• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Arrgh - det är lite frustrerande det här. CO fungerar helt suveränt. Men jag vill ju inte använda industritillverkade kemikalieprodukter. Dilemma..... Jag får nog gå på näst bästa och varva in en CO mellan rasul och nässla då och då.

Mjölk verkar läskigt att ha i ansiktet - surnar den inte i värmen?

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • mejram
    Styrkekram skrev 2008-05-11 20:58:00 följande:
    Fick tips om hemmagjort fästingmedel. inget skönhetstips direkt men ändå. Skriva in i bloggen eller i tråden?
    både och!! Maken ryckte två fästingar i morse efter skogsutflykten i går.
  • mejram

Men, det här var ju intressant när jag tänker efter. Vad i mjölken är det som är bra? Proteinerna, fetterna? Vispad grädde som ansiktsmask, kanske?

• mejram
    Styrkekram skrev 2008-05-11 21:12:39 följande:
    oki!Man tar en liter vatten, en dl timjan, saften av en citron.Koka upp vatten och timjan, sila och låt svalna, pressa i citronsaften. Klart! Vet inte om den funkar men enligt tipset så var det väldigt bra. Hoppas det funkar iaf, bor ju i Roslagen så..
    Alltså som förebyggande "myggspray", då?

Bröstmjölk har jag ju använt både här och där på dottern med gott resultat. Kan det vara de mättade fetterna tro. Kokosolja är väl det fett som är mest likt bröstmjölk och kokosolja är ju toppen på huden.
  • mejram

IceFalk - Jag vet inte, men min gissning är att herbiques kopparröda henna är ren henna. De andra nyanserna är blandade med andra örter. Jag har Herbiquat i många år med gott resultat.

Jag har köpt flera sorters ren henna i invandrarbutik - den senaste kostade 20:- för 500g. Den fungerar jättebra den med. Finns bild i galleriet.

Lawsonia är ett märke som rekommenderas starkt, men jag har alrig testat själv, verkar vara lite svårt att hitta.

Crearome har henna som ska vara ren. Jag har dock hört att den ska vara lite dåligt mald med stora bitar i, men jag har aldrig testat den själv så jag vet inte.

Det går att beställa från http://www.henna-boy.co.uk/ i England också. Inte så besvärligt med tullar och så eftersom det är EU, men jag vet inte vad de har för betalningsvillkor.

• mejram
    NoMatter skrev 2008-05-26 18:29:25 följande:
    Hur ska man kunna sova med raggsockor?/Svettfoten.
    För att inte tala om hur man ska kunna ta sig till toaletten när man halkar omkring i påsarna....

Nej, visserligen blir fötterna mjuka, men det är alldeles för meckigt för mig. Mina fötter blir avsevärt bättre bara jag skrubbar dem ordentligt med borste eller skrubbvantar i duschen och sen oljar in med kokosolja direkt efter medan de fortfarande är blöta. Sen punktsmörjer jag lite på torra fläckar innan natten med dundermjukgöraren från Lendelundens när jag kommer ihåg.
  • mejram

Vart sjutton blev tråden med babyvård av? Jag orkar inte bläddra igenom hundraelva sidor för att hitta länken och FL:s sökfunktion suger.

• mejram

Tack och bock, inlagd i TS.

Hägris - Tycker faktiskt att mitt hår inte behöver tvättas när jag blivit svettig. Cyklar till jobbet med hjälm på huvudet, så det blir rätt varmt och platt. Men lite svinborstning, så är håret fluffigt och fint igen och någon klåda känner jag inte av.

• mejram
    Babalu skrev 2008-05-31 08:45:34 följande:
    Lady Dahmer....Ah, ska prova att skölja mer. Bada 2 ungar samtidigt så gör man det gärna "lite fort".Cheshire Cat... massera? Ah.... det med När man sköjer håret med WO, hett eller kallt eller spelar det ingen roll?
    Man sköljer inte håret med WO, man tvättar håret med WO. För mig är det en milsvid skillnad. På samma sätt som jag tvättar kroppen med vatten och inte bara sköljer. Det måste till mekanisk bearbetning för att det ska bli rent. Som sagt - massera!

Hett vatten torkar ut mer, eftersom det löser upp mer fett och öppnar upp porerna. Så det kan vara bra att göra själva tvätten i varmet vatten och sen avsluta med en kall sköljning för att stänga igen porerna och få fjällen på håret att lägga sig ner igen.

Yohanna - hur ofta tvättar du enligt din procedur? Min hy mår verkligen mycket bättre när den får vara ifred. Numer kommer det bara vatten och annat i ansiktet när jag duschar, 1-2 ggr/vecka. Oftast bara vattnet som rinner när jag sköljer håret - ingen annan rengöring - och lite olja efteråt som insmörjning.
  • mejram
    NoMatter skrev 2008-05-31 14:47:37 följande:
    Hur gör du dom andra dagarna då? Med ansiktet alltså? Jag skulle absolut inte vakna om jag inte fick skölja ansiktet i ljummet vatten på morgonen
    Ingenting. Ibland får jag peta bort lite grus från ögonvrån. Men jag använder aldrig smink heller, så jag behöver inte tänka på att få bort det. Tror att det är mest en vanesak, jag har aldrig använt vatten för att vakna, pappa har alltid duschat på kvällen, så det har väl satt sina spår hos mig.

malinka2 - Jag som egentligen inte är riktigt vän med konceptet CO skulle faktiskt rekommendera det för dig. Jag blev torrare och torrare i hårbotten av rasul, nässla och WO och gjorde en CO och hårbotten blev genast bättre. Nu varvar jag lite mellan de olika. Men du behöver nog så mycket fukt du kan få. Kanske till och med att du ska köra SMT varje gång du tvättar för att dränka håret i nyttigheter.

Och sen framför allt - sluta med silikonet omedelbums, så håret får en chans att suga upp det fett det behöver.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård