• Heeleena

Mitt spädbarn vägrar sova själv?!

Alla tips och råd mottages!
    Enda sen jag fick min Elsa den 5e Mars så har hon inte velat sova själv..

Hon somnar bara om man håller i henne, liggandes på bröstet eller ligger vid sidan av henne. Lägger man henne sedan i sängen så vaknar hon direkt!

Vad ska jag göra? Vet inte hur jag ska vänja av det här? Det funkar inte för varken mig eller min sambo att vi ska hålla i henne genom hela dagarna och nätterna!

Vad ska jag göra!?

• Svar på tråden Mitt spädbarn vägrar sova själv?!
  • Loulo

har du försökt bädda (packa) in ordentlig henne i säng så att hon tror att ni håller henne?

jag har det likadan med min son, och har haft det också med mina andra barn.
    mina barn sov hos mig i ett års tid bredvid brösten hela natten.

• KasperSixten

Hej,

har min 6 v grabb här hemma och han var lika dan, det går bättre och bättre. Han "övar" varje dag på att sova själv. ibland går det bra ibalnd inte. Det jag vill säga är att ge henne lite tid och stressa henne inte.

jag brukar ibland lägga ner honom i bärselen i sin säng, ibörjan så gick det kanske i 5 minuter men det går bättre och bättre.

//K

• daisy78

hon är så liten och har behov av att vara nära er. helt normalt. min äldsta pojke var likadan. jag hade honom i ett bärsele, helt fantastiskt - då kunde jag göra det jag behövde :- ) du kan också försöka få henne att somna i vagnen. På mina har det fungerat bäst att få dem att somna i vagnen under en lång promenad. Det är ju jättebra för dig också att få komma ut lite

Ett annat knep jag har är att lägga min lilla tjej (2mån i morgon) på en kudde och ha armen under... sen ammar jag tills hon somnar, gärna i samma rum som hennes säng.. när hon sen sovit några minuter lyfter jag försiktigt över henne, fortfarande på kudden till hennes säng och då brukar hon (men inte alltid) fortsätta sova

lycka till

• mianyckelpiga

Vi bar vår son i bärsjal, då han inte heller ville sova i sängen. Då hade vi armarna fria och kunde göra det mesta.

• Melly

Så är små bebisar det är nog inte riktigt meningen att dom ska sova ensamna

Jag rekomenderar en bärsjal så kan bebisen sova i den och få närhet samtidigt som att man kan göra det som man vill

• Tjollabolla

Bebisen är en månad gammal och du klagar?! Seriöst? Självklart vill bebisen inte ligga själv och sova. Det är kallt och ensamt.

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • MiniFröberg

Ju fortare ni gillar läget och lär er att anpassa ert liv därefter ju fortare kommer ni att kunna njuta av bebislivet.

• lihuto

Har tre barn, de har legat på mig i ett år var. Så vänj dig och sluta läs om "lära sig sova själv metoder" och annat sattyg. Köp en sele, fixa sovplatsen så det funkar, och njut. Förr eller senare blir de mer självständiga. Öva med vagn och i bilbarnstol så vet bebisen att det funkar att sova själv.

• antonias mamma

Jag rekommenderar vagnen. Boa upp ordentligt i den med filtar runt om henne och se till att det är varmt. När hon ätit sig proppmätt (och eventuellt redan somnat vid bröstet) så lägger du henne i vagnen. Vaknar hon och protesterar så vagnar du, rytmiskt och betryggande, så att hon kan somna om. Hon är liten ännu, men det är bra att hålla i minnet att så små barn inte "vägrar" någonting eller "vill" någonting. Dom söker betryggande svar helt enkelt. Och framöver kommer alltid att gälla att småbarn gör som man lär dom :)

• Nymphaea

har du försökt att ligga brevid henne i eran säng tills hon somnar och sen smyga därifrån? annars är det väll, som redan sagt, bärsjal/sele som gäller.

Svar på tråden Mitt spädbarn vägrar sova själv?!