• didilej

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

I den här tråden diskuterar vi Tassmetoden (fi. Tassuhoito).

Tassmetoden introducerades i Finland för ungefär 10 år sedan i Finland av psykologen Katja Rantala. Den är dock ursprungligen utvecklad av Dr Klaus Minde på McGill universitetet i Montreal. Grundtanken med metoden är att lugna barnet och få barnet *redo att somna* men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge Därifrån kommer alltså namnet! Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.

Så här fungerar det:
    Alltid då barnet gråter vid nattning eller vaknar på natten följer man följande rutin:
    1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2
    2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.
    3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.
    4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

Ha med en snuttefilt alltid då barnet är i famnen som ni sedan sätter t.ex. mot barnets kind då ni lägger ner barnet i sängen. Snuttefilten funderade alltså som trygghetsöverförare.

För att sömnskolan skall lyckas gäller det att:
    - du själv är lugn och tålmodig, eftersom barnet reagerar på förälderns sinnesstämning. Den föräldern som är mest utvilad passar bättre att sköta barnets uppvak.
    - Att uppfylla ömhetsbehovet dagtid ger en bra grund för god nattlig sömn. Håll barnet nära och lek lekar som innefattar mycket kroppskontakt.
    -Ifall barnet somnar t.ex. under amningen, väck barnet ömt till insikten att hon lyfts till den egna sängen. Det är viktigt att barnet på natten vid uppvak inser att hon är på den trygga plats där barnet somnade.
    -Barnet kan till en början reagera på sömnskolan med intensiv gråt, men klarar av de nya rutinerna när föräldrarna finns i närheten, där för att hjälpa.
    -En regelbunden dagsrutin är viktig för att sömnskolan skall lyckas.

Metoden rekommenderas från 6 månader och kan användas oavsett om barnet sover på rygg, sida, mage, i egen säng eller samsover.

Om barn och inlärning (fritt översatt från en föreläsning av Katja Rantala):
    "Bebisar har lätt för att lära sig och håller hårt fast vid det som de har vant sig vid. Så måste de fungera för det är det genom detta som de lär sig att bygga och få ordning på sin värld och börjar förstå den. Rutiner hjälper babyn att förstå vad som är på kommande och det gör världen trygg; babyn behöver inte vara på sin vakt mot överraskningar. Babyn lär sig på så sätt att hon fogar ihop saker som händer på samma gång eller i följd till minnessekvenser. Sådana här minnessekvenser kan barnet inte ändra på så lätt. Då barnet växer utvecklas hennes förmåga att med tankens hjälp sammanfoga saker och ting, men generellt sätt kan ett litet barn inte vara speciellt flexibelt."

Det är alltså därför man måste upprepa, upprepa och upprepa samma handlingar. Så småningom "lär" sig barnet att det är tryggt och att mamma och pappa finns där också på natten men man måste låta det ta den tid det tar. Ungefär 3-4 dagar upp till en vecka har jag läst någonstans att det tar för barn att lära sig nya rutiner men det varierar förstås från barn till barn.

Mera information (tyvärr bara på finska) hittas t.ex. här:
    vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
    www.hus.fi/default.asp
    yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

Vår historia:
    Då lillen var 4 månader började han vakna hemskt ofta på natten, 10-15 uppvak per natt blev det. Efter 2 måndader gick vi på knäna av trötthet och var ganska desperata. Jag läste då om den här metoden och då lillen fyllt 6 månader och åt ordentligt med riktigt mat dagtid (morgonmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsgröt) var det dags! Pappan tog första nätterna och då var lillen nog ledsen i perioder då han inte förstod varför han inte fick snutta som vanligt (men han var ju i alla fall trygg i pappas famn). Efter några nätter räckte det med att sätta handen på honom för att han skulle somna om. Efter ytterligare några nätter vaknade och skrek till men somnade om utan att vi behövde göra något alls. Och sedan dess har vi sovt

Jag startar den här tråden i hopp om att någon annan kan få lika bra hjälp av metoden som vi fick!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-04 19:45
    Det här är så viktigt att jag vill sätta in det här i TS så att det inte "drunknar" bland alla inlägg:

Om/då ni bestämmer er för att följa Tassmetoden - BESTÄM er då och följ samma rutin hela tiden. Ge inte dubbla budskap till barnet - då kan barnet omöjligt förstå vad som gäller! Ifall ni tänker "det här kommer knappast att fungera" - då kommer det inte att fungera. Någon natt, kanske där kring kl 4, kommer ni att ge upp och inte orka ta upp, lugna och lägga ner barnet då ni vet att det troligtvis innebär att ni igen måste ta upp, lugna och lägga ner barnet osv. Men ifall ni bestämt er, BESTÄMT att det enda som gäller på natten är att man ligger lugnt i sin säng - då kommer det att bli så, så småningom. Ert barn har ärvt sin envishet någonstans ifrån, kom ihåg det

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 11:03
    Några frågor dyker upp flera gånger och då tråden börjar vara så lång lägger jag in dem i TS så att alla hittar svaren.

Kan man sluta nattamma och börja ha babyn att sova i egen säng på samma gång? Alla föräldrar och barn är olika så det är omöjligt att svara entydigt på den frågan. För vissa passar det att göra allt på en gång, andra vill först introducera spjälsängen som sidovagn till föräldrarnas säng, först bara tassa vid nattning och sedan börja tassa hela nätter. Gör som det känns bäst för er så blir det nog bra!

När skall jag ta bort tassen, det är jättesvårt att veta vad "innan barnet somnar" betyder? Så här har jag svarat på den frågan: NÄR man skall sluta kan man nog bara lära sig genom trial-and-error, jag försökte sluta alltid när jag kände att han var lugn och var redo att somna i början och sedan (efter några nätter) började jag ta bort tassen genast han var lugn, och sätta tillbaks den ifall han började gråta, och ta bort den genast han var lugn... det är ett samspel där man ger så mycket tröst som behövs, varken för mycket eller för litet.

Hur skall vi göra med nappen? Antingen eller Känner man att nappen stör mera än den gör nytta tar man bort den. Man kan också sy fast nappen med ett kort tryggt snöre i pyjamasen så att barnet själv lär sig att sätta tillbaka nappen i munnen.

Vad skall man göra då barnet står upp i sängen och far runt? Vid nattningen kan man t.ex. göra så att man lägger ner bebisen i sängen, säger god natt och gå ut ur rummet. Sedan då bebisen blir ledsen går man in och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner barnet och håller tassen på en stund och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner... eller så börjar man genast lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner...

Givetvis är ni också välkomna att komma med flera frågor i tråden

Glöm inte bort punkt 1 i schemat (speciellt efter några nätter) det är viktigt att ge barnet en chans att själv komma till ro först innan ni börjar hjälpa till!

Och till sist det viktigaste av allt som ModestyBlaze uttryckte så väl att jag lånar hennes ord:
    Det är viktigt att man hela tiden har siktet inställt på att göra mindre och mindre. Inte samma, då är det lätt att man fastnar där man är på någotvis och till slut blir det sämre igen. Men om man gör mindre och mindre, då har man ju "MERA" att ta till när det verkligen ÄR KRIS. Så jobba på med era mål i sikte, det är det viktiga, detta är en process. Några steg fram och något bak. Sen fortsätter man, se inte bakåt blicka bara framåt!

• Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
  • helene306
    Dianthus skrev 2011-06-02 07:08:25 följande:
    Totalt misslyckande denna natt. Var tillbaka i gamla vanor. Vet inte hur jag går vidare nu och det känns som om jag tagit mig igenom de andra 2 nätterna i onödan. Får väl jobba på det där med att bestämma mig... Men svårt när man är så trött!

Bakslag kan komma. Fortsätt bara så ger det sig. Börjar du vackla och ger upp då blir det strulnätter igen så bestäm dig och kör på.

Jag började tassa när maken var bortrest 2 nätter i jobbet. Det gick över förväntan bra. Så kom maken hem, jag gav honom direktiv i vad som gäller och vad gör han? Jo, han tar upp dottern och allt tassande var förstört. Jag var gråtfärdig över det jobb jag lagt ner som han raserade på 2 sekunder! Sen blev hon förkyld och tassandet fungerade halvdant. Men så körde vi på igen och det gav med sig. Kör en alternativ tassning annars, använd grunderna men gör det till ditt egna om det funkar bättre?

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • annabella

Vi försöker använda den här metoden efter att ha läst det som står här och det jag kunnat hitta på nätet. Men jag tycker inte att det går så bra. Jag vet inte om det beror på att jag fortfarande ammar henne på natten? Det kan jag inte sluta med hur som helst, eftersom hon inte äter så bra dagtid och inte går upp i vikt som hon ska. Hon vägrar gröt och tar inte flaska, så jag är lite begränsad.

Anledningen att vi ville börja styra upp hennes sömn, är att hon tidigare vägrat att sova om hon inte fick ligga tätt intill mig och dessutom gärna snutta på mig nätterna igenom. Det funkar inte i längden och nu när hon är drygt sex månader är jag så trött att jag knappt funkar längre. Dessutom blir det ju inget vettigt med hennes mat om hon fortsätter ligga och snutta hela nätterna. Hon behöver äta på bestämda tider, men relativt ofta tills hon börjar gå upp i vikt som hon ska.

Det vi har gjort är att lägga henne i hennes egen säng på kvällen när hon ska sova och tassa. Sedan gör vi det vid varje uppvak, utom om det är dags för mat och hon får inte mat oftare än var tredje timme. Så jag ammar innan läggning, vid elva, vid två och när det är dags för morgonmat vid fem-sex så får hon komma över till min säng och äta och sedan ligga kvar där tills vi går upp (vi brukar inte sova mer då iallafall, eftersom storasyster ska upp och gå till dagis).

Men jag upplever att det har blivit värre och värre med uppvaken och gråtandet för varje kväll och natt. I kväll var fjärde kvällen och hon var helt hysterisk och otröstlig i säkert en timme innan vi fick henne att sova. Natten som gick var också jobbigare än de två tidigare, så jag ser inte direkt fram emot natten som kommer.

Vad gör man när de inte lugnar sig när man tar upp enligt steg fyra? Det finns ju inget steg fem, så jag antar man ska hålla henne tills hon lugnar sig oavsett hur lång tid det tar?

Är det verkligen som några av er skriver här ovan, att allt är förstört om man får bakslag? Eftersom dottern har varit väldigt mycket sjuk, så skulle det ju innebära att allt vi gör nu är ogjort isåfall? För jag kan inte gärna framhärda med tassning om hon är ledsen för att hon har hög feber och öroninflammation t ex (hon har haft det flera gånger i rad).

• Jumbopolly
    helene306 skrev 2011-06-01 14:59:45 följande:
    Han kan ju ha fått lite huvudvärk efter fallet men oftast är det ingen fara. Så länge de är "som vanligt" och inte kräks, tappar medvetandet, sluddrar eller blir slöa så är det ingen fara. Vi pallar upp med kuddar under madrassen och lägger täcket i en rul och det har funkat hos oss hittills. Jag hoppas det fortsätter funka också för det är en bit ner till golvet. Ett annat alternativ är att lägga madrass på golvet också.

Vi har också sprungit hit och dit och gör det fortfarande. Vår son på 6 år kan ropa ibland och då knatar någon av oss in till honom. Vaknar dottern och skriker hamnar hon mellan oss. Vi har blivit bekväma och det blir oftast att vi tar henne till vår säng istället för att lugna och lägga tillbaka. Ibland sover hon hela natten men då vaknar jag med ett ryck och tror hon är död. Det är en hemsk känsla och jag måste in och kika till henne.

det var nog bara huvudvärk för dagen efter var allt som vanligt.. en go och glad kille som var på toppenhumör..

Angående hans sömn så får vi väl stå ut ett tag till med hans gnäll och skrik på nätterna. Tror mest på att det är nå¨gon form av nattskräck eller så. Han drömmer en hel del och kryper i sömnen så det är inte mycket vi kan göra utan får väl stoppa in napp å greja tills drömmar å sånt lugnat ner sig..

Han har ändå sovit några timmar i sträck nu så jag är lite mer nöjd å har inte haft så många nätter nu då han är vaken 3-4 timma rpå natten och enbart gallskriker..

Nu ska jag ut i värmen en stund... =)

• onoff

Jag har också fått en orolig pojke om nätterna! Attans, det som funkade så bra!

Det går jättebra att tassa på kvällarna när han ska lägga sig, men sen vaknar han oftast när vi går in och lägger oss runt kl 23-24. (han sover vanligtvis i sitt rum, men han har fått sovit hos oss nu i veckan för vi har gäster som sover i hans rum).

Sen är han så SVÅR och få att somna om! Han skriker nån sekund, sen är han så trött så han somnar några sekunder, vaknar och skriker, somnar om, vaknar och skriker, somnar om i några sekunder och sådär håller det på... Han är så orolig! Han har alltid nappen i munnen när han skriker (annars letar han på den själv) men han blir inte tröstad ändå.Vi försöker att tassa men han blir inte lugnad av våra händer. Låter man honom vara när han skriker så ställer han sig upp i sängen och börjar att gnälla och ger tecken på att han vill komma upp till oss. Till slut tar vi ju upp honom och han blir liiiite lugnare då av att ligga emellan oss och det går lite längre mellan skrikperioderna, men han håller på till en klockan 04-05 och då får han sin morgonvälling och efter den blir han tyst och lugn och sover lugnt mellan oss till klockan 07-08 då vill han upp för dagen... Är han hungrig? Han klunkar sin välling och blir förbannad när den är slut och jag ska plocka bort flaskan. Vi har provat att ge vatten mitt i natten men han blir arg så fort han känner att det är vatten och då vill han inte dricka mer. Vad tror ni?

• Jumbopolly
    onoff skrev 2011-06-05 08:23:45 följande:
    Jag har också fått en orolig pojke om nätterna! Attans, det som funkade så bra!

Det går jättebra att tassa på kvällarna när han ska lägga sig, men sen vaknar han oftast när vi går in och lägger oss runt kl 23-24. (han sover vanligtvis i sitt rum, men han har fått sovit hos oss nu i veckan för vi har gäster som sover i hans rum).

Sen är han så SVÅR och få att somna om! Han skriker nån sekund, sen är han så trött så han somnar några sekunder, vaknar och skriker, somnar om, vaknar och skriker, somnar om i några sekunder och sådär håller det på... Han är så orolig! Han har alltid nappen i munnen när han skriker (annars letar han på den själv) men han blir inte tröstad ändå.Vi försöker att tassa men han blir inte lugnad av våra händer. Låter man honom vara när han skriker så ställer han sig upp i sängen och börjar att gnälla och ger tecken på att han vill komma upp till oss. Till slut tar vi ju upp honom och han blir liiiite lugnare då av att ligga emellan oss och det går lite längre mellan skrikperioderna, men han håller på till en klockan 04-05 och då får han sin morgonvälling och efter den blir han tyst och lugn och sover lugnt mellan oss till klockan 07-08 då vill han upp för dagen... Är han hungrig? Han klunkar sin välling och blir förbannad när den är slut och jag ska plocka bort flaskan. Vi har provat att ge vatten mitt i natten men han blir arg så fort han känner att det är vatten och då vill han inte dricka mer. Vad tror ni?

Det låter nästan som hunger... Min son var sådan när vi gick från ersättning till välling..

Fick tipset av en dietist på BVC att pytsa i honom regält med mat på kvällen så han inte är/blir hungrig på natten. Så så här ser det ut hos oss...

frukost någon gång mellan 7-9

ev mellanmål eller ersättning ca kl 11

lunch kl 13

ev. mellanmål ca kl 15-16

Nu börjar sedan påpytsningen inför natten...

ca 17-18 Middag (1 hel burk med mat brukar han äta)

ca 19-20 1 tallrik gröt (tills han inte vill ha mer

ca 21-21.30 en hel flaska välling på minst 200 ml

Sedan somnar han och om han vaknat på natten så har det inte handlat om hunger..

I början vaknade han på natten och åt FAST vi pytsat i han massa mat på kvällen MEN det var inte egentlig hunger utan mer en vana.. Så jag slutade mata på natten och nu går det riktigt bra och man behöver inte gå upp toktidigt heller för att ge han mat utan har har lärt sig stå sig på all mat han äter på kvällen. Ge det lite tid för det tar ett tag innan de förstår att de skall äta ordentligt på kvällen för att det kommer en hel natt utan mat.

Men tipset från bvc var iaf pytsa i ordentligt under dagen och framförallt på kvällen så de står sig bra under natten så ska de inte behöva äta på natten =)

• Jumbopolly

Kan berätta något roligt för alla..

Inatt har jag fått sova en hel natt för första gången.. Vaknade runt kl 5 i morse å såg att klockan var över 5 å ingen bebis har varit vaken.. yiiippppiiiiii =)

Men det är väl enda natten kan jag tro...

• onoff
    Jumbopolly skrev 2011-06-05 08:35:06 följande:

Det låter nästan som hunger... Min son var sådan när vi gick från ersättning till välling..

Fick tipset av en dietist på BVC att pytsa i honom regält med mat på kvällen så han inte är/blir hungrig på natten. Så så här ser det ut hos oss...

frukost någon gång mellan 7-9

ev mellanmål eller ersättning ca kl 11

lunch kl 13

ev. mellanmål ca kl 15-16

Nu börjar sedan påpytsningen inför natten...

ca 17-18 Middag (1 hel burk med mat brukar han äta)

ca 19-20 1 tallrik gröt (tills han inte vill ha mer

ca 21-21.30 en hel flaska välling på minst 200 ml

Sedan somnar han och om han vaknat på natten så har det inte handlat om hunger..

I början vaknade han på natten och åt FAST vi pytsat i han massa mat på kvällen MEN det var inte egentlig hunger utan mer en vana.. Så jag slutade mata på natten och nu går det riktigt bra och man behöver inte gå upp toktidigt heller för att ge han mat utan har har lärt sig stå sig på all mat han äter på kvällen. Ge det lite tid för det tar ett tag innan de förstår att de skall äta ordentligt på kvällen för att det kommer en hel natt utan mat.

Men tipset från bvc var iaf pytsa i ordentligt under dagen och framförallt på kvällen så de står sig bra under natten så ska de inte behöva äta på natten =)

Alltså, Sixten har kunnat vara utan mat på nätterna i två månader nu, så det har vi redan vänjt av . Det är nu den här veckan han har börjat "krångla". Han äter lika mycket nu som då när vi vande av honom.
    05 välling
    09 gröt frukost
    12 en burk mat
    15 en tallrick yoghurt
    17 en burk mat
    19 välling
    sen somnar han efter klockan 19. Tycker att han äter bra + att han får frukt till varje måltid. Kan ju vara så att han har blivit större och kräver mera mat nu??? Han gnällde ju nu i natt, hela natten tills han fick välling klockan 04. kanske ska testa och ge han välling när han vaknar första gången för att se om han sen blir nöjd resten av natten..
  • helene306
    annabella skrev 2011-06-03 20:11:03 följande:
    Vi försöker använda den här metoden efter att ha läst det som står här och det jag kunnat hitta på nätet. Men jag tycker inte att det går så bra. Jag vet inte om det beror på att jag fortfarande ammar henne på natten? Det kan jag inte sluta med hur som helst, eftersom hon inte äter så bra dagtid och inte går upp i vikt som hon ska. Hon vägrar gröt och tar inte flaska, så jag är lite begränsad.

Anledningen att vi ville börja styra upp hennes sömn, är att hon tidigare vägrat att sova om hon inte fick ligga tätt intill mig och dessutom gärna snutta på mig nätterna igenom. Det funkar inte i längden och nu när hon är drygt sex månader är jag så trött att jag knappt funkar längre. Dessutom blir det ju inget vettigt med hennes mat om hon fortsätter ligga och snutta hela nätterna. Hon behöver äta på bestämda tider, men relativt ofta tills hon börjar gå upp i vikt som hon ska.

Det vi har gjort är att lägga henne i hennes egen säng på kvällen när hon ska sova och tassa. Sedan gör vi det vid varje uppvak, utom om det är dags för mat och hon får inte mat oftare än var tredje timme. Så jag ammar innan läggning, vid elva, vid två och när det är dags för morgonmat vid fem-sex så får hon komma över till min säng och äta och sedan ligga kvar där tills vi går upp (vi brukar inte sova mer då iallafall, eftersom storasyster ska upp och gå till dagis).

Men jag upplever att det har blivit värre och värre med uppvaken och gråtandet för varje kväll och natt. I kväll var fjärde kvällen och hon var helt hysterisk och otröstlig i säkert en timme innan vi fick henne att sova. Natten som gick var också jobbigare än de två tidigare, så jag ser inte direkt fram emot natten som kommer.

Vad gör man när de inte lugnar sig när man tar upp enligt steg fyra? Det finns ju inget steg fem, så jag antar man ska hålla henne tills hon lugnar sig oavsett hur lång tid det tar?

Är det verkligen som några av er skriver här ovan, att allt är förstört om man får bakslag? Eftersom dottern har varit väldigt mycket sjuk, så skulle det ju innebära att allt vi gör nu är ogjort isåfall? För jag kan inte gärna framhärda med tassning om hon är ledsen för att hon har hög feber och öroninflammation t ex (hon har haft det flera gånger i rad).
    Vår dotter ratade mat och flaska också så länge hon ammade på natten men det blev bättre i ätandet när hon var runt 9 månader. När jag slutade amma på natten (runt 10 jösses vad fort man glömmer!) först då började hon äta riktigt bra på dagen. Då för en gångs skull var hon hungrig. Eftersom hon började krypa runt i sängen så fick jag vänja över henne i att sova i spjälsängen. Vaknade hon satte jag mig på sängkanten och ammade och la tillbaka henne. Hon kunde amma varannan till var tredje timme från hon la sig runt 19.30.

Jag tror inte allt är förtstört om man får bakslag så länge man håller fast i rutinerna och gör som man gjort. Jag menar, skulle ni släppa allt nu och skippa tassningen då tror jag det blir betydligt värre. När vår dotter har varit förkyld och haft det jobbigt har hon sovit mellan oss när hon vaknat upp (jag vill ha koll) men så fort hon andas bättre och febern har lättat är det tillbaka till det som var innan. Hon somnar alltid i spjälsängen.
    Jumbopolly skrev 2011-06-05 08:36:30 följande:

Inatt har jag fått sova en hel natt för första gången.. Vaknade runt kl 5 i morse å såg att klockan var över 5 å ingen bebis har varit vaken.. yiiippppiiiiii =)

Håller tummarna att det inte var enda natten
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • annabella
    helene306 skrev 2011-06-05 14:31:04 följande:
    Vår dotter ratade mat och flaska också så länge hon ammade på natten men det blev bättre i ätandet när hon var runt 9 månader. När jag slutade amma på natten (runt 10 jösses vad fort man glömmer!) först då började hon äta riktigt bra på dagen. Då för en gångs skull var hon hungrig. Eftersom hon började krypa runt i sängen så fick jag vänja över henne i att sova i spjälsängen. Vaknade hon satte jag mig på sängkanten och ammade och la tillbaka henne. Hon kunde amma varannan till var tredje timme från hon la sig runt 19.30.

Jag tror inte allt är förtstört om man får bakslag så länge man håller fast i rutinerna och gör som man gjort. Jag menar, skulle ni släppa allt nu och skippa tassningen då tror jag det blir betydligt värre. När vår dotter har varit förkyld och haft det jobbigt har hon sovit mellan oss när hon vaknat upp (jag vill ha koll) men så fort hon andas bättre och febern har lättat är det tillbaka till det som var innan. Hon somnar alltid i spjälsängen.
    Jumbopolly skrev 2011-06-05 08:36:30 följande:

Håller tummarna att det inte var enda natten
    Tack för svaret! Det är väl bara att härda ut... Hur som helst så går hon ju iallafall och lägger sig på kvällen nu, vilket faktiskt är ett enormt framsteg för oss som fått gå och bära henne hela kvällarna innan. Även om det blir en del spring nu så får man iallafall lite egentid om man får storasyster att sova också förstås.
  • kimmenm

Hej allihop!
    Jag har lusläst tidigare inlägg.

Jag har en 11 månaders son som sover sämre och sämre för varje natt. Fram till för 1,5 mån sen somnade han alltid i sin säng men kom till oss vid 12-1. Nu somnar han ca hälften av alla kvällar i sin säng, hälften gråter han hysteriskt till jag lägger mig med honom i vår säng och ger honom en tuss av mitt HÅR!

Ja det är det som är problemet, han är beroende av att snutta/suga på mitt hår för att sova. Han ersatte det med amningen när jag inte kunde amma längre(4,5mån). Jag var så rädd att inte kunna trösta honom utan bröstet. och när han hittade håret som substitut lät jag honom fästa sig.

Nu vill jag prova Tassning, problemet är att han skriker hysteriskt så det tar inte lång tid innan jag får ta upp honom i famnen, där han kan nå håret. Hur gör jag nu? När jag ska lägga ner honom utan hår får han panik! Som flera beskrivit tidigare, så fort jag böjer mig ner för att lägga ner honom kommer panikskriken igen.. Ända som funkar är att han somnar i min famn.. Sen lägga ner honom.. 

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola