~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Pasadena skrev 2008-02-15 19:35:49 följande:
Ni som har kört ett tag, upplever ni alltså att uppvaken minskar? Jag tänker att blir det inte en dålig vana istället att barnet vill komma upp och kramas för att kunna somna om? Alltså missförstå mig inte nu men jag tänker att om barnet inte kan somna om utan förälderns assistans så är man ju ändå där och hjälper det att somna varje gång?
Jag förstår hur du tänker för den här metoden går ju egentligen helt mot de "klassiska" metoderna som närmast bannlyser att man tar upp barnet. Men iom att man aldrig låter barnet somna i famnen utan alltid lägger ner barnet genast då gråten tystnar så lär sig faktiskt barnet att somna själv. Det här med att uppvaken minskar beror på att barnet lär sig "självkontroll" då man alltid anpassar trösten efter hur ledset barnet är (dvs ökar trösten gradvis enligt steg 1, 2, 3, 4). Barn som sover gott på nätterna har den här kontrollen inbyggd och klarar om att somna om själv när de "kommer upp till ytan" under natten medan sömntrasslare måste lära sig att inte vakna till helt i slutet av varje sömncykel. Iom att man gradvis minskar hur mycket man hjälper till (i regel gäller ju famnen först, sedan lugnar smekningar och sedan bara tassen efter några nätter...) lär man barnet att med mindre och mindre hjälp somna om för att tillslut kunna sköta det helt själv. Det står så jättebra förklarat i länken
www.hus.fi/... men den är ju bara på finska :-/ Tycker du att det här är svaret på din fråga eller vill du att jag skall försöka utveckla det ytterligare?
Läser du bakåt i tråden ser du att de första tass-nattningarna inte nödvändigtvis är så harmoniska tillställningar då barnet inte alls förstår vad som händer men efter någon natt lär sig barnet rutinen och DÅ blir det lugnare nattningar och nätter
Ungefär 45 min verkar vara något slags medeltal på hur länge den första nattningen tar - men det varierar ju förstås med barnets temperament! Är du intresserad av metoden läs gärna om andras erfarenheter tidigare i tråden så är det lättare att ha korrekta förväntningar sedan ifall ni själva börjar tassa
!
Gah, så mycket sjukdomar som härjar nu! Jag förstår att det känns harmt då ni har laddat men jag håller tummarna för att alla snart är friska igen (och sover gott på nätterna
)
SÅÅ roligt att flera börjar märka en tydlig förbättring!!! Härlig läsning så här på morgonkvisten då jag och sonen sitter vakna i svärfars datarum och väntar på att alla andra också skall vakna