-
komiskt.. jag skulle blir igångsatt 3 veckor för tidigt pga tidig vattenavgång... Vattnet hade gått 5 dagar innan han tittade ut så därför skulle de sätta igång det för att minska risken för infektion.onoff skrev 2011-05-07 20:21:25 följande:Och jag vart igång satt, 2 veckor.tidigare pga havandeskapsförgiftning
-
Min son får feber varenda gång man försöker med denna metoden.. hög feber och blir dålig alltid på något vis.. trist som tusan.. Nu åkte han på förkylning å feber =(MammaKlara skrev 2011-05-08 10:14:02 följande:Hur har det gått för er i helgen?? Här har det skett framsteg! Dottern har vaknat några gånger men accepterat att somna om utan mat och vaggning i famn.. Det räckte med tass i typ 5 sek. Inatt fick hon välling vid tre. Den flaskan brukar hon annars få vid 24..
-
Min son får sova precis så mycket han vill men ända sedan födesln har han haft problem med magen och för ett tag sen blev han regält sjuk (troligen rs viruset) och det har liksom satt sina spår.ModestyBlaze skrev 2011-05-08 15:40:57 följande:Inte helt ovanligt bland barn som i snitt får för lite sömn. Då går de på reserver och så fort man börjar tassa med mer sömn osv.. blir de sjuka. Då orkar kroppen hantera sådant.
Vad har ni för sovtider rent generellt? dag och natt?
En del dagar sover han som tusan på dagtid. någon enstaka gång kan han sova 3-4 timmar i stärck på dagtid andra dagar sover han nästan inget alls på dagtid och även det är väldigt tröttande för mig när han inte sover nåt varken på dagen eller på natten. Är så lycklig de ytterst få nätter då han sover nästan hela natten (bara vaknar 1 eller 2 gånger) men det händer inte ofta. Vi har provat med tjockare välling för att se om det handlar om hungermen hunger beror INTE den dåliga sömnen på för nu har han inte ätit på nätterna nåt på länge men vaknar å gråter, allternativt skriker gör han ändå. Ibland bara korta skrik men många måna gånger å ibland skriker han timvis och då bara en gång på natten. -
Hej igen.ModestyBlaze skrev 2011-05-09 19:27:52 följande:Hej igen,
En 8 mån behöver CA 14,5 tim sömn/dygn. Där man helst ser att 11-12 timmar sker på natten och resterande timmar fördelas på 2-3 lurar. I denna tid är det då de flesta barn går över till 2 lurar vanligast. 1 kortare lur på fm och en längre lur mitt på dagen. Man behöver ha 4-5 timmar vaken tid innan natten för att sova gott.
Äter man ordentligt på dagen med amning/välling och en andra frukost med resten av familjen vid bordet. Samt riktig mat och frukt till lunch och middag och något grötmål på det, då bör man klara sig utmärkt utan mat på natten.
Tassmetoden är ju inte så strikt som många andra metoder. MEN, jag personligen är inte FÖR "fri sömn" då jag inte anser att små barn tar sig den sömn "de behöver" utan man i ca 3/4 av alla barn behöver visa, leda, hjälpa coh lära dem hur man sover. Lika väl som man lär dem äta vid matbordet med sked och plockmat osv..
MEN, det är min personliga åsikt och erfarenhet av att ha hjälpt några hundra barn till bättre sömn med olika metoder.
Hoppas han blir frisk riktigt fort. Ge gärna sempers magdroppar (finns på apoteket) då 70% av immunförsvaret sker i magen. Har han dessutom magproblem brukar dess droppar vara kanonbra.
Han har haft sempers magdroppar men då de intee gjorde någon skillnad så slutade vi med dem..
inatt var de en bra förnatt men sedan runt halv 4 ballade det ur.
Han vaknade och skrek om var annat. till slut fick han en inhalation och lite alvedon så lugnade han ner sig och somnade sittandes med huvudet lutande mot mig. (jag låg i sängen).
får se hur han är inatt med annars får jag gå till vc igen med han å då gör jag det på torsdag för då jobbade hans barnläkare på vårdcentralen. alltd lättare med en läkare som känner till han från början.
en tand har kommit till nu med så det kan va mycket som spökar för han.
I övrigt äter han bra på dagtid och regält på kvällstid med. Han är vaken minst 4-5 timmar innan han skall sova för natten och oftast sover han 2 omgångar på dagen någon gång iblabd sover han 3 gånger på dan men har inte tänkt på när han sover som bäst om det är när han sovit mycket eller lite.. Får nästan skriva upp lite så man ser kanske..
Tack för tipsen iaf.. -
Eventuellt har vi fått lösningen per post idag.. eller en förklaring till hans akuta febertoppar och skrik osv.ModestyBlaze skrev 2011-05-10 12:09:39 följande:Att föra sömndagbok är ju mycket framgångsrikt för många så det rekommenderar jag absolut. Då ser man trender och konstigheter lättare. Perfekt!
Ojdå, hoppas läkaren kan hjälpa till och se om något är fel med honom och att han återhämtar sig fort.
Fick ett brav idag om att han har colie bakterie i urinen och att jag skall kontakta vårdcentral om han har besvär av det..
Eventuellt KAN det vara det han skriker av på nätterna (urinträngningar samt gör ont när han kissar). Det kan också vara förklaringen till febern som kommer och går med höga febertoppar. Det kan också vara förklaringen till hans oro på dagtid. grinig, gnällig aldrig riktigt nöjd.
Skall ringa Vc i morgon och se om hans läkare jobbar annars VET jag att han jobbar på torsdag och kan få träffa han då.
Men för hoppningsvis jobbar han även i morgon och jag kan ringa å få en telefontid med han iaf.
Hoppas hoppas vi får en lösning på lillens problem!! -
ja vi hoppas på att vi vet vad det är nu iaf.. ska ringa vc idag å se om läkaren är där å hur vi skall göra om det blir pc eller vad de tänkt hitta på åt lillkillen...onoff skrev 2011-05-10 22:34:47 följande:ÅHHHHH va skönt!!!! Bra att ni vet vad det är nu!!
-
Det gick åt skogen även denna gång.. Har provat detta nu tror det är 5 gånger och varenda gång blir han sjuk.Dianthus skrev 2011-05-20 20:20:54 följande:Är lite nyfiken på hur det har gått för er som testat detta? Funderar själv på att börja tassa snart. Vår dotter är snart 7 månader.
hög feber och förkylning= sömnlösa nätter, hosta, snor och mycket skrik =(
Hoppas han blir frisk snart så man får sova någon gång -
Yobbly skrev 2011-05-23 22:03:28 följande:Hej hopp!
Jag har tassat i tre veckor nu.
I natt sov Lillskatten som en ängel från 21:30 till 08 för FÖRSTA gången i sitt liv.
UNDERBART! Jag kan knappt tro det.
Varför väntade jag så länge med att tassa? Jo för att jag inte visste om den och för att jag fick så dåligt samvete för att jag skulle utsätta min baby för en metod. Det var snarare tvärtom, att det var synd om henne för att hon inte fick lära sig somna själv.
Ikväll går jag och lägger mig utan ångest inför natten som komma skall. För första gången på 10 månader.
Jag har berättat om vår resa på min blogg.
Välkomna att läsa och kommentera.
Irma sover INTE >>>yohannailaspalmas.webblogg.se/2011/may/det-ha...
Jag ett ras av att inte få sova>>>yohannailaspalmas.webblogg.se/2011/may/ungarn...
Vi provar TASS>>>yohannailaspalmas.webblogg.se/2011/may/den-om...
Hur går det för er?
Finns det någon som provar tass just nu?
/YJag har börjat ge upp tassandet för varje gång vi startar med detta så blir min pojk sjuk...
Regält sjuk med hög feber och hosta och snor osv..
Inget skoj alls så har nästan gett upp =(
-
Yobbly skrev 2011-05-24 12:20:09 följande:Efter en natt med att sova hela natten, så blev vår tjej också kanonförkyld.
Konstigt va?
Varför blir de sjuka?
Men jag fortsatte att tassa, fastän lite mer gos så att säja. Jag fortsätter och hoppas på att det blir bättre.
Sämre kan det ju inte bli...ja om han bara blev förkyld.. men han blir vrålsjuk. Hög feber och dyngförkyld, svårt att andas osv.
sista omgången nu matvägrade han samt dryck vägare i 5 dagar så det lilla i dryckväg man fick i han så var man glad oavsett tid på dygnet. För oss har inte tassandet handlat om att insomna för det gör han lätt, utan det har handlat om att SOVA på natten och det har han supersvårt med. Han vaknar och gråter och ibland hysteriskt skriker och det blir absolut inte bättre när han har 40 graders feber å svårt med andningen =(
Annars har jag hört att när de börjar sova hela nätter så blir de lätt sjuka till en brjan eftersom balansen i kroppen ändras. Även om det är till något bättre så åker de ofta på nåt lättare.
-
Min lillkille vaknade bara en gång inatt och så stoppade jag in nappen så sov han resten av natten med... sköönt