antonias mamma skrev 2008-04-10 19:41:14 följande:
Detta du skriver ovan är det slutliga beviset på att du inte har förstått vad AW skriver. (Eller så vill du inte förstå). I så fall skulle du veta att när man ammar efter standardmodellen så har man barnet vid bröstet nästan 1½ h åt gången, 4-6 ggr om dagen. Hur många timmar "närhet" blir inte det? Troligen långt mer än om man INTE följer standardmodellen och istället väljer att amma fritt/snuttamma. Då får man istället lov att kompensera det hela på nätterna, med att fortsätta samma mönster då och låta barnet snutta sig genom nätterna. Och vad är den enklaste lösningen för att överleva då som förälder? Jo just det - samsovning... Vilken toppen-ekvation! Den som följer AW:s standardmodell får inte bara en mätt och förnöjsam unge, utan också en som fåt all närhet och trygghet den kan tänkas behöva. Så tyvärr, ditt argument håller inte för fem öre.
Det som är så jobbigt och tråkigt med många utav er som är Anna Wahlgren-frälsta är att om någon kritiserar hennes metod så skriver ni att man inte har förstått metoden. Men news flash: Man kan faktiskt ha förstått Anna Wahlgrens metod men _ändå_ inte tro på den
Att överhuvudtaget hålla på och schemalägga amningen är totalt ovetenskapligt och gammalmodigt och det betyder alltid en ökad risk för att amningen krånglar och att det kan bli svårt att få lagom med mjölk. Jag läste senast idag på Anna Wahlgrens forum ett inlägg ifrån en pappa som påpekade just att hennes SHN metod borde vara tidigast ifrån 6 mån eftersom den för det mesta inte funkar ihop med helamning.
Så fort en bebis inte sover som den "ska" enligt Annas metod så rekomenderas tillägg eller fast föda även om bebisen inte är 6 månader än.
Jag vet att enligt standardmodellen så ska varje amning ta lång tid. Men enligt vad jag har läst mig till om amning idag (och det är faktiskt mycket för att jag hade stora problem med amningen utav min äldsta dotter så att jag har försökt lära mig så mycket som möjligt sen dess) så rekomenderas att man _inte_ ska styra amningen alls. Utan att bebisen ska få amma när den själv vill och så lång eller kort tid som den själv vill.
På Amningscentrum på Karolinska sjukhuset där jag fick stor hjälp med min amning där är dom negativa till Anna Wahlgrens råd om amning och dom säger tex att det är helt fel att truga bebisar med bröstet som hon skriver att man ska.
Du skriver att den som följer standardmodellen får ett barn som får all den närhet och trygghet som den kan tänkas behöva. Ja på dagen kanske men absolut inte på natten. För att på natten sover man enligt Anna Wahlgren och om man är en liten lessen bebis som känner sig ensammen och behöver närhet då så ska den lära sig att det blir inget utav med det. Om en bebis vaknar 5 på morgonen och har bajsat fast den inte ska få gå upp förrän 7 enligt schemat ja då så får den ligga kvar med bajsig blöja. För att så ska man göra enligt Anna Wahlgren.
Nej jag tycker att hennes metod är totalt respektlös mot dom små bebisarna. Den går ut på att drilla dom som hundar enligt Pavlovs betingning. Alltså att dom ska drillas till att reagera på en ramsa med att snällt lägga sig ner och sova.
Om en bebis är lessen och kanske känner sig ensam och behöver närhet och gråter då är det enligt mig inget "svar" att gapa en ramsa för att överösta barnets gråt. Utan ett svar är enligt mig att lyssna vad barnet behöver och tillfredställa det behovet.