~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
x karin76 skrev 2008-02-23 15:09:18 följande:
Nu hoppas vi på en bättre natt med mindre vakentid! Lycka till alla!!!
x karin76 skrev 2008-02-23 15:09:18 följande:
Mamasnest. Visst känns det igen att det vore lättare att fortsätta amma, men man får försöka behålla fokus som man hade på kvällen, så lätt att skriva, så svårt att göra.
Jag märkte att min tjej är väldigt känslig för vilka signaler jag sänder ut så jag hade ett eget mantra typ "det går bra, du ska sova lungt nu..." i huvudet. Mest för miun egen skull för att inte bli irriterad eller känna "sov nu!!!" för då somnar hon aldrig. Ett tips.
Här har vi haft en lugn natt Lillan har sovit som den prinsessa hon är och vaknade inte förrän kl. 6, jag trodde dock att klockan var mer så jag ammade henne men insåg mitt i att det inte riktigt var morgon, vi somnade om båda två och nu ligger hon fortfarande och snusar i sängen. Jag hoppas detta inte bara var tillfälligt och ser framemot många långa nätter...
Precis som du skriver Didilej så gäller det att lyssna på gråten, ikväll var det absolut bara protest - jag vill inte sova-och då fick hon klaga utan att vi gick in. Det tog inte lång tid så somnade hon. Nu håller jag alla tummar som finns att hon sover lika bra den här natten och att jag snart slutar vakna flera gånger när det inte behövs...
xkarin: Det kan ju vara en början att tassa honom på kvällen och när du känner att han klarar att sova utan mat på natten eller kan äta 1 ggr/natt så kan du ju tassa då. Då kan han ju isf rutinen och förhoppningsvis somnar lättare.
Min duktiga lilla tjej sov till 7 i morse utan att vakna. Men då var hon hungrig!
Efter 2 lugna nätter har lilla sovit oroligt i natt, inte vaknat men rört sig mycket och gnytt i sömnen. Jag vet inte om hon har drömt eller haft ont i magen. Hon lugnade sig direkt med handen på magen och vaknade inte till förrän 5.45 då hon fick äta och sen sov hon till 8.30...
Hoppas det gått bra för er andra som kör hårt om nätterna, visst var det tungt några nätter med allt tassande men nu när det gett resultat så har det varit värt det!!!
Fl är så snabbt nu att det uppdateras medans jagskriver och mitt påbörjade inlägg försvann... Måste tydligen träna på att skriva snabbare...
xkarin 76: För oss fungerade det också bäst när jag tog nätterna, hon accepterade inte alls pappas tröst (inte så kul för honom men...). Jag fick sova på da´n istället då han var hemma.
Jag tycker också att lillan äter mer på dagarna nu när hon inte får äta på nätterna.
Vi hade ett uppvak inatt och då hade hon svårt att komma till ro men till slut så, sen sov hon till 7.30. Ikväll tror jag hon var övertrött och hade svårt att komma till ro då med med efter lite tass lugnade hon sig, sen satt jag kvar tills hon nästan sov. Hoppar hon sover bra igen inatt!!!
Philips mamma: Krya på er, hoppas de små inte är för dåliga!
Lycka till alla tappra föräldrar!
Jag undrar lite hur det har gått för er som tagit bort nattamningen helt, här hade vi så lugna nätter i början (utom allra första natten utan mat...) men nu har hon börjat vakna minst en gång på natten och gråter direkt, ibland redan i sömnen... Jag hoppas det är övergående och att hon hittar tillbaka till att sova lungt igen. Någon som har tips?
Didilej. Ja jag har läst det (och läst igen eftersom minnet är bra men kort...) Lillan har just nu ingen snuttefilt men en nalle som hon har när hon sover. Svårt att säg av ad gråten på natten är för slags gråt men jag ska verkligen lyssna...
Jag hoppas plommonen gör susen - bara inte precis när vi är i bassängen Är babysim idag och då sover lillan alltid bättre på natten...