• D S

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Pasadena;
    första kvällen blev det många upplyft, höll till slut i henne tills jag kände att hon slappnade av, då la jag ner henne och masserade ryggen lite (en hand på magen också). Hon var lugn ett tag sedan skrek hon igen så då fick jag lyfta upp henne igen, men det gick ganska snabbt till hon slappnade av och då la jag ner henne och upprepade massagen, sen stod jag och masserade i kanske 5 min. Höll handen still i kanske 5 sen sov hon, jag släppte nog lite sent men hon sov från ca 19-03 så det var jättebra. Totalt vet jag inte hur lång tid det tog men kanske 30-40 min?

Min lilltjej har rätt tydliga sömnvanor, så jag vet när det är rätt tid att lägag henne och det underlättar ju.

• D S

Ms Leia;
    vad kul! Håller tummarna.

Lillan vill inte äta, bara amma, så hon känner sig nog risig i magen fortfarande. Får väl nattamma ett tag till...

• D S

Natten gick ganska bra trots magproblemen, men idag har hon knappt ätit och knappt ammat, så får se hur natten blir. Hon har redan däckat helt slut. Lär vakna tidigt imorgon...

Våra insomningar är rätt smärtfria, inget eller ett upplyft och oftast sover hon efter 2-3 min. Problemet är att inte få henne att ställa sig upp, men jag är jättenöjd med att ha läggningen går så fort. Att hon ska somna helt själv, bara bli nerlagd, det är inte det viktigaste snarare tiden det tar och att nattsömnen blir bättre.

• D S

villrådig;
    bor i lägenhet och att bebisar skriker får grannarna stå ut med. Bli vräkt kan jag inte tänka mig att man kan bli. Våra grannar har aldrig klagat, brukar snarare undra hur vi mår om hon skrikit mycket. Skriker hon bara en stund, så tror jag inte ens att de märker det.

Natten gick bra trots att lillan inte åt igår. Ett uppvak för amning, sov till halvsju, dvs 12 timmar och bara ett uppvak, härligt.

• D S

Jiiipppiii; För oss med magsjuka, har det gått lättare att hitta tillbaks. Vi hade en besvärlig natt men sen har det tagit vid där vi slutade före magsjukan.

Didilej;
    tack för allt stöd och omtanken. Lite mat har lillan fått i sig idag.

Tänkte höra med er, fel tråd men man får så underbar hjälp här, har ni erfarenhet av att barn som nästan slutat amma blir helt amningsberoende igen pga sjukdom, och hur lång tid har det tagit att introducera mat igen? Är lite orolg eftersom vår tjej varit extremt anti mat och det var så skönt när hon började äta, har inte ork att börja helt från början igen med maten.

• D S

Ms Leia,
    vad härligt, nu får du nog lära dig att inte vakna av småljud, det behöver jag i varje fall göra. Vaknar ju fast lillan sover, helt onödigt, kan jag kanske bli tassad av maken? Skoja bara.

• D S

villrådig;
    usch så jobbigt för dig, minns när min tjej var så där. hon är inte så där förtvivlad nu, men hon var det runt 8,5 mån ålder, det gick bara inte att lägga henne i sin säng. jag hade ju inte hört om tassmetoden då, men körde på att hon fick somna i vår säng. ungefär så här gick det till; amning i soffan någon kvart före hon brukade somna. sen in i vår säng, där hon fick krypa runt och stöka tills hon somnade. första natten tog väl en halvtimme med sen tog det runt 10 min. jag flyttade henne till sin säng när hon somnat. inget skrik, lite smågnäll ibland.

problemet med det var ju att hon vaknade lika ofta på natten, även om insomningen gick lätt. med tassmetoden och att hon somnar i sin säng har vi fått ner uppvaken till en ggn per natt.

mat är fortfarande ett problem, hon vill inte amma heller särskilt mycket, så det känns inget bra hon har ju blivit så tunn på bara några dagar. hoppas det vänder snart. prövat att vänta ut henne men inte ens när det gått fem timmar emellan ville hon äta något särskilt, två små bitar bröd och två skedar yoghurt - hon måste tappat aptiten totalt. gläds dock åt att sömnen och insomnandet går så bra!

• D S

Familjen Lo;
    om min lilltjej inte slutar skruva ganska snart när jag håller händerna på henne brukar jag släppa, låter henne böka lite. reser hon sig lägger jag ner henne, ibland blir det fem vändor innan hon slappnar av.

• D S

villrådig;
    det där med att väcka känner jag igen! lillan skall alldeles snart få eget rum, din lille kan inte få det? annars låter det skönt att du känner dig rätt pigg.

• D S

mollysmamma; fick ju också vår start på "bort med nattamningen" uppskjuten, men tänkte börja i natt. min mamma kommer så om det blir en låång vakennatt, vilket jag väntar mig då lillan blir tokig om hon inte får amma, kan jag få sova på dagen.

behöver peppning och tips så vi fixar det här, är rädd att jag ger upp om det tar för lång tid, hur länge har ni andra fått tassa för att få bebbarna somnanär de vill amma, vid ett tillfälle menar jag.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola