• didilej

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

I den här tråden diskuterar vi Tassmetoden (fi. Tassuhoito).

Tassmetoden introducerades i Finland för ungefär 10 år sedan i Finland av psykologen Katja Rantala. Den är dock ursprungligen utvecklad av Dr Klaus Minde på McGill universitetet i Montreal. Grundtanken med metoden är att lugna barnet och få barnet *redo att somna* men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge Därifrån kommer alltså namnet! Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.

Så här fungerar det:
    Alltid då barnet gråter vid nattning eller vaknar på natten följer man följande rutin:
    1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2
    2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.
    3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.
    4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

Ha med en snuttefilt alltid då barnet är i famnen som ni sedan sätter t.ex. mot barnets kind då ni lägger ner barnet i sängen. Snuttefilten funderade alltså som trygghetsöverförare.

För att sömnskolan skall lyckas gäller det att:
    - du själv är lugn och tålmodig, eftersom barnet reagerar på förälderns sinnesstämning. Den föräldern som är mest utvilad passar bättre att sköta barnets uppvak.
    - Att uppfylla ömhetsbehovet dagtid ger en bra grund för god nattlig sömn. Håll barnet nära och lek lekar som innefattar mycket kroppskontakt.
    -Ifall barnet somnar t.ex. under amningen, väck barnet ömt till insikten att hon lyfts till den egna sängen. Det är viktigt att barnet på natten vid uppvak inser att hon är på den trygga plats där barnet somnade.
    -Barnet kan till en början reagera på sömnskolan med intensiv gråt, men klarar av de nya rutinerna när föräldrarna finns i närheten, där för att hjälpa.
    -En regelbunden dagsrutin är viktig för att sömnskolan skall lyckas.

Metoden rekommenderas från 6 månader och kan användas oavsett om barnet sover på rygg, sida, mage, i egen säng eller samsover.

Om barn och inlärning (fritt översatt från en föreläsning av Katja Rantala):
    "Bebisar har lätt för att lära sig och håller hårt fast vid det som de har vant sig vid. Så måste de fungera för det är det genom detta som de lär sig att bygga och få ordning på sin värld och börjar förstå den. Rutiner hjälper babyn att förstå vad som är på kommande och det gör världen trygg; babyn behöver inte vara på sin vakt mot överraskningar. Babyn lär sig på så sätt att hon fogar ihop saker som händer på samma gång eller i följd till minnessekvenser. Sådana här minnessekvenser kan barnet inte ändra på så lätt. Då barnet växer utvecklas hennes förmåga att med tankens hjälp sammanfoga saker och ting, men generellt sätt kan ett litet barn inte vara speciellt flexibelt."

Det är alltså därför man måste upprepa, upprepa och upprepa samma handlingar. Så småningom "lär" sig barnet att det är tryggt och att mamma och pappa finns där också på natten men man måste låta det ta den tid det tar. Ungefär 3-4 dagar upp till en vecka har jag läst någonstans att det tar för barn att lära sig nya rutiner men det varierar förstås från barn till barn.

Mera information (tyvärr bara på finska) hittas t.ex. här:
    vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
    www.hus.fi/default.asp
    yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

Vår historia:
    Då lillen var 4 månader började han vakna hemskt ofta på natten, 10-15 uppvak per natt blev det. Efter 2 måndader gick vi på knäna av trötthet och var ganska desperata. Jag läste då om den här metoden och då lillen fyllt 6 månader och åt ordentligt med riktigt mat dagtid (morgonmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsgröt) var det dags! Pappan tog första nätterna och då var lillen nog ledsen i perioder då han inte förstod varför han inte fick snutta som vanligt (men han var ju i alla fall trygg i pappas famn). Efter några nätter räckte det med att sätta handen på honom för att han skulle somna om. Efter ytterligare några nätter vaknade och skrek till men somnade om utan att vi behövde göra något alls. Och sedan dess har vi sovt

Jag startar den här tråden i hopp om att någon annan kan få lika bra hjälp av metoden som vi fick!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-04 19:45
    Det här är så viktigt att jag vill sätta in det här i TS så att det inte "drunknar" bland alla inlägg:

Om/då ni bestämmer er för att följa Tassmetoden - BESTÄM er då och följ samma rutin hela tiden. Ge inte dubbla budskap till barnet - då kan barnet omöjligt förstå vad som gäller! Ifall ni tänker "det här kommer knappast att fungera" - då kommer det inte att fungera. Någon natt, kanske där kring kl 4, kommer ni att ge upp och inte orka ta upp, lugna och lägga ner barnet då ni vet att det troligtvis innebär att ni igen måste ta upp, lugna och lägga ner barnet osv. Men ifall ni bestämt er, BESTÄMT att det enda som gäller på natten är att man ligger lugnt i sin säng - då kommer det att bli så, så småningom. Ert barn har ärvt sin envishet någonstans ifrån, kom ihåg det

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 11:03
    Några frågor dyker upp flera gånger och då tråden börjar vara så lång lägger jag in dem i TS så att alla hittar svaren.

Kan man sluta nattamma och börja ha babyn att sova i egen säng på samma gång? Alla föräldrar och barn är olika så det är omöjligt att svara entydigt på den frågan. För vissa passar det att göra allt på en gång, andra vill först introducera spjälsängen som sidovagn till föräldrarnas säng, först bara tassa vid nattning och sedan börja tassa hela nätter. Gör som det känns bäst för er så blir det nog bra!

När skall jag ta bort tassen, det är jättesvårt att veta vad "innan barnet somnar" betyder? Så här har jag svarat på den frågan: NÄR man skall sluta kan man nog bara lära sig genom trial-and-error, jag försökte sluta alltid när jag kände att han var lugn och var redo att somna i början och sedan (efter några nätter) började jag ta bort tassen genast han var lugn, och sätta tillbaks den ifall han började gråta, och ta bort den genast han var lugn... det är ett samspel där man ger så mycket tröst som behövs, varken för mycket eller för litet.

Hur skall vi göra med nappen? Antingen eller Känner man att nappen stör mera än den gör nytta tar man bort den. Man kan också sy fast nappen med ett kort tryggt snöre i pyjamasen så att barnet själv lär sig att sätta tillbaka nappen i munnen.

Vad skall man göra då barnet står upp i sängen och far runt? Vid nattningen kan man t.ex. göra så att man lägger ner bebisen i sängen, säger god natt och gå ut ur rummet. Sedan då bebisen blir ledsen går man in och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner barnet och håller tassen på en stund och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner... eller så börjar man genast lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner...

Givetvis är ni också välkomna att komma med flera frågor i tråden

Glöm inte bort punkt 1 i schemat (speciellt efter några nätter) det är viktigt att ge barnet en chans att själv komma till ro först innan ni börjar hjälpa till!

Och till sist det viktigaste av allt som ModestyBlaze uttryckte så väl att jag lånar hennes ord:
    Det är viktigt att man hela tiden har siktet inställt på att göra mindre och mindre. Inte samma, då är det lätt att man fastnar där man är på någotvis och till slut blir det sämre igen. Men om man gör mindre och mindre, då har man ju "MERA" att ta till när det verkligen ÄR KRIS. Så jobba på med era mål i sikte, det är det viktiga, detta är en process. Några steg fram och något bak. Sen fortsätter man, se inte bakåt blicka bara framåt!

• Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
  • Lilla

För oss funkar läggningen på kvällen bra med tassande, men på natten funkar det inte alls och vår 7 månaders vaknar lika ofta som vanligt, dvs 4-5 ggr per natt. Jobbigt.

• Mollanna

Lilla T: Håll ut och lycka till!!!

Själv trodde jag ju att vi hade kommit över det värsta med vår lilla skruttunge efter mer än en veckans tassning som har gått väldigt bra. Det kanske vi har också om natten bara var ett tillfälligt bakslag med 4 uppvak och uppstigning klockan 04:00. Jag hoppas, hoppas på det!

Men i natt visade det sig också att min man inte körde tassmetoden, som jag trodde att han gjorde, utan han håller tassen utan att hon är riktigt ledsen. Dessutom tog han tillslut tog upp henne och bar omkring henne när hon inte ville komma till ro, för att vår fyraåring inte skulle vakna... Så svårt att vara konsekvent när man har fler lättväckta barn att ta hänsyn till. Hur gör ni andra för att inte bebisen ska skrika så att de andra barnen vaknar?

• kevlarsjäl1

Hej. Ska börja tassa min dotter (5 mån) så fort hon blir ett halvår eller om jag får "godkänt" från BVC att börja tidigare. Sen november har hon vaknar varannan timme och äter. Nu känns det inte som att uppvaken beror på hunger, snarare att hon fått in vanan att vara nära och få snutta lite, och jag börjar bli ordentligt trött.
    Har en liten fråga. Vi lägger henne kl 20, och det brukar gå utan knussel. Vi byter blöja, tar på pyjamas, ammar, lägger ner henne i sängen, sjunger två vaggvisor och ev vaggar lite på sängen (vaggfötter), sen säger vi godnatt och går ut. Ibland ligger hon och pratar lite för sig själv men sen somnar hon. Kan man fortsätta denna rutin just vid nattningen (och bara lägga "tassen" på henne samtidigt) och köra tassandet bara när hon vaknar på natten...? Tycker det är mysigt med en liten sångstund... ;) 

Lilla E 100809
  • Ukj
    Lilla skrev 2011-01-09 22:27:56 följande:
    För oss funkar läggningen på kvällen bra med tassande, men på natten funkar det inte alls och vår 7 månaders vaknar lika ofta som vanligt, dvs 4-5 ggr per natt. Jobbigt.
    Samma här, min är 11 månader... Hur ska jag få honom att somna om själv på natten. Han skriker ca varannan timme  och ställer sig upp och det räcker med att jag kommer in i hans rum och lägger på honom täcket så somnar han om..... Försökt  att inte gå in i rummet utan vänta ett tag men då jobbar han upp sig som tusan.
  • Matredaktör

Hej! Är det någon av er som är mitt inne i "tassandet" som har lust att berätta om det i en intervju? :) Inboxa mig i så fall, så snart som bara är möjligt!

• helene306

Jag lämnar ett avtryck för att få ta del av era erfarenheter och tips Vi har en 11½ månaders som vaknar ofta på natten, mest för att få närhet. Grejen är att hon blir så arg och sparkar i sängen så vi måste ta upp henne i famnen för att lugna (vi hör ju på gråten/skrik, ibland kan det gå att lägga en hand på henne och buffarumpan) och det känns i min rygg nu. Uppvak fixar jag även om sömnbrist gör sig påmint ibland men så attans trött är jag inte ändå. Men min rygg ... Hon väger ändå sina 11 kg och även om jag sätter mig i fotölj så känns det.

Jag vill vända detta, vi behöver dessutom få sova allihop. Maken och jag turas om men oftast får maken ta då hon strular mer med mig. Jag slutade nattamma för ca 3 veckor sedan och det gick över förväntan. Jag skrev om det på min blogg men nu vill jag ha bort uppvaken. Förra veckan, självklart när maken var bortrest i jobbet, vaknade hon 12 gånger! Sista gången 4.30 och jag fick henne att somna om 5.40. 6.10 vaknade hon och ansåg det var morgon Jag var en dålig mamma humörsmässigt den dagen ...

Tassmetoden tilltalar mig. Lite har jag ju kört den omedvetet märker jag när jag läste i TS men jag får väl gå på lite "hårdare"? Allt beroende på hur pass hon skriker. Jag vill inte ha förtvivlat gråt men går det att sluta nattamma så ska väl detta gå också?

Däremot har hon aldrig velat ha någon snuttefilt. Hon tar inte heller napp. I sin säng har hon en snuttefilt och en mjukisfilt men de brukar hon mest kasta omkring med när hon vaknar. Det är inga hon tar för att söka tröst med. Funkar det utan snuttefilt?

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • ModestyBlaze

Hej, en liten sak som många gör är att när de tar upp, så hysshar de, gungar de och på annat sätt gör det "Mysigt" för barnet. Gör inte det! Utan ta upp för att hon skall slippa skrika i sin ensamhet, lägg ner direkt hon slutar. Inte vänta för länge, för då fastnar man lätt där och det blir längre och längre. Utan tänk snabbt upp och direkt ner med handen på ryggen. Håll handen tills barnet är lugnt, riktigt lugnt. GÅ UT!

Det är bättre att du tar upp 100 ggr kort och går ut 100 ggr än att du står en låååång stund så hon nästan blir sömntung. För då skapas just det mönstret. Utan mönstret du vill åt är ju att hon skall somna själv. lugn! Det är BUSjobbigt i upp till 10 dagar för barn under 1 år och upp till 3 veckor för barn över 1 år. men det ger utdelning om man är konsekvent.

Visst kan du köra utan snuttefilt, men har du napp måste den bort tycker jag. Annars funkar inte tassning som den skall.

Lycka till!

• helene306
    ModestyBlaze skrev 2011-03-29 20:30:19 följande:
    Hej, en liten sak som många gör är att när de tar upp, så hysshar de, gungar de och på annat sätt gör det "Mysigt" för barnet. Gör inte det! Utan ta upp för att hon skall slippa skrika i sin ensamhet, lägg ner direkt hon slutar. Inte vänta för länge, för då fastnar man lätt där och det blir längre och längre. Utan tänk snabbt upp och direkt ner med handen på ryggen. Håll handen tills barnet är lugnt, riktigt lugnt. GÅ UT!

Det är bättre att du tar upp 100 ggr kort och går ut 100 ggr än att du står en låååång stund så hon nästan blir sömntung. För då skapas just det mönstret. Utan mönstret du vill åt är ju att hon skall somna själv. lugn! Det är BUSjobbigt i upp till 10 dagar för barn under 1 år och upp till 3 veckor för barn över 1 år. men det ger utdelning om man är konsekvent.

Visst kan du köra utan snuttefilt, men har du napp måste den bort tycker jag. Annars funkar inte tassning som den skall.

Lycka till!
    Jag startade nu ikväll Oftast brukar vi få ha henne en stund i famnen tills hon somnat in. Idag la jag ner henne tidigare och självklart kom det protest. När hon efter lite buffande och en hand på axeln somnat in vaknar hon när jag skulle smita ut. Hon är hopplöst lättväckt! Hon blev hysterisk fast jag la ner flera gånger så det var bara att ta upp och börja om. Nu var hon arg med en gång så jag fick nynna men hon hamnade i säng innan hon blivit sömntung som du skriver (bra ord föresten ) Hon vaknade till när hon landat i sängen men jag la på handen och gungade sängen (har vyssan lull-tasar) och fortsatte nynna. Hon somnade gott och nu hoppas jag hon sover gott också. Får se vad jag pallar med i natt, maken är bortrest men jag ska köra på och definitivt lägga ner henne innan hon hunnit däcka in i famnen. För min ryggs skull

Napp har hon bara tagit några gånger när hon somnar för natten. I vagnen på dagen kan det gå men kanske bara 5 gånger sen hon föddes vid läggning så napp är inget problem. Hoppas verkligen det går bra att vända detta men jag känner mig hoppfull!
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • ModestyBlaze
    helene306 skrev 2011-03-29 20:45:08 följande:
     När hon efter lite buffande och en hand på axeln somnat in vaknar hon när jag skulle smita ut.
    Här är nyckeln! Man skall bara lugna sitt barn. Somna in skall de göra själva! Det är däri nyckeln ligger. ATt lära sitt barn att somna själv, utan en massa hjälp till detta. Så, man lugnar bara ledsamhet. INTE SÖVA, det skall hon ju nu lära sig själv. Visst?

Så gå UT innan hon somnar. Hon skall veta ATT du finns där när hon är ledsen, MEN hon har förtroendet att försöka lära sig somna själv, för det kan hon, bara hon är lugn och trygg i sin säng. Det gör du genom att lugna men gå innan hon somnar.

Det kräver alltså många ut och in spring, men hellre det i 3 nätter än att du inför nya sövmetoder, om du hänger med?

Sen i förlängningen är det ju då så att lär man sig somna själv, kan man somna om själv när man vaknar på natten. För man är trygg i sig själv, inte i något eller någon annan.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola