Inlägg från: Jumbopolly |Visa alla inlägg
  • Jumbopolly

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

MammaKlara skrev 2011-05-25 09:56:13 följande:
    Underbart!! Kunde du sova gott då?

Nä *S* fast jag sov bättre men jag sov inte hela tiden för det.. vaknade automatiskt på natten å bara väntad epå att jag skulle få trassla upp och tänkte.. "är ungen sjuk eftersom han itne vaknar" sen pep han till fick nappen och somnade så till slut somnade jag om med och kände mig ändå rätt utvilad i morse..

Även om jag inte sovit hela tiden så har jag fått vila hjärnan =)

• Jumbopolly
    onoff skrev 2011-05-25 12:24:09 följande:
    jumbopolly: Du hade rätt! Sixten har blivit förkyld nu, fastän han inte har varit i kontakt med någon... Han har ju börjat sova hela nätter nu!

ja men det är likadant med oss vuxna. om vi stressar som tokar jämt jämt jämt så får vi en period när vi tar det riktigt lugnt och vet att vi får ha det lugnt ett tag DÅ blir vi sjuka för då hinner kroppen med att vara sjuk... typ så har jag fått det förklarat för mig..

Kroppen är märklig. =)

• Jumbopolly

Jag har en fråga och undrar hur ni skulle gjort...

Nu har vi tassat ett tag och jag har upptäckt en sak.

När han vaknar min son på natten och man får stoppa in nappen så hjälper det INTE att lägga fler nappar i sängen eller så.. Han kryper och gråter i sömnen.

Han vaknar, gallskriker och kryper runt i sängen men sover fortfarande.. varenda natt likadant.

Så stoppar man in nappen och vipps sover han lugnt igen...

Framåt tidiga morgontimmarna går det till likadant men då hjälper det inte att stoppa in nappen den åker ut lika fort igen. Däremot om man tar upp han och bär in han till min säng och han får ligga hos mamma så sover han någon - några timmar till.

Hur skall man göra för att detta skall ändra sig? Väcka han när han kryper och skriker i sömnen eller låta han vara och låta han ligga och skrika eller vad skall man göra?

• Jumbopolly
    helene306 skrev 2011-05-30 22:27:11 följande:

Hur gammal är han? Eftersom han fortfarande sover när han drömmer och skriker skulle jag mer tolka det som att han har mycket att bearbeta och det gör han under sömnen. Vi vet ju själva hur knasigt det kan bli med drömmar och för en liten bebis kan det bli för mycket. Att han somnar gott bredvid dig är för att du är tryggheten där och då.

Vår dotter har nattskräck ganska ofta. Hon skriker så man tror hon har världens kramper och smärta, hon slänger sig i våra famnar och försöker åla sig bort. Hon blundar, sover fortfarande men skriker något otroligt. När hon har hållt på så händer det ibland att hon får sova mellan oss. För allas lugn. Har barnet nattskräck ska man inte väcka. Bara lugna. Vi tar alltid upp dottern när hon skriker och vyssjar tills hon lugnar ner sig. Stryker henne på ryggen osv. När hon lugnat ner sig (hon sover fortfarande) lägger vi ner henne. Ibland vaknar hon till och blir otroligt ledsen, det är då vi lägger henne mellan oss.

har faktiskt funderat på om det är nattskräck han har.. Han är snart 9 månader men ter sig likadant i våran säng mellan oss. Orsaken till att jag nu vill ha han i egen säng är för att kan kryper i sömnen och det börjar bli farligt att ha han i sängen för han kryper över sin pappa (som inte vaknar) och ramlar ner i golvet. Därav vill jag ha han i spjälsängen där jag vet att han inte kan trilla ur och göra sig illa...

Finns det INGET man kan göra åt nattskräck i så fall? å allt krypande i sömnen.. Ibland är han som en liten varulv eller nåt som kryper smygandes på en och ibland attackerar med tänderna.. läskig krabat...

• Jumbopolly
    ModestyBlaze skrev 2011-05-31 17:34:43 följande:
    Detta är ett klassiskt exempel på hur nappen stör "tassningen". Så antingen får ni hålla på med nappistopp och sluta tassa tycker jag. Eller ta bort nappen och sen låta honom "låta" i sömnen och vänta tills han vaknar och då börja tassa honom.
    Du kanske har rätt.. MEn ack så nappen är bekväm dagtid framförallt när man är lite upptagen och bara stoppa in den å låta han somna in så man hinner med någonting här hemma.. hmm får kanske klura på det vilket är mest värt.. sova hela nätter eller ha nappen kvar? får kanske tänka på den saken lite =)
  • Jumbopolly
    helene306 skrev 2011-06-01 11:13:38 följande:
    Låter precis som vi hade med vår dotter. Hon började också krypa ur sängen och jag fick ta fajten med att få henne att sova i spjälsängen. Det var tuffast av allt. Sluta nattamma, sluta amma innan läggning och tassandet var ingenting jämfört med att få henne i spjälsängen. Runt 10 månader drömmer de mycket, det händer mycket i deras utveckling och eftersom man bearbetar allt under sömnen blir det ofta för mycket för barnen att ta in och sortera in. Då kan de drömma hetsigt och få nattskräck. Jag har bara läst att man inte ska väcka ett barn som har nattskräck utan bara lugna så det är det vi gör. Det blir bättre är enda trösten jag har. Vi kunde inte ha dottern mellan oss om hon vaknade upp på natten för hon började krypa runt och fjanta med en gång. Vår säng är dessutom väldigt hög (runt 80 cm upp) så det blir ett högt fall och hon har gjort ett svanhopp från fotänden en gång (visserligen på morgonen och maken fick inte tag i henne när hon började krypa iväg i snabb takt). Nu kan hon ligga mellan oss om hon vaknar på natten men för några månader sen funkade det inte alls. Hon blir 14 månader nästa vecka.

Jag har omedvetet en gång råkat väckt honom i hans sömnkryparstil. Då kröp han med ögonen öppna och sitt joller till prat men han sov.. Satte honom i knät (kl var ca 6 på morgonen) och började prata med han och det stämmde väl inte i hans dröm så han vaknade och började tokskrika.. =(

I blev det ett faktum. faran av att ha han i våran säng. Hämtade honom som vanligt strax före kl 6 då han skrek och inte somnade om med napp utan lade han på min arm i min säng å han sov som en stock. När min man gått till jobbet så bredde han ut sig på hans sida och ca kl 8 hörde jag bara en regält duns och strax efter ett gallskrik. Där låg ungen upp och ner med huvudet i golvet efter att ha krypit i sömnen och dunsat ner i golvet =(

Idag har han varit supergnällig så undrar egentligen hur illa smällen i skallen tog. Nu har han ändtligen somnat en stund och hoppas på en go å glad kille när han vaknar sedan..

Vi får väl stå ut med springandet ett tag till.. har jag varit uppe varenda natt i över ett år nu så klarar jag väl några månader till..

• Jumbopolly
    ModestyBlaze skrev 2011-06-01 11:39:42 följande:

Jo den kallas ju inte "propp" för intet. Men jag gav en majsbåge eller annan trevlig grej att ha i handen istället. Sen är ju jag stor förespråkare av "social delaktighet" där man har MED barnen i det man gör. Olika svårighetsgrad berodende på ålder.

Det är jag också en förespråkare till. I 2 dagar nu har han varit med mig och åkt gräsklippare. Min son är med mig 24 timmar om dygnet i princip. skall flyga luftballong den 13/6 och funderar på hur jag skall klara mig i ballongen utan min snutteunge *S*

Han är ju som sagt ALLTID med mig i precis ALLT jag gör...

• Jumbopolly
    helene306 skrev 2011-06-01 14:59:45 följande:
    Han kan ju ha fått lite huvudvärk efter fallet men oftast är det ingen fara. Så länge de är "som vanligt" och inte kräks, tappar medvetandet, sluddrar eller blir slöa så är det ingen fara. Vi pallar upp med kuddar under madrassen och lägger täcket i en rul och det har funkat hos oss hittills. Jag hoppas det fortsätter funka också för det är en bit ner till golvet. Ett annat alternativ är att lägga madrass på golvet också.

Vi har också sprungit hit och dit och gör det fortfarande. Vår son på 6 år kan ropa ibland och då knatar någon av oss in till honom. Vaknar dottern och skriker hamnar hon mellan oss. Vi har blivit bekväma och det blir oftast att vi tar henne till vår säng istället för att lugna och lägga tillbaka. Ibland sover hon hela natten men då vaknar jag med ett ryck och tror hon är död. Det är en hemsk känsla och jag måste in och kika till henne.

det var nog bara huvudvärk för dagen efter var allt som vanligt.. en go och glad kille som var på toppenhumör..

Angående hans sömn så får vi väl stå ut ett tag till med hans gnäll och skrik på nätterna. Tror mest på att det är nå¨gon form av nattskräck eller så. Han drömmer en hel del och kryper i sömnen så det är inte mycket vi kan göra utan får väl stoppa in napp å greja tills drömmar å sånt lugnat ner sig..

Han har ändå sovit några timmar i sträck nu så jag är lite mer nöjd å har inte haft så många nätter nu då han är vaken 3-4 timma rpå natten och enbart gallskriker..

Nu ska jag ut i värmen en stund... =)

• Jumbopolly
    onoff skrev 2011-06-05 08:23:45 följande:
    Jag har också fått en orolig pojke om nätterna! Attans, det som funkade så bra!

Det går jättebra att tassa på kvällarna när han ska lägga sig, men sen vaknar han oftast när vi går in och lägger oss runt kl 23-24. (han sover vanligtvis i sitt rum, men han har fått sovit hos oss nu i veckan för vi har gäster som sover i hans rum).

Sen är han så SVÅR och få att somna om! Han skriker nån sekund, sen är han så trött så han somnar några sekunder, vaknar och skriker, somnar om, vaknar och skriker, somnar om i några sekunder och sådär håller det på... Han är så orolig! Han har alltid nappen i munnen när han skriker (annars letar han på den själv) men han blir inte tröstad ändå.Vi försöker att tassa men han blir inte lugnad av våra händer. Låter man honom vara när han skriker så ställer han sig upp i sängen och börjar att gnälla och ger tecken på att han vill komma upp till oss. Till slut tar vi ju upp honom och han blir liiiite lugnare då av att ligga emellan oss och det går lite längre mellan skrikperioderna, men han håller på till en klockan 04-05 och då får han sin morgonvälling och efter den blir han tyst och lugn och sover lugnt mellan oss till klockan 07-08 då vill han upp för dagen... Är han hungrig? Han klunkar sin välling och blir förbannad när den är slut och jag ska plocka bort flaskan. Vi har provat att ge vatten mitt i natten men han blir arg så fort han känner att det är vatten och då vill han inte dricka mer. Vad tror ni?

Det låter nästan som hunger... Min son var sådan när vi gick från ersättning till välling..

Fick tipset av en dietist på BVC att pytsa i honom regält med mat på kvällen så han inte är/blir hungrig på natten. Så så här ser det ut hos oss...

frukost någon gång mellan 7-9

ev mellanmål eller ersättning ca kl 11

lunch kl 13

ev. mellanmål ca kl 15-16

Nu börjar sedan påpytsningen inför natten...

ca 17-18 Middag (1 hel burk med mat brukar han äta)

ca 19-20 1 tallrik gröt (tills han inte vill ha mer

ca 21-21.30 en hel flaska välling på minst 200 ml

Sedan somnar han och om han vaknat på natten så har det inte handlat om hunger..

I början vaknade han på natten och åt FAST vi pytsat i han massa mat på kvällen MEN det var inte egentlig hunger utan mer en vana.. Så jag slutade mata på natten och nu går det riktigt bra och man behöver inte gå upp toktidigt heller för att ge han mat utan har har lärt sig stå sig på all mat han äter på kvällen. Ge det lite tid för det tar ett tag innan de förstår att de skall äta ordentligt på kvällen för att det kommer en hel natt utan mat.

Men tipset från bvc var iaf pytsa i ordentligt under dagen och framförallt på kvällen så de står sig bra under natten så ska de inte behöva äta på natten =)

• Jumbopolly

Kan berätta något roligt för alla..

Inatt har jag fått sova en hel natt för första gången.. Vaknade runt kl 5 i morse å såg att klockan var över 5 å ingen bebis har varit vaken.. yiiippppiiiiii =)

Men det är väl enda natten kan jag tro...

• Jumbopolly
    onoff skrev 2011-06-05 09:14:50 följande:
    Alltså, Sixten har kunnat vara utan mat på nätterna i två månader nu, så det har vi redan vänjt av . Det är nu den här veckan han har börjat "krångla". Han äter lika mycket nu som då när vi vande av honom.
    05 välling
    09 gröt frukost
    12 en burk mat
    15 en tallrick yoghurt
    17 en burk mat
    19 välling
    sen somnar han efter klockan 19. Tycker att han äter bra + att han får frukt till varje måltid. Kan ju vara så att han har blivit större och kräver mera mat nu??? Han gnällde ju nu i natt, hela natten tills han fick välling klockan 04. kanske ska testa och ge han välling när han vaknar första gången för att se om han sen blir nöjd resten av natten..

Så som du berättar åt våran lillkille för ca 2 månader sedan. Men för att han inte skall vara hungrig på natten så har vi fått lägga till ett extra mål på kvällen och han är vaken lite längre. Så vi ger gröt nu vid 19 å sen välling runt 21.

Man får prova sig fram lite. Barnen kräver mer och mer mat ju äldre de blir men sedan får man inte misströsta för vissa dagar äter de mindre utan att vara hungriga eller må dåligt.

Hoppas du hittar något som funkar bra för er..

lycka till =)

• Jumbopolly
    onoff skrev 2011-06-07 00:35:41 följande:
    Då har jag fått förklaringen till sixtens skrikande nattetid. Två nya tänder har nu spruckit igenom. Så enkelt var det ;) inatt sov han gott till halv fyra, hoppas att han sover ända tills imorn bitti.

tänk så enkel förklaringen är.. Hur många tänder har lillkillen fått nu då???

• Jumbopolly

YYYIIIIPPPPPIIIIIIIII

Min son har sovit hela natten ni i 3 nätter =)

Första 2 nätterna sov han iof bara till 05.30 men idag sov han ända till 07.21.. JÄTTEBRA jag har fått SOVA =)

• Jumbopolly
    onoff skrev 2011-06-07 23:19:57 följande:
    SKÖÖÖÖÖT HÖRRU! =D Har också fått sova nu... Sabla tänder, att störa så förbaskat mycket!
    Hans femte och sjätte tand kom upp nu bredvid framtänderna i övre käken.

Så nu har din lille 4 tänder i örevkäken???

Min har fyra i över å 3 i nederkäken å han bits som tusan.. ont gör det...

Natten som var fick jag inte sova mycket men det beror på värmen.. stackarn var GENOMSVETTIG... hua lilleplutt.. det var nästan 30 grader i hans rum trotts att fönstret var öppet så svetten bara rann om honom =( SÅ han fick sova i våran säng där vi hade fönstret på vid galvel + en takfläkt på fullt ös då sov han bättre....

Å i morgon skall vi åka på semester jag och lillkillen över helgen.. bara jag och han skall åka bort å få lite egentid så får pappa vara hemma med sin stora pojk och ha lite far och sontid =) ska bli skoj fatkiskt...

• Jumbopolly
    onoff skrev 2011-07-08 14:57:38 följande:
    Hejsan. jag har en son som fyllde 10 månader idag. Han har varit rätt så lätt att söva och tassmetoden funkade till en början för några månader sen övergick vi mer och mer till att han somnade i våra famnar liggandes i sängen... Den här veckan har han varit omöjlig. Han ställer sig upp direkt jag lägger ner han på kudden och LER stort mot mig, han vill busa fast han är trött. Jag lägger ner han igen och samma sak där.. han ställer sig direkt upp!
    Tassen/handpåläggningen funkar inte, han ska upp till vilket pris som helst. Känns inte kul att trycka ner han i maddrassen vilket jag har provat att göra nångång och han blir bara oxtokig då och slår bort mina händer. Till slut går jag ut ur rummet, men så fort jag stänger dörren börjar han grina... I början är det mest gnäll-gråt men till sist kommer den riktiga gråten och då går jag tillbaka igen varpå han slutar grina direkt han ser mig och LER stort.
    Till slut tar jag ju upp honom och lägger mig bredvid honom och där är frågan hur jag ska göra? Tidigare har han snurrat runt på mage när vi ligger på sidan mage mot mage mot varandra. När han har snurrant runt har jag bara kunnat vända tillbaka honom några gånger utan att han har protesterat och till slut har han somnat. och jag har kunnat lagt ner honom i hans säng. Men inte den här veckan... suck.. Nu blir han arg när jag vänder tillbaka honom och lägger honom på min arm. Han vill upp och stå och busa, men han är SÅ trött så han lägger ner huvudet på mni mage och mot maddrassen, ja överallt där han kommer åt. Till sist så somnar han "sittandes" och faller ner med huvudet i maddrassen, typ...
    Kanske ska tillägga att han är lite snorig den här veckan och har tandsprickning... Men ska det påverka så himla mkt? Tassandet har funkat förut även fast han har haft ont...
    åh grattis.. Min son har varit jäklig på alla sätt hela tiden.. Har försökt tassa flera gånger men varje gång har han blitt sjuk.. Nu har han inte varit sjuk men då är han precis som du beskriver här istället..
    Jag har gett upp tassande och allt. jag tröttar ut han regält på dan så han bara inte orkar på kvällen utan sover istället..  inte varje dag men någon dag då och då iaf för annars får jag ALDIRG sova någon gång...
    Idag är en sådan dag som jag tröttat ut han på dan REGÄLT å han har inte ftt sova några större stunder på dan å ikväll slocknade han av ren utmattning.. annars hade jag haft en galen bebis ÅTERIGEN i sängen och det orkar inte jag..   
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola