Inlägg från: Mrs Vader |Visa alla inlägg
  • Mrs Vader

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

magaluf skrev 2008-05-01 22:45:20 följande:
    Det där med kokosnötolja som deo...låter också intressant. Samma där...var köper jag den oljan?
    www.vitavera.se har det mesta.
    Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • Mrs Vader
    Haraaz skrev 2008-05-01 22:29:27 följande:
    Är sodium laureth sulfate vattenlösligt, isåfall varför skulle det vara skadligt om det ändå sköljs ur?
    Det torkar ut håret nåt fruktansvärt. Rena lösningsmedlet.

Sen har jag enligt hörsägen fått reda på att allt man har i håret (ämnen i schampoo t ex) kan man hitta i blodet en halvtimme efteråt

Nån som vet om det stämmer?
  • Mrs Vader
    MossaQ skrev 2008-05-04 11:34:06 följande:
    Sitter och läser en bok som legat i hyllan länge. Fann ett recept som jag tyckte var intressant.Boken heter NaturSkön, kosmetika som du gör själv med naturens råvaror av Jeanne RoseÖrtshampo för ljust hår2 tsk aloegel ur färska blad (kan uteslutas)1 dl kamomill torkad eller färsk½ dl apelsinskal torkade eller färska1 dl ringblomma torkade eller färsk½ dl irisrot11 dl vatten100g olivtvålnågra droppar eterisk olja efter eget val upplöst i knappt 15g bensoetinkturRäcker till: Du får en liter schampo vilket nog räcker åt en fyrapersonersfamilj i 6 veckor om varje medlem tvättar håret var 5-8 dagBeredning: Häll vattnet i en liten emaljerad kastrull och blanda ner örterna och låt alltsammans sjuda i 5-10min. Stäng av värmen och låt det dra i 10-15 min eller längre medan du gör i ordning de andra ingredienserna.Väg upp 100g torr eller pulvriserad olivtvål och häll detta i en 1½ liters emaljskål. Sila ifrån örterna. slå 2½ dl av den silade örtvätskan i en mixer och tillsätt aloegelet och kör på låg hastighet till det blandats väl. Häll därefter resten av örtvätskan på tvålen i skålen och vispa tills tvålen lösts upp. Tillsätt vätskan i mixern.Du måste kanske värma blandningen en aning för att tvålen ska lösa sig helt. Häll schampot i en enlitersflaska och tillsätt parfymen, skaka om. Det ska bli en liter om du har mindre mängd måste du tillsätta mer vatten.Verkar ju inte så svårt!?
    Skriv gärna recepten i bloggen. Kan lägga till ditt namn där så får du skriva..
  • Mrs Vader
    ladydahmer skrev 2008-05-06 23:35:21 följande:
    hej allihopa -- har inte varit online så mkt de senaset dagarna (av uppenbara skäl!!) Den lilla skrutten... eller inte så lilla ... hon (ja en med snippa blev det!) vägde hela 4.3 kilo, men var lrätt så kort (50cm) så ni kan ju föreställa er vilken liten klump! Bilder finns i galleriet. Hon ska förmodligen heta Ninja, men vi har inte bestämt helt än. Röven och snippan gör ont som fan och jag är fortfarande mörbultad. Förlossningen tog 48 timmar. (ingen sömn på 2 dygn) men ut kom hon till slut! Det roliga är att jag efter förlossningen *tyvärr* har haft tid att duscha nästan varje dag. INget jag egentligen VILL, men värken i kroppen, tuttarna och maskineriet har varit så pass jobbig att en het dusch är det enda som hjälpt mig att slappna av. Jag har helt enkelt behövt det. Märker dock redan att huden börjar protestera. Hoppas ni alla har det bra!
    Hej kul att du uppdaterar lite Låter som min lilla tjej när hon kom ut *minns*. Hoppas ni har det underbart och verkligen njuter av lilla bebisen. Ninja var ju jättegulligt! Ska kolla bilder nu.
  • Mrs Vader
    Hjartesjalen skrev 2008-05-08 07:55:37 följande:
    Ja du har ratt, min mamma tex har bristningar pa sidorna av magen, men hon smorjde sig aldrig med nagot, sa jag ska nog gora det......for sakerhets skull.
    Det skadar ju inte att smörja även om man misstänker att det inte hjälper. Då har man iaf försökt =)

Bristningar är ju hormonella oftast..
  • Mrs Vader
    NoMatter skrev 2008-05-11 15:16:19 följande:
    Jahapp, så har jag testat citron i håret, var på väg ut och sätta mig i solen för att få lite gratishjälp. Vad händer? Jo, solfan går i moln.
    Hahahahahaha!! *skrattar småelakt* Här har solen varit framme hela dan!
  • Mrs Vader

Fick tips om hemmagjort fästingmedel. inget skönhetstips direkt men ändå. Skriva in i bloggen eller i tråden?

• Mrs Vader
    mejram skrev 2008-05-11 21:04:32 följande:
    både och!! Maken ryckte två fästingar i morse efter skogsutflykten i går.
    oki!
    Man tar en liter vatten, en dl timjan, saften av en citron.
    Koka upp vatten och timjan, sila och låt svalna, pressa i citronsaften. Klart!

Vet inte om den funkar men enligt tipset så var det väldigt bra. Hoppas det funkar iaf, bor ju i Roslagen så..
  • Mrs Vader
    mejram skrev 2008-05-11 21:19:46 följande:
    Alltså som förebyggande "myggspray", då?
    Antar det. Vill testa på nån katt. Svårt att se på sig själv. Om jag inte får nån fästing på hela sommaren så vet jag ju inte om det är pga sprayen eller tur
    Katter får däremot jämt fästingar så där är det lätt att testa. Om de vill bli sprutade på förstås hehe
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård