• siggie

Hur är era 4-års tjejer?? Trots, kaxighet???

Har en liten dam på 4,5 år som är världens jobbigaste just nu! Allt är bara tvärtemot vad jag säger, även om det är sånt hon själv vill! Bara nej nej nej! Även om hon alltså menar ja.....Och kaxig till tusan ibland! "Är du dum eller?".......och andra trevliga fraser är inte så ovanliga.....Hela hon känns så otroligt motstridig så det måste vara jättejobbig för henne själv, men även urjobbigt för oss föräldrar som inte alls vet hur vi ska hantera detta beteende....fler som har en krävande 4-åring hemma????

• Svar på tråden Hur är era 4-års tjejer?? Trots, kaxighet???
  • mirre2

min tjej blir 4år nu den 4 april hon har börjar säga VA när jag pratar me henne fast hon hör va jag säger..vägrar somna på kvällarna men de har varit från och till i säkert 1år nu..Trissar igång sin lillasyster HELA tiden som blir 2½år i MAJ så att de blir bråk osv osv

• Ammis L

Vår 4-åring har svart bälte i trots :). Hon retar gallfeber på sin storasyster med cirka 10 minuters mellanrum och vill ha allt tvärt om. Tar vi fram overall så vill hon ha jacka, tar vi då fram jackan har hon givetvis ångrat sig och vill ha overallen istället. Så här håller det på... Ruskigt påfrestande både för oss och henne!

• AnniPanni

Min madam är 3,5år och här testas det mesta . Det är ruskigt jobbigt ibland då jag även har en 5,5åring (som gärna himmlar med ögonen vad man än säger suckar typ jämnt och även hon en aning tålamodsprövande). Känner igen mig i allt ni skivit om ovan kläder, sovrutiner mm mm. Det är ju en del av utvecklingen, väldigt tålamodsrövande men det går ju faktiskt över. Det sägs ju att varje ¨ålder har sin charm.

• mammamadeleine

åh det där låter exakt som min tös! Hon e oxå 4 ½. min syster är 16  och det finns vissa likheter i deras beteende. Det är stampa i golvet, armarna i kors, blänga, sura o vara allmänt tyken i sina svar!! Har hållt på nån månad o man blir hel matt av alla diskutioner så vi hoppas d snart ska gå över!!

• Analoga

Min tjej är 3 år och 9 månader och är just nu inne i en väldigt harmonisk fas! Borta är 3-årstrotset; hon var megajobbig om man går ett år tillbaka i tiden. Just nu är hon väldigt lätt att ha att göra med, glad och kärleksfull för det allra mesta.

...och jag som trodde att nästa trotsfas var vid 6 år, men nu får man alltså fasa för när hon fyllt 4 då? Förvånad

• Lundgren

Åh vad skönt att läsa att det finns flera små trotsiga 4½åringar hihi..
    Min dotter är extrem, och är inte alls snäll mot lillebror som snart fyller 3år. hon är på honom hela tiden, idag sa min dotter till mig är du dum i huvudet eller..var liite svårt att hålla sig men sådant vill man inte höra, hon säger ofta att hennes saker är fula och att vi har det fult hemma och att hon vill flytta, är ensamstående med barnen hon är hos sin pappa varannan helg och där är det aldrig några problem bara hos mamma.
    Men tydligen så är detta ett "normalt" beteende men hoppas att det ska sluta snart.

• siggie

Hej alla! Ja visst är de härliga, våra trotsiga 4-åringar!!?? Flört Det där med ambivalenta känslor måste ju vara riktigt jobbigt fr dem också, att inte kunna ta ett beslut som de verkligen vill bara för att en del av hjärnan bara måste säga emot mamma......"jag vill följa med och handla men jag känner mig tvungen att säga nej, och sen ja, och sen nej.."

• mamma 03 05

Åh, precis så är våran tjej som är 4,5. Sååå trotsig. Allt är fel, JÄMT. Och hon är så sur hela tiden. Jag tappat snart tålamodet, orkar inte med hennes sura ansikte hela dagarna. Just nu ligger hon och surar i soffan, för att hon inte fick byta kläder för tredje gången idag.

• malinn

Tjohoo!!!! Fler alltså som har en mini-tonåring hemma
    Vår stora tös blir fyra 14 april och har sedan ett par veckor tillbaka blivit ganska kaxig, tex ber hon mig: TYST jag lyssnar faktiskt på tv:n! Stampar i golvet, slår i dörren, skriker: JA, JAG SKA...... mm mm
    Har heller ingen respekt för andra vuxna, vilket jag tycker är skitjobbigt och oacceptabelt. Dessutom har lillasyster på två år oxå kommit in i trotset så nu har vi två otroligt bestämda damer här hemma. Det är väl bara att stålsätta sig och härda ut

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet som utgång!
  • 3tjejer

Måste säga att den här tråden gav mig en positiv tankeställare. Min älsta är 4 år och 3 månader och just nu är vi inne i en väldigt lugn period. Måste säga till henne ett par gånger varje dag för att hon inte ska bossa lillasyrran för mycket men annars är det väldigt lugnt på trots/bråk/gnäll stadiet nu. Skönt att jag fick syn på tråden så att jag fick tänka till och uppskattas lite. Vi har haft en lång trotsig och gnällig period så nu gäller det väl att ladda batterierna innan en ny fas kommer. Lillasyster är 2 och bebis kommer i augusti så här lär väl alltid vara nån som har en tuff period

Svar på tråden Hur är era 4-års tjejer?? Trots, kaxighet???