• Saki

Hur långt in i graviditeten kan man plussa på ett gravtest?

Är bara nyfiken... Graviditetstest baseras ju på ett visst graviditetshormon, som ökar snabbt i kroppen när man blir gravid och som sedan ger utslag på testet. Hur långt in i graviditeten är halterna av detta hormon fortfarande så pass högt att man kan testa positivt? För är det inte så att det minskar efter ett tag, t.ex. så får man inte ett positivt utslag på gravtest om man testar i mitten/slutet av graviditeten, utan bara i början?

• Svar på tråden Hur långt in i graviditeten kan man plussa på ett gravtest?
  • tobiq

Det vill jag också veta så jag puffar:)

Lyckligare än någonsin!
  • Saki

ÄngelBängel skrev 2008-03-10 14:33:27 följande:

Det är väl pos. till man inte längre är gravid... tills man fött alltså???
    Nej, jag tror inte det nämligen...
  • krakel

jag tro men vet inte att man plussar tills man har fött... med tanke på att jag då och fler här inne på FL har drabbats av MOLA dvs druvbörd... och har haft ett hcg på 80.000-2milj och plussat på stickan och inte en en vanlig graviditet har väl så hög hcg ha´lt???

• Saki

krakel skrev 2008-03-10 14:39:54 följande:

jag tro men vet inte att man plussar tills man har fött... med tanke på att jag då och fler här inne på FL har drabbats av MOLA dvs druvbörd... och har haft ett hcg på 80.000-2milj och plussat på stickan och inte en en vanlig graviditet har väl så hög hcg ha´lt???
    Jag förstod inte riktigt ditt inlägg? Du menar att om man drabbas av druvbörd så har man skyhöga hcg-halter och plussar därmed? Jag vet inte vad som är normal halt av hcg under en vanlig graviditet, men jag undrar hur länge man plussar vid en normal graviditet. Har som sagt för mig att vanliga gravtest inte funkar efter ett visst antal veckor, men jag kan ju ha fel.
  • Spartacus

så har jag också förstått det, att man bara plussar ett visst antal veckor.. tror det hade att göra med att det är några andra hormoner som tar vid efter en viss tid (?).

jag hjälper till att puffa

• La Lola

Jag var i v 12 iaf.....

Testen innan, 3 st, blev negativa.....

//Gordon Ramsay är min idol
  • Pyris

Jag plussade inte förräns jag var i vecka 17, så så långt går det då iallafall.

• Bliglin

Man har naturligtvis graviditetshormonet Hcg HELA graviditeten och plussar på test tills bebisen är ute!

Svar på tråden Hur långt in i graviditeten kan man plussa på ett gravtest?