• Melly

Mitt spädbarn vägrar sova själv?!

Så är små bebisar det är nog inte riktigt meningen att dom ska sova ensamna

Jag rekomenderar en bärsjal så kan bebisen sova i den och få närhet samtidigt som att man kan göra det som man vill

• Melly

antonias mamma skrev 2008-04-09 19:41:48 följande:

Ja, jag håller med. Den här tråden är ett bara ett exempel i raden bland många, på hurudant forum detta är. Jag kan inte förstå hur folk tillåts klampa in i trådar med en aggressiv, attackerande och negeativ inställning redan i sitt första inlägg. Varför ska man svara alls om man bara vill vara spydig? Tacka vet jag stämningen på mitt "hemmaforum" :)(Undras hur många minuter det tar nu innan nån kommer med ett bitchigt inlägg om att "Håll dig där då - vad gör du här om det är så skit?!)
    Antonias mamma du får ursäkta men jag upplever att su själv ofta har en aggressiv inställning när du skriver. Att du är väldigt mycket "på" och driver hårt på för Anna Wahlgrens metod. Men det är stor skillnad på FL och Anna Wahlgrens eget forum. På hennes forum tycker alla lika och det är inte välkommet att kritisera hennes metod. Men här på FL möts en massa olika åsikter. Om man inte klarar utav att folk tycker olika så är det ju ingen idé att skriva i ett diskussionsforum av den här typen.
  • Melly
    Heeleena skrev 2008-04-09 20:45:12 följande:
    Skrev detta inlägg igår, och var inte alls en tanke av att rent ut sagt få skit tillbaka! Min tanke var att få tips (och tack för de jag har fått!) om hur jag kunde få henne att sova själv? Med det menade jag att hon gärna får somna på mitt bröst, det är bland det bästa jag vet! Men jag behövde råd och hjälp hur hon sedan kunde ligga i sin säng och fortsätta sova?Mitt största problem har varit på nätterna, jag kan inte varje natt ligga på rygg, i lite sittläge med en bebis på bröstet genom hela nätterna! Ni vet själva att man behöver ligga i olika positioner under sömnen, det funkar inte att ligga alldeles stilla på rygg, iaf inte för mig! Men verkligen tack för er som väljer att hacka på en nybliven mamma. Trodde familjeliv var till för att få tips och råd.
    Egen säng tror jag är för tidigt att begära att hon ska sova i. Men prova att låta henne ligga bredvid dig istället för på dig. Tättintill dig alltså. Och du kan prova att sova utan bh oxå då kan hon lättare ta bröstet när hon vaknar. Och att då så känner hon att bröstet finns där så det kan göra att hon sover tryggare förhoppningsvis.
  • Melly

antonias mamma skrev 2008-04-10 17:27:55 följande:

Du får ursäkta men jag upplever att du själv ofta har en aggressiv inställning när du skriver. Att du är väldigt mycket "på" och driver hårt mot Anna Wahlgrens metod och FÖR samsovning, sjalbärande och att för evigt klistra sin fysiska närvaro på barnet. Och med din inställning till detta forum borde du väl då klara av att det finns andra åsikter också?Nu handlade dock detta inte om det, utan om att vissa i den här tråden varit väldigt otrevliga mot TS. Anser du att jag hör till dem tycker jag du ska läsa tråden igen.
    Men jag tycker inte att man ska "klistra sin fysiska närvaro på barnet". Utan att jag tycker att man ska lyssna på sitt barn och ge barnet så mycket närhet som sitt barn själv visar att det behöver. Man ska ju såklart inte tvinga barnet till att samsova eller bäras om barnet visar att det hellre ligger ensammet!

Mne problemet med Anna Wahlgrens metod är att även fast att barnet kanske signalerar att det behöver närhet så ska man neka barnet det och absolut ha barnet till att somna ensammet i sin egen säng (eller vagn).
  • Melly

Jag ser när min dotter vill suga för att då rootar hon och gapar md munnen och vrider huvudet och söker efter bröstet. och då får hon bröstet såklart och då så får hon oxå närhet och trygghet samtidigt. Amning är inte bara mat för en bebis vilket inte Anna Wahlgren verkar ha förstått.

Om hon inte vill ha bröstet men är lessen och orolig då så provar vi att ha henne nära. Om hon inte ville vara nära så skulle hon visa det. Nu är min minsta bara 8 veckor så hon har hittills aldrig signalerat att hon inte vill ha närhet när hon är lessen. Men min stora tjej har visat det ibland då är det mycket tydligt. Hon spjärnar mot om man försöker hålla henne i famnen eller vrider sig och vill komma loss. Och då så får hon genast det såklart.

Alltså jag tror på att lyssna in sitt barns signaler och prova och se vad som gör sitt barn lugnt och belåtet. Är det en liten bebis så är det ju oftast en kombination utav mat och närhet som den behöver.

• Melly

antonias mamma skrev 2008-04-10 19:41:14 följande:

Detta du skriver ovan är det slutliga beviset på att du inte har förstått vad AW skriver. (Eller så vill du inte förstå). I så fall skulle du veta att när man ammar efter standardmodellen så har man barnet vid bröstet nästan 1½ h åt gången, 4-6 ggr om dagen. Hur många timmar "närhet" blir inte det? Troligen långt mer än om man INTE följer standardmodellen och istället väljer att amma fritt/snuttamma. Då får man istället lov att kompensera det hela på nätterna, med att fortsätta samma mönster då och låta barnet snutta sig genom nätterna. Och vad är den enklaste lösningen för att överleva då som förälder? Jo just det - samsovning... Vilken toppen-ekvation! Den som följer AW:s standardmodell får inte bara en mätt och förnöjsam unge, utan också en som fåt all närhet och trygghet den kan tänkas behöva. Så tyvärr, ditt argument håller inte för fem öre.
    Det som är så jobbigt och tråkigt med många utav er som är Anna Wahlgren-frälsta är att om någon kritiserar hennes metod så skriver ni att man inte har förstått metoden. Men news flash: Man kan faktiskt ha förstått Anna Wahlgrens metod men _ändå_ inte tro på den

Att överhuvudtaget hålla på och schemalägga amningen är totalt ovetenskapligt och gammalmodigt och det betyder alltid en ökad risk för att amningen krånglar och att det kan bli svårt att få lagom med mjölk. Jag läste senast idag på Anna Wahlgrens forum ett inlägg ifrån en pappa som påpekade just att hennes SHN metod borde vara tidigast ifrån 6 mån eftersom den för det mesta inte funkar ihop med helamning.

Så fort en bebis inte sover som den "ska" enligt Annas metod så rekomenderas tillägg eller fast föda även om bebisen inte är 6 månader än.

Jag vet att enligt standardmodellen så ska varje amning ta lång tid. Men enligt vad jag har läst mig till om amning idag (och det är faktiskt mycket för att jag hade stora problem med amningen utav min äldsta dotter så att jag har försökt lära mig så mycket som möjligt sen dess) så rekomenderas att man _inte_ ska styra amningen alls. Utan att bebisen ska få amma när den själv vill och så lång eller kort tid som den själv vill.

På Amningscentrum på Karolinska sjukhuset där jag fick stor hjälp med min amning där är dom negativa till Anna Wahlgrens råd om amning och dom säger tex att det är helt fel att truga bebisar med bröstet som hon skriver att man ska.

Du skriver att den som följer standardmodellen får ett barn som får all den närhet och trygghet som den kan tänkas behöva. Ja på dagen kanske men absolut inte på natten. För att på natten sover man enligt Anna Wahlgren och om man är en liten lessen bebis som känner sig ensammen och behöver närhet då så ska den lära sig att det blir inget utav med det. Om en bebis vaknar 5 på morgonen och har bajsat fast den inte ska få gå upp förrän 7 enligt schemat ja då så får den ligga kvar med bajsig blöja. För att så ska man göra enligt Anna Wahlgren.

Nej jag tycker att hennes metod är totalt respektlös mot dom små bebisarna. Den går ut på att drilla dom som hundar enligt Pavlovs betingning. Alltså att dom ska drillas till att reagera på en ramsa med att snällt lägga sig ner och sova.

Om en bebis är lessen och kanske känner sig ensam och behöver närhet och gråter då är det enligt mig inget "svar" att gapa en ramsa för att överösta barnets gråt. Utan ett svar är enligt mig att lyssna vad barnet behöver och tillfredställa det behovet.
Svar på tråden Mitt spädbarn vägrar sova själv?!