• 3tjejer

Hur är era 4-års tjejer?? Trots, kaxighet???

Måste säga att den här tråden gav mig en positiv tankeställare. Min älsta är 4 år och 3 månader och just nu är vi inne i en väldigt lugn period. Måste säga till henne ett par gånger varje dag för att hon inte ska bossa lillasyrran för mycket men annars är det väldigt lugnt på trots/bråk/gnäll stadiet nu. Skönt att jag fick syn på tråden så att jag fick tänka till och uppskattas lite. Vi har haft en lång trotsig och gnällig period så nu gäller det väl att ladda batterierna innan en ny fas kommer. Lillasyster är 2 och bebis kommer i augusti så här lär väl alltid vara nån som har en tuff period

• 3tjejer
    BROCCOLLI skrev 2008-03-16 23:19:56 följande:
    Haha, jag känner igen det där med "Va?" varje gång man säger nåt - det värsta är ju att 2-åringen härmar henne nu med. Men hemma hos oss är det 4-åringen som är lugn men såklart retar lillebror ibland, men det är han som är trotsig nu, puh . Jaja, lika bra att gå rond nummer 2 med, man borde väl vara expert vid det här laget (lite lättare med andra barnet eftersom man VET att det är övergående).
    Vi var ärligt oroade över storasysters hörsel ett tag men efter 4-års kontrollen visste vi att hon inte har fel på hörseln, men rätt ofta inte lyssnar. Eller säger "va" eller "va sa du" innan man ens hunnit svara färdigt. Om jag låter bli att svara på det så visar det sig nästan alltid att hon hört ordagrant vad jag sagt.
    Själv tycker jag nästan att det är jobbigare när lillasyster börja trotsa för jag känner lite som att jag är faktistk färdig med det där. Men det är ju inte hon, hon har ju bara börjat.
  • 3tjejer
    BROCCOLLI skrev 2008-03-18 12:14:59 följande:
    Måste även tillgägga att inte bara 4-åringen säger va? hela tiden... Nu gör som sagt även 2-åringen det OCH säger VARFÖR till allt också, så här testas vi för fulla muggar . Tur att jag är arbetslös då, det lär ju gå åt en hel del tid till det
    Här har vi variation hemma. 4-åringen säger "va sa du?" och 2-åringen säger "VA???" Bägge upprepar däremot nej väldigt ofta.
Svar på tråden Hur är era 4-års tjejer?? Trots, kaxighet???