätt att man fastnar där man är på någotvis och till slut blir det sämre igen. Men om man gör mindre och mindre, då har man ju "MERA" att ta till när det verkligen ÄR KRIS. Så jobba på med era mål i sikte, det är det viktiga, detta är en process. Några steg fram och något bak. Sen fortsätter man, se inte bakåt blicka bara framåt!

• Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
  • Jumbopolly
    onoff skrev 2011-07-08 14:57:38 följande:
    Hejsan. jag har en son som fyllde 10 månader idag. Han har varit rätt så lätt att söva och tassmetoden funkade till en början för några månader sen övergick vi mer och mer till att han somnade i våra famnar liggandes i sängen... Den här veckan har han varit omöjlig. Han ställer sig upp direkt jag lägger ner han på kudden och LER stort mot mig, han vill busa fast han är trött. Jag lägger ner han igen och samma sak där.. han ställer sig direkt upp!
    Tassen/handpåläggningen funkar inte, han ska upp till vilket pris som helst. Känns inte kul att trycka ner han i maddrassen vilket jag har provat att göra nångång och han blir bara oxtokig då och slår bort mina händer. Till slut går jag ut ur rummet, men så fort jag stänger dörren börjar han grina... I början är det mest gnäll-gråt men till sist kommer den riktiga gråten och då går jag tillbaka igen varpå han slutar grina direkt han ser mig och LER stort.
    Till slut tar jag ju upp honom och lägger mig bredvid honom och där är frågan hur jag ska göra? Tidigare har han snurrat runt på mage när vi ligger på sidan mage mot mage mot varandra. När han har snurrant runt har jag bara kunnat vända tillbaka honom några gånger utan att han har protesterat och till slut har han somnat. och jag har kunnat lagt ner honom i hans säng. Men inte den här veckan... suck.. Nu blir han arg när jag vänder tillbaka honom och lägger honom på min arm. Han vill upp och stå och busa, men han är SÅ trött så han lägger ner huvudet på mni mage och mot maddrassen, ja överallt där han kommer åt. Till sist så somnar han "sittandes" och faller ner med huvudet i maddrassen, typ...
    Kanske ska tillägga att han är lite snorig den här veckan och har tandsprickning... Men ska det påverka så himla mkt? Tassandet har funkat förut även fast han har haft ont...
    åh grattis.. Min son har varit jäklig på alla sätt hela tiden.. Har försökt tassa flera gånger men varje gång har han blitt sjuk.. Nu har han inte varit sjuk men då är han precis som du beskriver här istället..
    Jag har gett upp tassande och allt. jag tröttar ut han regält på dan så han bara inte orkar på kvällen utan sover istället..  inte varje dag men någon dag då och då iaf för annars får jag ALDIRG sova någon gång...
    Idag är en sådan dag som jag tröttat ut han på dan REGÄLT å han har inte ftt sova några större stunder på dan å ikväll slocknade han av ren utmattning.. annars hade jag haft en galen bebis ÅTERIGEN i sängen och det orkar inte jag..   
  • Freja87

Hehe vad roligt att metoden vi hittat till på egen hand finns som en etablerad metod! Vi märkte att det fungerade bra med att bara lägga handen på vår son för att få honom att förstå att vi var där. Speciellt bra har det funkat nu när han börjat vägra bröstet, viktigt är verkligen dock att han är mätt i magen när han går och lägger sig.

Toppen att det finns en metod som inte förespråkar att man ska "stänga av öronen" för barnagråt!

• mammaMuuh

Hejhej!
    Jag håller på med tassmetoden för min 6-månaders som alltid gråter och enbart vill bli vaggad till sömns. Jag har inte läst igenom hela tråden då det är väääääldigt mycket att läsa :) Min fråga är: ska jag stanna i rummet brevid sängen eller ska jag gå utom synhåll när han ska lägga sig?

Grejen är att jag följer de 4 stegen och tar upp honom och stryker honom över ryggen när han blir ledsen, och då blir han lugn, men så fort jag l'gger ner honom igen början han storgråta. då måste jag ju ta upp honom igen, så egentligen blir det ju bara gråt av alltihopa? Ska det vara så? Tacksam för svar!

• Caila
    mammaMuuh skrev 2011-08-10 14:02:25 följande:
    Hejhej!
    Jag håller på med tassmetoden för min 6-månaders som alltid gråter och enbart vill bli vaggad till sömns. Jag har inte läst igenom hela tråden då det är väääääldigt mycket att läsa :) Min fråga är: ska jag stanna i rummet brevid sängen eller ska jag gå utom synhåll när han ska lägga sig?

Grejen är att jag följer de 4 stegen och tar upp honom och stryker honom över ryggen när han blir ledsen, och då blir han lugn, men så fort jag l'gger ner honom igen början han storgråta. då måste jag ju ta upp honom igen, så egentligen blir det ju bara gråt av alltihopa? Ska det vara så? Tacksam för svar!
    Jag är ingen expert, men när jag gjorde min version av tassmetoden var halva grejen att kunna gå ut. Min tjej var precis som din son, hon bara grät och jag fick ta upp och stryka. Jag gjorde så att jag lade ner och fortsatte att stryka. Hon började gråta igen, jag tog upp igen osv tills det funkade och hon somnade (ibland i mina armar även om det inte var meningen). Jag höll på så i några dagar till en vecka (minns inte exakt), men sen funkade det. Numera (hon är 10½ månad) lägger jag henne, går ut, och hon fnissar lite, sen somnar hon.

Rusta dig med en hel hög tålamod så ska du se att det funkar
    Lycka till!
  • mammaMuuh
    Caila skrev 2011-08-11 20:31:42 följande:
    Jag är ingen expert, men när jag gjorde min version av tassmetoden var halva grejen att kunna gå ut. Min tjej var precis som din son, hon bara grät och jag fick ta upp och stryka. Jag gjorde så att jag lade ner och fortsatte att stryka. Hon började gråta igen, jag tog upp igen osv tills det funkade och hon somnade (ibland i mina armar även om det inte var meningen). Jag höll på så i några dagar till en vecka (minns inte exakt), men sen funkade det. Numera (hon är 10½ månad) lägger jag henne, går ut, och hon fnissar lite, sen somnar hon.

Rusta dig med en hel hög tålamod så ska du se att det funkar
    Lycka till!
    Tack för tipsen! så du menar med andra ord att jag ska lägga honom i sängen när han är trött, gå ut och låta honom "leka av sig" där inne och vänta till gråten kommer och då gå in och börja med de olika stegen?
  • Caila
    mammaMuuh skrev 2011-08-12 09:26:13 följande:
    Tack för tipsen! så du menar med andra ord att jag ska lägga honom i sängen när han är trött, gå ut och låta honom "leka av sig" där inne och vänta till gråten kommer och då gå in och börja med de olika stegen?
    Ja, precis
  • mammaMuuh
    Caila skrev 2011-08-12 16:28:48 följande:
    Ja, precis
    Nu har jag kört detta i tre dagar med ganska bra resultat tycker jag. Han somnade själv i sin säng igår och jag behövde bara lyfta upp honom en gång :) Men för det mesta gnäller han titt som tätt och jag tar upp, lägger ner, tar upp, lägger ner osv... När ska jag egentligen ta upp? Är det när gnällandet börjar och strykandet inte hjälper eller är det först då han blir riktigt ledsen?
    För som sagt: han gnäller nästan hela tiden så jag tycker mest att han somnar av utmattning till slut :/
  • ModestyBlaze

Hej,

Jag hade inte tagit upp för gnäll utan strukit över ryggen eller haft handen på. Men mest av allt är jag för att man inte verktygar knäll, gnöl, knorr och andra icke ledsen ljud. Utan det är först när man är ledsen man behöver hjälp. Annars är ju allt du gör "sövande" och det är inte Tass till för. Utan det är att LUGNA så man får förutsättningarna att sova.

Så lägg handen på och ta inte upp förrän det är riktigt ledsamt. Gör hela tiden mindre och mindre. GÅ ut fortare och fortare. Kom in lite senare och lite senare. Ju mindre du gör desto mer kommer barnet att klara själv. Ge lite förtroende är mitt tips.   

• mammaMuuh
    ModestyBlaze skrev 2011-08-12 19:24:55 följande:
    Hej,

Jag hade inte tagit upp för gnäll utan strukit över ryggen eller haft handen på. Men mest av allt är jag för att man inte verktygar knäll, gnöl, knorr och andra icke ledsen ljud. Utan det är först när man är ledsen man behöver hjälp. Annars är ju allt du gör "sövande" och det är inte Tass till för. Utan det är att LUGNA så man får förutsättningarna att sova.

Så lägg handen på och ta inte upp förrän det är riktigt ledsamt. Gör hela tiden mindre och mindre. GÅ ut fortare och fortare. Kom in lite senare och lite senare. Ju mindre du gör desto mer kommer barnet att klara själv. Ge lite förtroende är mitt tips.   
    Tack för dessa ord!
    Det är svårt att veta var gränserna går liksom :) Men en fråga till: Vissa kör denna metod och går ut när bebisen är lugn, och kommer in när den är ledsen och kör de 4 stegen, och sen går man ut igen. Vissa andra stannar kvar hela tiden brevid sängen och vakar över bebisen. Jag hade ju helst gått ut mellan omgångarna så man kan göra lite annat, men sekunden jag försvinner ut genom dörren så börjar han skrika. är det bättre att då sitta kvar vid sängkanten så han känner sig tryggare, och med tiden försvinna? eller måsta jag köra stenhårt på samma tillvägagångsätt varje gång, hela tiden?
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola