No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
spiritsinlove skrev 2008-05-01 18:00:06 följande:
spiritsinlove skrev 2008-05-01 18:00:06 följande:
MossaQ skrev 2008-05-01 17:04:52 följande:
Styrkekram skrev 2008-05-01 19:06:37 följande:
PrettyUgly skrev 2008-05-06 13:08:29 följande:
Kom på en sak, du skrev ju att du ville ha någon handkräm.
Testa röra ihop en enkel salva av ett fast fett och en rinnande olja.
Det var nog det första jag provade och det var så enkelt att jag fastnade direkt för det här med egna produkter.
Jag använde mig av avocadosmör och rapsolja och "mosade" avocadosmöret medan jag droppade i lite rapsolja, superenkelt, men så är avocadosmör ganska mjukt i rumstemperatur också.
Välj först ett fast fett. Ullfett verkar rätt bra, jag har använt mig av sheasmör med bra resultat (som visserligen har en svag doft, men det ska inte vara så mycket i blandingen att den doften märks), (man behöver förresten röra om sheasmör ordentligt under avkylningen, annars kan det bli lite grynigt) och om du kan tänka dig kokosolja så är det jättehärligt.
Sen tar du och smälter det fasta fettet i ett vattenbad, tillsätt en rinnande olja och eventuellt även något slags vax (t.ex. bivax), se shenet: "Använder man olja behövs också något förtjockande vax. Mängden beror på önskad konsistens - från runt 10 % av volymen i en tunn mjuk salva till 25 % i ett fast cerat").
www.shenet.se/recept/salva.html
Här är några exempel på recept
30 gram olivsmör + 20 ml jojobaolja + 20 ml annan vegetabilisk olja + 6-7 gram Bivax
36 ml vegetabilisk olja + 29 g bivax + 20 g ullfett + 10 g sheasmör
eller
35 ml vegetabilisk olja + 5 g ullfett + 10 g bivax
spiritsinlove skrev 2008-05-07 19:08:13 följande:
Jag som sällan dricker kaffe, går det bra med använda te-blad också?
Det var någon här i tråden som hade fått (övertagit?) en aloe vera planta vill jag minnas.
Jag har idag fått lite info om aloe och vill dela med mig.
Vill man använda sin aloe-planta bör man nog inte bara snitta ett blad och gnugga på huden rakt av.
Precis innanför det gröna "skalet" finns ett bittert ämne som är brungult (aloin), det är inte något man vill ha på kroppen om man kan undvika det.
Vill man använda sin egen planta bör den först och främst vara 4 år gammal (eller äldre). Sedan ska man bara ta de största bladen, de nedersta. Om man skär ett tvärsnitt ser man att bladet har en genomskinlig relativt fast gel inuti.
Jag skulle gissa att man kan skära skivor, en till två cm tjocka, och sedan försöka skära runt innerkanten på bladet, men med någon millimeters marginal, så man bara får gelen med.
Denna gel bryts ned till vätska på ett par timmar, men den oxideras och brunfärgas också, så den bör nog användas med en gång och inte ligga och riskera att förstöras.