Inlägg från: Jiiipppiii |Visa alla inlägg
  • Jiiipppiii

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Mollysmamma: Precis så var det för oss också, det gick så bra några nätter men nu har hon börjat vakna, inatt gnydde hon men somnade om vid halv ett men sen vaknade hon kl. 4 och var jättearg och sedan ledsen och då tog det tid innan hon somnade. Vaknade igen 6.15 då jag ammade och vi kunde slumra igen, sen gick vi upp 7.30. De första lugna nätterna kunde hon ju sova till 8, jag undrar vart det har tagit vägen...

Jag hade velat lyssna mer på henne inatt och inte ta upp henne när hon bara är arg men jag var så toktrött och försökte men kunde inte tänka alls, hade bara tjockt ludd i huvudet...

Jag ska försöka med snutte, får se om hon bara leker eller om det funkar att mysa med.

Skönt att det är helg och sambon är ledig så jag kan sova igen lite på mornarna och dagarna. Min mammma var här igår och jag vars å trött att jag knappt orkade prata - inget vidare sällskap...

• Jiiipppiii
    villrådig skrev 2008-02-28 16:25:51 följande:
    vågat å ge katrineplommon samma dag som babysim . Väntar med spänning o höra hur det gick
    [/citat]

Vi klarade bassängen som tur var!!!Tänkte komma med en liten positiv rapport från oss (kanske får upp motivationen på nån som har det svårt just nu): I natt sov S 20.00-6.30, igår 22.00-6.30 och i förrgår 20.30-6.00 Den kvällen som hon somnade sent så behövde vi tassa vid läggning. Annars har hon klarat sig helt själv!
    Vad skönt att höra! Härligt för er, håller alla tummar att det håller i sig för er. Vad duktiga ni har varit allihopa!
  • Jiiipppiii

Vi hade en ok natt med ett kort uppvak natten till lördag. Inatt blev det tyvärr inte lika bra, jag var iväg igårkväll och lillan hade inte velat äta nästan nån gröt alls och inte mjölk i flaska heller.. Jag var hemma runt 20 och ammade henne då och hon somnade men har vaknat oftare inatt och jag ammade henne redan vid 4 inatt eftersom hon ätit så lite igår.

Mollysmamma: egentid låter underbart! Ska se till att få lite av den varan jag med. Får bli ett långt bad eller nåt.

Här är det en regnig söndag och sambon var ute och slaravde igår så jag tror det blir en innedag för oss... Sköt om er alla!!!

• Jiiipppiii

Oj vad mycket som har hänt hät, kul att fler provar att tassa... Vi hade kommit igång bra men har varit på semester en vecka och lilln har varit jätteförkyld och fått amma på nätterna. Nu väntar vi på att hon ska vara helt frisk så ska vi sätta igång igen...

Hoppas ni alla får en lugn och skön natt!!!

• Jiiipppiii

Mamasnest: Har du ingen som kan hjälpa dig så du kan få sova på dagarna? Ingen orkar ju vara uppe så ofta på nätterna, jag förstår att orken tryter. Jag tror att det gäller att vara mer ihärdig än barnet och visa att det här är den metod som vi går efter men jag vet att det är lättare sagt än gjort när man är yr av trötthet på dag och natt.

Jag märker att min lilla tös känner igen tassandet och lugnar sig snabbt när hon ska sova, vi har inte börjat om med nätterna än eftersom hon fortfarande är förkyld men snart så...

• Jiiipppiii

Mamasnest: Vi har varit på semester och då var dessutom lillan förkyld. Det plus värmen gjorde att jag tyckte att hon behövde få äta på natten igen, hon åt mindre mat på dagarna och vi ville ju inte väcka hela hotellet... Har tassat några kvällar nu när vi är hemma igen och det går jättebra.

• Jiiipppiii

Mammuten8: Jag tycker det är lättare att få henne att somna på dagarna när vi hade tassat på kvällen, natten ett tag. Nu somnar hon oftast i vagnen men vi har kunnat lägga henne och hon har somnat - det tar iof ett tag och nån av oss har legat bredvid henne. Jag hoppas din lilla får det lättare att sova på dagarna.

Just nu sitter jag och försöker samla kraft att orka tassa inatt, vi har haft ett låååångt uppehåll och alldelles för mycket mat på nätterna. Men nu är lilla dockan frisk igen och det är dags att hitta tillbaka till mer sömn för oss alla... Bäst att jag kryper i säng så jag orkar när det är dags!!!

• Jiiipppiii

Vi har tassat 2 nätter och det har varit tuffare den här gången tycker jag. Lilla skruttan somnar bra kl. 8, räcker med att sitta en stund bredvid sängen men första natten vaknade hon redan 23.45 - somnade om på 8 min. men nästa gång var vi vakna mellan 2-3. När hon sedan vaknade kl. 4 orkade jag inte börja om utan hon fick äta. Andra natten sov hon till kl. 2 men det tog nästan en timme innan hon sov lungt... Puuhh vad trött jag är på morgonen. Nu får hon äta vid 4-tiden men det ska skjutas på fram till tidigast 6 när hon vant sig vid detta lite.

Nu sover hon sött och jag hoppas det blir bättre inatt!!!

Vi hoppas på att få henne att sova i sängen på dagarna när detta sitter ordentligt, hon är så sprattlig och kränger sig ur vagnen nu och jag tror sover bekvämare i sängen utan sele =)

• Jiiipppiii

didilej: känner igen det där med att snurra i sängen. Från att ha sovit stilla och lungt på rygg eller sidan snurrar tösen runt runt i sängen. Imorse vaknade hon med ena foten utanför spjälorna (jag hade inte knutit fast spjälskyddet ordentligt). Hon sover dock gott trots sina omöjliga sovställningar... jag vet inte vad ni ska göra men kanske ta bort kudden om det blir obekvämt för honom? Eller är problemet att han kryptränar halvt i sömnen?

• Jiiipppiii

didilej: Klart att det är jobbigt för lillen att vakna till och upptäcka att han kryper... Vi hade ett lakan rullat i sängen för att lillan inte skulle rulla så lätt men hon bara trasslade in sig i det så det tog vi bort. Jag är egentligen inte jätteförtjust i att hon sover på mage och i början vände vi henne när hon somnat ordentligt men hon rullade snart tillbaka igen så nu får hon sova så eftersom hon verkar gilla det.

Här var vår tredje tass-natt ganska lugn, några uppvak men hon somnade om snabbt, fick äta vid 4.30 och somnade t.om om när hon fått äta vid 7 så vi gick inte upp förrän 8.30!!! Nu hoppas jag givetvis på en ännu bättre natt för oss och alla er andra.

• Jiiipppiii

mollysmamma: Jag hoppas det blir bättre för dig öför visst känn allt hopplöst när man inte får sova. Om det inte var för att min sambo jobbar skigt och är hemma mycket hade jag aldrig orkat. Jag tycker du är fantastisk som orkar prova. Klart influensan gör sitt också...

Här har vi haft en lugn natt, lillan vaknade till, vet inte när, stökade lite och somnade om själv. Sen vaknade hon 4.30 och fick äta och sen sov vi alla till 8.30. Dessutom lyckades hon somna i söngen på förmiddagen och det räckte att pappa tassade och nynnade lite.

• Jiiipppiii

När är det dags att satsa på tassning även på nätterna? Ni som började med kvällar - förlängde ni tasningen successivt eller gick ni direkt över på hela nätter?
    [/citat]

Jag tassade kvällar och nätter direkt men då hade vi iof tränat på att somna själv ett tag så det gick ganska bra redan.

Här hade vi en stökig natt, konstigt för förra natten var jättelugn. Nu vaknade hon redan 23.15 och hade svårt att somna om, det tog minst 40 min. och några vändor i famnen innan hon sov lungt igen. Sen vaknade hon kl 2 och då orkade jag inte tassa igen och hon fick äta!

• Jiiipppiii

äsch blev nåt fel med citatet i början...

• Jiiipppiii

Här hade vi ännu en stökig natt men många uppvak. Lilla dockan verkar bli förkyld igen och jag tror att det var snoriga näsan som störde henne. Ikväll förebyggde vi med näsdroppar men nu ligger hon i sin säng och hostar... Får se om jag har hjärta att tassa henne om hon fortsätter hosta inatt, kanske hon får äta då.

Idag tog min gulliga lillsyster med sig dottern ut på långpromenad så jag skulle få sova.

Hoppas att alla bebisar sover som små prinsar och prinsessor hela natten!!!

• Jiiipppiii

Kul att det går bra för flera av er, vilka duktiga barn ni har som lär sig nya vanor!

Här hade vi börjat med tassandet igen efter sjukdom men tyvärr kom feber och hosta tillbaka så det blev inte många nätter. Nu är är hon pigg igen och jag hoppas vi kan hitta fram till sköna sovande nätter snart...

• Jiiipppiii

Blir så imponerad av alla duktiga barn och tassande föräldrar som kämpar med att få till bättre sömnrutiner.

Här har vi börjat om för andra gången när snuva och hosta äntligen gått över. Jag sa igår kväll att det nog är dags att ta bort nattamningen igen men när lilla dockan vaknade vid 23.30 orkade jag inte annat än att amma henne, sambon undrade vad jag gjorde och erbjöd sig att ta resten av natten. Jag stapplade in och la mig i extrasängen och hörde att det var ledset men vet inte när eller hur långe. 6.30 vaknades det igen och då ammade jag, har kl.6 som "gräns" då det är ok att äta.

Sambon sover, lillan sover och jag sitter här och bara hoppas att vi kan få lugna sköna nätter utan uppvaknanden på sikt...

• Jiiipppiii

Tant C. vilken utveckling, vad skönt för er alla att få sova bättre!

Här har vi också haft en bra natt, första natten vaknade kruttan som vanligt 3 gånger men fick inte äta förrän efter kl.6, var arg men pappa var välsigt tålmodig. Inatt, andra natten vaknade hon bara en gång, var arg en stund men jag sov i annat rum och vet inte hur länge... Vaknade sedan 5.30 och fick äta, tillräckligt nära kl.6 tyckte vi, sen var det morgon 7.15 vilket ju är helt ok!

Håller med dig Tant C: jag vet inte heller vad det är som gör att denna metod fungerar så mycket bättre än andra men är sååå lycklig över resultatet!!!

• Jiiipppiii

Fjärde natten utan mat har varit fantastisk, lillan somnade strax efter 20 och jag vaknade till 4.30 utan att ha hört ett knyst från henne - jag var tvungen att höra att hon andades. Kl. 5.45 var det matdags och morgon vid 7.30. Hoppas hoppas att är såhär våra nätter kommer vara framöver!!!

Ha en skön helg och bra nätter allihopa!

• Jiiipppiii

Newatthis och tantC: jag tror ni har rätt i att det är stora utvecklingssprång som ställer till det för era små. Jag tycker att jag känner igen att tösen har haft perioder då hon är mycket oroligare. Det positiva med dessa perioder är ju att de går över =)

Här har vi flyttat in lillan i eget rum, och vi sover bättre allihop. Inatt tassade jag lite vid 4 och hon sov till 7 vilket ju är en bra morgontid! Det var tomt och konstigt i sovrummet första kvällen men jag sov bättre och vaknade inte av att hon vände sig i sängen. Jag tror att vi störde varandra och dessutom var det trevligt att läsa i sängen igen...

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola