• Saki

Hur långt in i graviditeten kan man plussa på ett gravtest?

Är bara nyfiken... Graviditetstest baseras ju på ett visst graviditetshormon, som ökar snabbt i kroppen när man blir gravid och som sedan ger utslag på testet. Hur långt in i graviditeten är halterna av detta hormon fortfarande så pass högt att man kan testa positivt? För är det inte så att det minskar efter ett tag, t.ex. så får man inte ett positivt utslag på gravtest om man testar i mitten/slutet av graviditeten, utan bara i början?

• Svar på tråden Hur långt in i graviditeten kan man plussa på ett gravtest?
  • Spartacus
    Saki skrev 2008-03-10 15:01:00 följande:
    Lotta85 skrev 2008-03-10 14:54:31 följande:
    Ja, då känns det ju definitivt som att man borde testa positivt hela graviditeten! Vet inte vart jag har hört detta om att man sent i graviditeten inte plussar på test? Hm.
    det är ju lustigt att jag läst samma sak dessutom!

jag funderar på en artikel i tidningen om en tjej
    som itne visste att hon var gravid förrän jättesent där läkarna sagt till henne att man kan sluta testa positivt efter ett visst tag så det var därför dom itne visste något trots att hon testat sig...??
  • Legolina
    Spartacus skrev 2008-03-10 15:05:26 följande:
    det är ju lustigt att jag läst samma sak dessutom!jag funderar på en artikel i tidningen om en tjej som itne visste att hon var gravid förrän jättesent där läkarna sagt till henne att man kan sluta testa positivt efter ett visst tag så det var därför dom itne visste något trots att hon testat sig...??
    Jag har hört nåt likande - men det kanske handlade mest om att det hormon som man mår illa av som minskar med veckorna och man mår bättre - vet inte om det är samma hormon men det trodde jag.
  • TuSSen09

en kompis till mig tog ett gravtest veckan innan BF och det visa negativt

• Hebbebebbe

2 Månader innan bf tror jag att man kanske slutar att plussa. Så då har man nog redan upptäckt att man väntar tillökning

• krakel

precis.. sorry om jag va luddig altså
    druvbörd= ingen graviditet men kroppen tror den är gravid man mår lika dant osv.. plus att man har ett skyhögt HCG därav kan man se druvbörd ( och VUL) jag hade 80.000 och plussa på stickan och en anna tjen här inne på FL hade 2 milj i hcg och plussa...

så om vi reagerar på gravtest på så höga värden borde ju en normal graviditet reagera oxå??...

kan ha fel---

Saki skrev 2008-03-10 14:45:33 följande:
    krakel skrev 2008-03-10 14:39:54 följande:
    Jag förstod inte riktigt ditt inlägg? Du menar att om man drabbas av druvbörd så har man skyhöga hcg-halter och plussar därmed? Jag vet inte vad som är normal halt av hcg under en vanlig graviditet, men jag undrar hur länge man plussar vid en normal graviditet. Har som sagt för mig att vanliga gravtest inte funkar efter ett visst antal veckor, men jag kan ju ha fel.
  • Sofiech78

När min mamma väntade mig (för 30 år sedan) fick inte hon plus förrän i v 16. Någon som vet om det kan gå i arv? Alltså låg HCG-halt så långt in ui graviditeten?

• Pyris
    Sofiech78 skrev 2008-03-10 19:48:45 följande:
    När min mamma väntade mig (för 30 år sedan) fick inte hon plus förrän i v 16. Någon som vet om det kan gå i arv? Alltså låg HCG-halt så långt in ui graviditeten?
    Jag vet inte det faktiskt.
    Jag har alltid på plussat på BIM eller innan det. Men med Lucas gick det som sagt till vecka 17
  • Legolina

Måste tilläggi här att jag lyssnade på kvällspasset på p3 igår (10/3) och de talade med en barnmorska om fenomenet att vissa kvinnor inte upptäcker en graviditet förrän de är väldigt långt gångna.

Den BM sa att halten av hormonet som ger utslag på grav.test MINSKAR och ett test kan visa negativt om man tar det runt v25.

Tror inte hon skulle sitta och säga så i radio om hon inte var säker på sin sak.

• lilaemma

hmmm.... ni som plussat sent, har ni haft samma alla graviditeter eller kan det vara olika från graviditet till graviditet?

• Morkullan

Varje graviditet ar individuell. Det kan alltsa skilja om man plussar tidigt eller sent hos samma kvinna.

• MammaMian

Jag har nu graviditetstestat på BIM-dagen och även igår 11 dagar över tiden men fortf inget positivt svar. Ändå känner jag mig en aning på smällen?? (lite illamående, svullen och trög i magen)
    Ringde gyn igår och förklarade att jag var lite orolig eftersom jag i juni i år haft ett x och att jag nu inte har fått mens, men haft mensvärk och lite mer ont på en sida i magen men ssk där sa typ bara att det är vanligt att mensen hoppar över ibland (inte för mig, har aldrig hänt någon mer gång sen jag fick mensen som tonåring). Dessutom sa hon att det är ovanligt att få x vid min ålder (jag är 33) men jag fick ingen förklaring varför detta skulle vara ovanligt.
    Ngn som vet varför?
    Jag KAN alltså vara med barn trots neg grav.test? Med mina andra graviditeter (3 st varav nr resulterade i en frsik dotter född med kejsarsnitt, därefter 2 missfall och ett x) har jag alltid plussat på BIM samt snabbt därefter upplevt illamående med otrevliga följder...

• MammaMian

Naturligtvis är detta isf femte gången gillt för mig å inget annat (jag skrev att jag varit gravid 3 ggr förut; med x:et medräknat blir det fyra, varpå denna eventuella graviditet blir min femte.) Jag är tydligen dålig på huvudräkning såhär på lördagförmiddagen Tungan ute

• lilaemma

MammaMian: Man KAN vara gravid utan att få + men det är väldigt ovanligt. Det är däremot väldigt vanligt att mensen hoppar om man börjat tänka tanken "gravid?". Den kan skippa en hel månad även fast den aldrig gjort det förut. Så troligtvis är det något annat som spökar. Kanske har din kropp inte lyckats få till någon ägglossning denna månad.. det kan man också må lite konstigt av...  Oftast så får man ju possitivt på gravtest vid X så om du inte har väldigt ont så är det nog bara att avvakta ... tyvärr

• Dimitra

Fram till en månad efter födseln enligt barnmorskorna i Expertforumet.

The Dimitra universe.
  • MammaMian

Tack för svar.
    Jag har en längre tid funderat på om jag kan ha fått en störning av min sköldkörtel efter mitt första barn. Saker och ting har inte varit som de skulle sen dess men som småbarnsmamma finns det massor av andra saker för att förklara trötthet, grusiga ögon, ständiga infektioner och utebliven mens.
    Jag ska höra om man kan ta thyreoideaprover via HC.
    Högst troligt kan det vara nått sånt istället (eftersom min mens är som en klocka annars), dessutom går det i släkten.

• millac86

Man plussar genom hela graviditeten och ett tag därefter, innan hormonerna gått ur kroppen.

• Annette79

Dom flesta plussar hela graviditeten men däremot brukar testen bli svagare ju längre man kommer i graviditeten. Man brukar testa starkare i v 7-11 tex och sen därefter kan det börja avta, det är för att moderkakan börjar ta över från v12 och därmed behöver inte kroppen producera lika mycket hcg längre. Därför oxå många som mått illa mår bättre efter 12:e veckan. BM och läkare brukar säga att från v16-17 har man ungefär lika mycket hcg i kroppen som när man var i V6-7.

För mig som är gravid i v17 känner jag stor skillnad från denna vecka och vecka 15 då jag fortfarande mådde väldigt illa då men nu har det nästan försvunnit :)

Hoppas ni fick svar på era funderingar ;))

P.S...därför man helst ska sluta testa efter v 10 då man kan bli orolig för att man får svagare grav-test och vissa spär ut dem med vatten och får då jätte starka plus igen för att det även kan vara så att för mycket hcg i kroppen slår ut grav-testen eller att moderkakan tagit över...

• Sunday16

Jag undrar då... Jag har 3 neg tester men det känns som att det sparkar och buffar i min mage. Inte nervryckningar utan buffar. Känner mig inte alls gravid. Kanske en aning tröttare än vanligt. Mina 2 tidigare grav. bestod av äkta graviditets mående. Är detta möjligt? Kan jag vara gravid trots 3 negativa tester? Det buffrar på rätt bra så hur lång skulle jag kunna vara gången utan att veta om det?? Eller är jag "skengravid"?

Svar på tråden Hur långt in i graviditeten kan man plussa på ett gravtest?