• D S

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Fy vilken natt, tror inte någon av oss orkar en natt till. Skulle ju börja med att inte nattamma. Undrar om lillan kände på sig det för hon vaknade 01.45 istället för 4 och skulle prompt amma. Så mycket tassning blev det inte då hon skrek i 1,5 timme så det blev "bara" bärande. Maken kom upp och tog henne då slappnade hon av tillräckligt för att somna om. Jag luktar väl för mycket mjölk.

Idag är vi sura och trötta allihop. Hoppas det går lättare i natt...

Sen vaknade hon 5 (hade satt halvsex som amningstid hon brukar vakna för dagen då), då orkade jag inte så då blev det amning och lillan somnade om till sju. Vet inte om natten var ett framsteg eller ett misslyckande. Konsekvensen från mig var väl att hon inte fick amma bara för att hon skrek länge, vid 5 fick hon amma på en gång, vet inte om hon kommer hajja skillnaden. Antingen mat direkt eller så inte alls?

• D S

Tack för stödet, nu ska vi nog orka tassa ikväll/natt.

• D S

Hej alla, någon som vi som fått hålla på länge med omsovning på natten och sedan haft en förfärlig dag? Lilltjejen vill idag inte äta, inte sova och är supermammig, ledsen och trött. Hoppas det är något annat än följden av tassandet. Hon är så trött men kan inte komma till ro, stackarn. Min mamma har kört vagn i flera timmar för att få lillan sova. Usch.

Håll gärna tummarna att natten blir bättre än igår och det samma för morgondagen.

Ska lägga mig samtidigt som lillan idag så jag orkar med en vakennatt till.

• D S

Hejsan alla, ursäkta att jag bara försvann, men det har varit lite jäktigt här. Lillan somnar bra i egen säng och eget rum, men vaknar fortfarande vid fyra och vill amma, det får hon. Av olika skäl har varken maken eller jag orka att ta i det just nu, så vi avvaktar lite.

Ska försöka titta in lite då och då, saknar er och ert under bara stöd!

Kram

• D S

Här går det som vanligt, lillan får amma vid fyra, andra uppvak tassas, det går smidigt. Nu är hon dunderförkyld, vaknade 10 ggr i natt och var jätteledsen, men somnade snabbt om, det kan man inte säga om mamma.

Lillan gillar inte att jag sitter vid datorn, så har svårt att hinna med att titta in.

Villrådig; Tyvärr äter hon inte bättre om man menar mat, gröt och yoghurt går ner i rätt stora mängder.

• D S

Hipp funkar här med, ibland. Hon verkar ha varannandags syndrom vad gäller mat.

• D S

Hejsan vänner!
    Funderar på att få bort nattätandet under påsk, då får maken ta stöten. Nu tror jag faktiskt att det bara är en vana, för hon äter inte så mycket innan hon somnar, tidigare åt hon hysteriskt mycket.

Vi tassar sänggående men inte på dagen. Lillan vaknar bara en gång, då hon vill äta. Hon skulle nog kunna somna själv utan tassning om hon inte var så duktig på att ställa sig upp i spjälsängen, lillabus.

• D S

Vår tjej är oftast så trött när vi varit borta att även om hon vaknar då vi kommer hem så kör vi bara vanlig nattningsprocedur så somnar hon på några minuter.

• D S

Imorgon skall vi ta bort nattamningen...bävar lite. Det kommer bli sömnbrist och skrik. Tassningen vid läggdags går bra, eller tassande, mest handlar det om att lägga ner tjejen när hon ställt sig upp, sen när hon lugnat sig kan jag lämna henne med snutte så somnar hon själv. Jag behöver inte vara i rummet hela tiden längre, men hon testar att ställa sig upp mer än förut, en riktigt liten sprallig tjej är hon, vill gå hela tiden (med oss som stöd).

Ska se till att maken läser din inledning didilej så att han är konsekvent och inte bär henne till hon somnat, hans skall ta de första nätterna.

Lilla krusbäret; min lilltjej ville också bara stå, men då surnade jag till och gick ut, det gillade hon inte och började skrika (tystnade så fort jag kom in igen), men då gick det att lägga ner henne utan att hon reste sig igen. Ibland får jag köra detta även nu, men oftast inte, det var nog bara de första kvällarna som det var rutin. Ibland fick jag gå ut två gånger men minns inte att det behövdes mer än så.

• D S

Oj, oj, maken tog lillan när hon vaknade, hon somnade om på fem minuter, skrik i kanske en. Undrar om det kan gå lika bra i natt igen. Håll tummarna.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola