• imsel

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

ladydahmer skrev 2008-05-24 23:28:55 följande:
    du ska aldrig spara koksaltlösning. gör alltid ny. jag rekommenderar STARKT nässkölj! finns på apoteket. jag gör en liter genom snoken då och då.. helt gudomligt.
    Men hoja..
    jag brukar/brukade.. göra nässköljning, men jag måste ha nåt att "fukta" näsan med massa gånger under dagen.
    har renässans, och så nozoil, annars brukar det börja blöda lite i näsan..
    Men kan jag ha samma saltvatten en dag iaf?
  • imsel
    ladydahmer skrev 2008-05-25 13:37:00 följande:
    men..... hur fan får du upp sprayflaskan? eller hur gör du?
    jag är alltid täppt i näsan oxå..kan ibland inte sova. får ta nässpray (typ nezeril) ibland på kvällarna, ibland 1 gång i månaden, och ibland kanske 3 gånger i veckan..
    plus att den är torr, och sen måste jag ändå snyta mig många gånger om dan, men det kommer ju inte ut nåt om jag inte sprayar med renässans först..

har varit hos måånga läkare, som inte hittat nåt "fel" ännu..

man tar bort hela "huvudet" på sprayflaskan..
    vet inte om jag får upp den själv, min sambo gjorde det
  • imsel
    IceFalk skrev 2008-05-25 15:09:13 följande:
    Till er som använder nässpray ofta!Min moster blev beroende av det och fick använda det otroligt många gånger under dagen då hon kände att hon var täppt och fick verkligen abstinens efter det. Hon hade helt enkelt blivit beroende.Enligt min erfarenhet så borde ni absolut försöka att fasa ut det och stå ut med abstinensperioden!
    jag är inte beroende av det.
    jag vet hur det kan gå, min syster har vart beroende.

min näsa blev dålig efter att jag använt nässpray..ja lite mer än två veckor (jag blev förkyld två gånger på raken..)
    det var över..ett år sen iallafall, och det har fortfarande inte blivit bättre, är alltid mer eller mindre täppt.

så nässpray använder jag bara när jag är förkyld, eller när jag är för täppt på kvällarna och verkligen inte kan sova.

har vart hos flera läkare, skulle fått en tid till att göra pricktest för allergi, men de verkar ha glömt mig, måste ringa och kolla hur det är.
    har tagit blodprovstest för allergi, men de visade inget..

så jag hopas att nån duktig läkare kan hjälpa mig, men jag är inte så säker på det.
    använder numer oxå kortsisonspray (nasonex) varje dag, annars kan jag knappt andas.

nån som vet nåt bra mot täppta näsor??
  • imsel
    PrettyUgly skrev 2008-05-26 16:36:51 följande:
    Jag har väldigt torr hy och aldrig lyckats få det att fungera att smörja in med bara olja. Du kanske borde testa med någon ansiktscreme istället? Just jojobaolja ska ju också vara bra för fet hy då den liknar kroppens eget sebum och anses då kunna minska fettproduktionen i hyn och är man torr så är det ju kanske inte riktigt det man är ute efter. Jag använder weledas mandelansiktscreme och tycker den är bra.
    Eller kanske a-creme?
  • imsel
    Hägris skrev 2008-05-28 15:59:55 följande:
    Är jag verkligen den enda som har äcklig svett? Det funkar inte att tvätta bort den under armarna med bara vatten eller olja heller, och i håret kliar det och hela håret blir platt och ser flottigt ut.
    På mig funkar inte heller bara vatten eller olja.
    Eller duschar jag så funkar det, men inte om jag bara tvättar under armarna.

Mitt hår kliar inte, men blir platt, ganska fettigt och stripigt, ibland redan samma dag, och alltid dagen efter tvätt.

Använder jag produkter i håret, typ mousse, gelé och sånt, som jag egentligen inte ska eller vill, så blir det inte lika fort fettigt.
    Ingen aning om varför.
    Idag ska jag iaf hämta ut mitt paket från bodystore, med bla. rasullera. Får se om håret gillar det..
  • imsel

Nu har jag hämtat mitt paket från Bodystore!!
    jag ebställde: jason aloe vera, a-creme, crearome kokosolja 100g, omega-3, eterisk olja apelsin, tee tree, rasullera, avocado och jojoba olja.

Men nu blir jag lite..fundersam. Tror jag hade koll ett tag innan jag beställde, vad jag skulle med oljorna till.. men nu minns jag inte.. om jag ens visste vad jag skulle ha dom till innan..
    Tror jag tänkte ta mandeloja, men tog inte den, minns inte varför..

jaja, iallafall, ni som har dessa oljor, vad har ni dom till?

• imsel

Hur mycket vatten ska man ha till rasulleran?

Till tvål?
    Till scahmpoo?

• imsel

provade duscha med rasul i..förrgår.
    hade ingenting efteråt, för ag ville veta hur håret blev av bara det.
    Det blev lite..torrt, men inte jättetorrt. har aldrig haft torrt hår.
    Så idag ska jag duscha igen, och ha balsam efteråt, får se hur det blir, borde bli bra.
    Kanske provar att ha citron nästa gång, ist. för ÄVC, som mitt hår blir för fettigt av.
    Men idag blir det ingen citron, för sist blev det lite fettigt, och idag vill jag inte ha dt så, för jag ska ju på krogen!

• imsel
    Miss T skrev 2008-06-18 15:44:29 följande:
    För ett tag sedan fick jag ett tips från Lady Dahmer att bara skölja av svettet i håret/hårbotten med vatten när jag duschar. Inte göra WO. Det provade jag igår. Skölja i typ 2-3 min och sen duscha av kroppen. Idag är mitt hår inte rent men desto mindre fett. Trodde det skulle va mer fett. Nu kan jag lungt vänta tills på fre.  
    men varför ska man göra så istället för wo??
    när man ändå blöter kan man väl massera, så håller väl kanske håret sig renare längre..
  • imsel
    Sötsugen skrev 2008-06-22 11:30:23 följande:
    Funderar lite på var man hittar tex ricinolja och solrosolja som ni använder för ansiktsvården? Och funkar det bra på fet hy??
    Ricinolja finns på apoteket, på de flesta har dom den "där bakom", så man får fråga om man inte hittar.
    Solrosolja finns i vanliga matbutiker.
    Ricinoljan har man ju till tex OCM (se i nån av länkarna i TS om du inte har koll på vad det är) och det ska vara bra även för fet hud.
    Solrosoljan är väl inte så fet vad jag vet, så det kanske passar fet hud.
    Tror det ska stå på shenet, eller vad det heter, om alla olika oljor, annars kanske nån annan kan säga vad det är för typ av olja?
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård