• imsel

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

spiritsinlove skrev 2008-07-14 22:34:37 följande:
    Ingen aning, jag experimenterade mig fram..Halva burken shea kanske..några droppar ricin..ja..jag vet inte..blanda i mineralerna successivt..kanske..hehe
    okej, tänkte bara så man inte har mer än hälften av "fel" grej, så blir det bara skit och pannkaka av alltihop.
    Men jag ska nog prova lite iaf.
    Tror inte heller att den skulle hålla så länge, kommer du på hur man kan göra så att den håller längre, kan du ju bara skriva här.

kanske jag kan använda den ist. för försvarets hudsalva..? fast då måste jag väl göra ny hela tiden..jaja, jag får se.
  • imsel
    Magrat skrev 2008-07-15 13:47:19 följande:
    När jag stod och tittade på tvättmedel för fintvätt häromdagen kom jag på - varför inte göra eget tvättmedel? Borde inte någon blandning av schampoo-recept eller duschtvål-recept funka?
    Varför inte tvättnötter då?
  • imsel

Oj, många som var missnöjda med nötterna här.
    Jag är då nöjd, och har inte hört så många andra som inte är nöjda.
    Sen har jag ju inte barn, eller mycket fläckar på kläderna.

Men en gång var jag inte nöjd, det var i gemensamma tvättsutgan, en tvätt, den luktade typ..fotsvett eller nåt.
    Fick tvätta om den med vanligt tvättmedel.
    Vet inte vad som kan ha varit fel, kan ju vara maskinen..
    Då var min egna maskin trasig, men funkar igen, ska prova tvätta och se hur det blir.

• imsel
    Glass skrev 2008-07-17 22:53:09 följande:
    Tack! Efter 3 år så funkade det äntligen
    Måste oxå säga STORT GRATTIS!
    har själv bestämt att vänta nåt år, även om jag oxå vill ha bebis nuu!
    Fast vem vet, det kanske tar länge för oss med, kanske måste yjuvstarta!
  • imsel
    Glass skrev 2008-07-18 09:32:05 följande:
    Tack, tack och tack allihop!Vi är lyckliga som sjutton och håller på att städa och boa för fullt Aloeveran fungerade ganska bra. Smrde på, lät det sitta i några timmar, sköljde försiktigt av och torkade torrt, sen var huen lugn under natten. Nu kliar det såklart igen
    Varför sköljde du bort?..
  • imsel
    mejram skrev 2008-07-19 22:35:03 följande:
    Grattis Glass! Själv sitter jag här med min fem dagar gamla son vid bröstet. Nu är verkligen läge att glömma bort håret. Har inte borstat det på .... blir det tre veckor nu? Har det alltid uppsatt. Var till och med tvungen att se till att det blev en stadig inbakad fläta innan jag åkte in till förlossningen Och deo är ju bra att undvika nu när man ammar för att inte utsätta lilleman för en massa främmande dofter. Synd bara att man måste duscha sig så ofta där nere - det torkar ut benen och fötterna...Rosieposie - regnvatten är jättebra för håret eftersom det är mjukt. Har du möjlighet så testa absolut att skölja med det.
    Grattis!
    Man borde ju skaffa barm , så jag har nåt att skylla på när jag har fettigt hår, vissa kan visst inte acceptera att jag inte vill duscha varje dag, och att håret ser jättefettigt ut, bara dagen efter jag duschat.
    Men jag har ju typ slutat bry mig, jag har håret i snodd, och luggen i klämma, även om det säkert ser fettigt ut, så känner jag iaf inte det. Så det får vara så.

Havretvätt tycker jag inte funkar bra nåmer..
    Tycker det blir lite bättre, men håret blir ju bara mer och mer fett ju mer jag borstar med svinborsten, och man måste ju borsta mycket, annars är det ju kvar havregryn..
  • imsel
    Björnmossa skrev 2008-07-21 17:55:57 följande:
    Vad använder ni för deo? Jag vill hitta nåt som håller torrt på naturligt sätt. Lukt är inte så noga, den biten kan jag ordna på annat sätt.
    För mig är det tvärt om, jag svettas så mycket nu, och själva svetten är väl inte så jobbig eller riklig, men det luktar!
    Har ju haft kristalldeo, och när jag sattit mycket så har den funkat, men sen slutade det funka, och då satte jag lite kokosolja oxå, men tycker det kliar lite då??

Sen har jag ju min urtekram-deo, aloevera, men den kliar lite den oxå, och så luktar det av den oxå!!
    Är less på att tröjorna luktar skunk efter en halv dag..

Hur gör du då med lukten??
  • imsel

Hur ska man göra om nästan allt börjar klia? Allt som jag sätter under armarna vill säga..

Jag rakar ju, men det har jag ju alltid gjort..
    Och kristalldeo har ju funkat hur bra som helst, men sen har det börjat klia. Vet inte vad jag ska göra.
    För nå MÅSTE jag ha, för det verkligen stinker!

Och helst nu när jag är lite svettig konstant, och sen ännu mer när man bara rör på sig litegrann..

• imsel
    Sötsugen skrev 2008-07-22 09:52:42 följande:
    Emre o Leo: Jag har testat havretvätt och tyckte om det men nu har jag varit borta en längre tid och då har det varit svårt att få till...vad gäller att täcka håret så har jag så svårt att ha nåt på huvet, passar verligen inte i det, kan inte ens ha ett lite tjockare hårband typ, det ser helt mysko ut...Vad gäller svinborste så tycker jag snarare att håret blir fetare faktiskt. kanske gör fel eller så är det bara så det är..
    Jag passar heller inte i hårband eller nåt..
    Och mitt hår blir oxå fetare av att jag borstar med svinborsten, ibland om det är ganska rent, blir det lite finare och glansigare.
    Men är det lite fettigt, så blir det bara mer fettigt av att jag borstar..
  • imsel
    Björnmossa skrev 2008-07-22 14:16:40 följande:
    Prova att inte nudda hårbotten med borsten utan att bara borsta själva håret. Mitt blir fint en stund av det iaf.Antar att ni tvättar borstarna ibland.
    Brukar försöka att bara borsta mest topparna, och inte hårbotten, men det brukar ibland bli fett ändå.

Ja, självklart tvättar jag borsten lite då och då, alltid när jag duschar håret, och ibland därimellan, om den känns fettig.
  • imsel

Visst kan man sätta eterisk olja i tvättmaskinen?
    Hur mycket och vars ska jag sätta? I sköljmedelshålet??

Vad mer kan man använda eterisk olja till?
    Vad har ni eran till??

• imsel

gröna hönan skrev 2008-07-23 21:14:14 följande:

kokoskärlek med bubblor skrev 2008-07-23 14:21:57 följande:
    Jodå! Jag har flera stycken! Tänkte på dig när jag var i Malmö senast. Du får gärna min monsterplanta, den är enorm!
    Jag har oxå en aloevera planta!
    Men man ska väl inte använda den innan den är 4 år va?
    Jag har ingen aning om hur gammal den är, men den är gamska liten.
    Hur stora har du/ni??
    Och hur var det man kunde använda dom?
  • imsel
    seSSa skrev 2008-07-24 13:18:53 följande:
    jag märkte inte att d var 2 sidor men nu har jag 2 frågor till.. vad e aloe vera gel o hur mkt kostar d samt vart kan man få tag på d??sedan 2:a frågan... vad fan e 4 delar balsam?? e d vanlig "flaskbalsam" som ni tänker på eller vad..?
    Det finns aloevera gel på hälsokostbutiker.
    Vad jag vet så är iaf JASON 98%, och ALOE 99% bra.
    Själv gillar jag aloe99 till håret (den är lite..klibbigare), och jason till ansiktet och huden, för den är lite tunnare.

4 delar balsam? Det är väl i ett recept, det är inget speciellt balsam, utan att du ska ta 4 DELAR balsam, och sen ** delar av något annat
  • imsel
    seSSa skrev 2008-07-24 19:40:18 följande:
    jaha okej kostar den 99 kr på hälsokosten också? aloe veran alltså...
    Så mycket?..det har jag inte för mig, nog har jag köpt billigare, 60-70 eller npt.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård