Inlägg från: Pormoicheia |Visa alla inlägg
  • Pormoicheia

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Maja Gräddnos skrev 2008-05-20 08:34:05 följande:

Idag provade jag havretvätt för första gången, och hejsan hoppsan vad det kliar i hårbottnen! Håret känns visserligen inte fett, men det blev inte så snyggt heller. Mest strävt och puffigt. Så det var nog inget som passade mig.Annars känns det som att min hårbotten mår bra av att ha slutat med schampoo, men jag kan inte se att håret blivit finare av det varken i form eller blankhet. Huden däremot älskar mig sen jag slutade tvätta och smörja en massa, den har aldrig varit finare! Pormaskar, vad är det? Alla orenheter bara försvann. Och så tror folk att man blir smutsigare av att inte tvätta med tvål och vatten! *fnys*
    Ja att inget tvål och schampo skulle innebära sämre hygien (o.dyl) tycker jag är en intressant parallell
    Alltid trevligt att kunna motbevisa!
  • Pormoicheia

Är 70:- ett ok pris för 500 ml kokosfett (ekologiskt, kallpressat, luktfritt, ej hydratiserat (vad det nu betyder)

Enligt etiketten "bra för veganer"

• Pormoicheia
    Miss T skrev 2008-05-22 14:47:08 följande:
    Jag köpte min 100ml för ca 35kr från crearome. Så 70 för 500ml låter billigt. Är det nån speciell affär eller kan man få tag på det i andra städer också?
    Lokala Ica affären hade tagit hem och jag tyckte att det lät för bra för att vara sant.
  • Pormoicheia
    Svar på #423
    Kan nog vara så...antar att det är bra...eller?

*visar hur "med i svängen" jag är*
  • Pormoicheia
    smucken skrev 2008-05-22 21:35:06 följande:
    Nu har jag köpt rasullera. Älskar det! Både till ansiktet och håret.Tänkte berätta om min 5åriga dotter. Hon hon såg när jag tvättade ansiktet och undrade vad det var. Jag berättade och hon ville genast prova!Kan ni tänka er lyckan hos en 5åring, som får smeta in hela sig , kroppen, håret, ja ALLT med lera och mamma tycker att det är helt ok!Det gorde succe!!!
    Kan tänka mej det
  • Pormoicheia
    SaramedM skrev 2008-05-25 13:48:34 följande:
    Nyfiken tittar in, min dotter HATAR hårtvätt, hur gör jag för att fasa ut schampoo? Borde man även sluta använda balsam på henne? Hur får man då ut alla tovor som blir
    Hur gammal är dottern?

Att fasa ut betyder ju att man i princip tvättar mer sällan och lär hårbottnen att den inte behöver producera så mycket fett så snabbt(produktionen styrs ju av efterfrågan).

Dom 2 första stegen är iaf. att dels späda ut schampot (använda mindre mängd till tvättarna) samt att helt enkelt tvätta mer sällan.

Balsam går ju att använda bara det inte innehåller silikoner så balsam behöver man ju inte sluta med.
    Dock bör man väl kanske se över valet av balsam.
  • Pormoicheia
    SaramedM skrev 2008-05-25 18:06:48 följande:
    Ok!Ska testa det, hur ofta tror ni man måste använda balsam och inte bara vatten?
    Jag använder balsam på sonen när jag tycker att det behövs.
    Han (18 månader) är långhårig och har lockar som behöver tas hand om (inte stora iofs men tilltäckligt för att folk reagerar starkt på hans lockiga hår).
    Har faktiskt även schampo hemma då det faktiskt händer att han kletar smörgåsen i håret ibland (=svårborttvättad luktstark smuts) och då och då råkar ut för magsjuka och fått i håret ( =kräks = mindre trevlig lukt).
    Men schampoåtgången är otroligt liten och vi har precis gjort slut på första flaskan.

Men i genomsnitt blir det balsamtvätt runt 1 gång per vecka (på ett ungefär).
    Håller inte räkningen för att vara helt ärlig.

Så till frågan "hur ofta"...när det behövs helt enkelt.
  • Pormoicheia
    PrettyUgly skrev 2008-05-25 18:41:58 följande:
    Usch jag blir så trött på mitt hår. Vet inte vad det är med det. Enda sedan jag tvättade det med urtekrams no perfume balsam så är det alldeles fett och oljigt i längderna. Tänkte att det var balsamets fel och har efter det tvättat en gång med rasul, en gång med olive babassu schampoobar, en gång med summer sunshine och en gång med extra honey beer and egg schampoo (alla från chagrin valley) och det ser fortfarande likadant ut dvs rent och mjukt och fluffigt i hårbotten och oljigt i längderna >.< Nu senast så använde jag inte ens balsam efteråt utan sköljde bara med väldigt utspätt vitvinsvinäger. Som tur är syns det inte så mycket när det är uppsatt i alla fall så jag kan vänta ett par dagar innan jag tvättar håret igen. Fick ett prov på weledas babyschampoo jag tänkte testa med så jag har ett rent fluffigt hår att utgå ifrån. Sedan vet jag inte om jag ska köra WO eller fortsätta försöka få det att fungera med urtekram. Vill verkligen inte ha doftsatta produkter och då finns det så lite kvar att prova. Har i alla fall kommit fram till att helt lägga ner alla försök med mina chagrin valley bars, det är något jag reagerar på med dem och blir alltid så röd i ansiktet efter jag tvättat håret med dem oavsett sort. Jag undrar då hur min hårbotten mår efteråt.
    Råkade få för mycket olja i händerna när jag var tvungen att behandla mina torra längder och körde helt enkelt en havretvätt på just problemområdena (d.v.s. längderna) och det funkade kanon.

Problemet årgärdades utan att hårbottnen behövde påverkas.
  • Pormoicheia

Rent teoretiskt borde det räcka med bra återfuktning då både salt och klor ändå till stor del funkar rengörande (om jag förstått det rätt).

• Pormoicheia

Om jag besväras av svetten så sköljer jag bara av håret lite snabbt.
    Men svett består ju till abslout största delen av vatten och luktar ju inte (det är svett i kombination med hudens bakterier som gör att det luktar).
    Brukar oftast låta det vara för svetten avdunstar efter ett tag ändå.

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård