• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

SMT= Snowymoons Moisture Treatment - en superinpackning som finns recept på i bloggen som ligger som länk i TS. Kommer från en medlem på The Long Hair Community - ett superbra forum för hårfrågor.

Måste bara dela med mig av lite kuriosa.
    Riktigt fina skräddare gnider sin sax mot hårbotten innan de klipper tyget. Det ger precis så mycket olja som behövs för att saxen ska klippa bra, men inte ge några fläckar på tyget. Tänk vad sebum är bra!!

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • mejram

PrettyUgly - läste lite fort först, för jag trodde att det var pappan som inte ville dyka upp

kolla tvaleriet.se
    sen kan man säkert leta fram några små tvåltillverkare på alternativ.nu
    eller engagera magrat här i tråden.....

• mejram

Instämmer att det tar ett tag innan håbotten kommit i balans. 8-9 månader tog det väl för mig. Nu är inte problemet att håret blir fett längre, utan att det blir för torrt i längderna. Hårbotten håller sig fin och fräsch i uppåt en vecka.

I början tvättade jag när det behövdes. Skulle jag inte visa mig bland folk, så satte jag upp håret och väntade en dag extra. Testade bikarbonat, ägg, rasul, vatten, nässla - ja i princip allt. Och allt tvättade rent. Med erfarenheten i bagaget borde jag ha minskat ner på grejerna och använt mer vatten. Spätt ut allt mycket mycket mer. Allt för att skona stackars hårbotten som behöver få vara i fred mycket för att hitta sin balans.

I dag tvättade jag håret med såpnötsavkok. Det ska jag inte göra igen. Håret blev rent och fint, men jag fick lite, lite i ögat och rackarns vad det sved. Det är inte så milt som man kan tro med naturprodukter alla gånger.

• mejram
    spiritsinlove skrev 2008-06-06 23:32:17 följande:
    Detta kanske låter lite konstigt.. Men jag har sysslat med naturlig hud/hårvård i 8 månader nu..och mitt hår verkar växa snabbare Både på kroppen och på huvudet. Det märks tydligt då jag rakar mig och märker att jag får göra det oftare nu om det ska vara helt hårfritt..Bara en reflektion.. Nån med tankar kring det?
    Inte ett dugg konstigt, tycker jag. Mindre kemikalier=mer näring till håret. Dessutom stimuleras hud och hårbotten så mycket mer av massage och skrubb än av en snabb genomsköljning med schampo och tvål, så blodcirkulationen ökar och cellerna får maximalt med bränsle. Jag hae dessutom fått en himla massa "babyhår" på huvudet, alltså nya hårstrån som växer som tusan. Och håret under armarna börjar bli slitet - har hittat kluvna hårstrån där, Fundersam vad göra? Dagens i-landsproblem...
  • mejram

Emre o Leo - första gången jag testade bikarbonat blev håret knastrande rent. Och samma med andra tvättmetoder. Skillnaden är att i början blir det fett fortare efter tvätt, nu efter x antal månader, så håller sig håret fint i en vecka. Så är du skraj så är det bara att tvätta oftare i början och sen glesa ut en dag då och då.

• mejram
    Emre o Leo skrev 2008-06-11 22:07:45 följande:
    Vad är SMT? Länken i TS funkade inte Om man vill tvätta med ägg. Hur många ägg behövar man om man inte har så långt hår? Kan det räcka med ett elelr två då?
    Nej, tyvärr så har det forumet haft problem och sen byggt upp allt igen, med följden att inga gamla länkar fungerar. Men receptet finns i bloggen också.
  • mejram

spiritsinlove - det ska jag fixa, trodde att det fanns en länk från den första rutintråden.

• mejram

Jag håller med föregående talare till 100% Jag har verkligen landat nu och tvättar mer och mer sällan. 8 dagar är inga problem. Det är nästan tvärtom nu, att jag får tvätta håret för att det börjar bli för torrt. Då blir det inpackning/balsam/olja eller något annat med rejäl massage och sköljning. Samma med huden, när den börjar bli för torr är det dags för grovtvätt - scrubb och oljesmörjning, sen håller den sig fin i en vecka. Jag känner mig fräschare än någonsin och använder deo väldigt sparsamt, kanske max varannan dag. Och nu kör jag rosenseriens deo som funkar kanonbra eller kokosolja med någon droppe tea tree i.

Ju mindre jag bryr mig om att hålla mig ren, desto renare blir jag...Fundersam

Ni som kämpar - håll ut!! Det är såååå värt det.

• mejram

Ja, mitt hår blev fett efter en dag. Först nu förstår jag ju att det var min hårbottens desperata försök att hela tiden tillföra håret lite skyddande fukt och näring efter mina våldsamma tvättar. Allt är ju egentligen väldigt logiskt när man tänker efter.

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård