-
vinägern är så sur att mjöllsvampen dör, så testa det först om du kan övertala honom. Gillar han inte lukten så går nog citron likabraMiss T skrev 2008-06-22 12:21:54 följande:Glass och SpiritinloveJag vet att Head&Shoulders är fy fy fy. Men så länge jag inte kan hitta ngt bättre vill han inte byta. Jag har tänkt köpa Urtekrams schampo till honom men vet inte om de har nåt mjällschampo. Det här flingorna, är det hans hårbotten som är så torr att det flagnar? isf får jag göra en inpackning med det samma!!!
-
det funkar med vilken vinäger som helst, alla är sura.Miss T skrev 2008-06-22 12:33:09 följande:Glass Är det äppelcidervinäger eller funkar annat vinäger? Jag tänker be honom borsta igenom håret med svinborsten sen gör jag en grovtvätt åt honom. Men sen då? Hur ofta ska han behöva göra det? Räcker det med en gång? Tänk om det kommer tillbaka? Oj, många frågor....!
Det är bra om det får verka lite så att mjällsvampen mår kasst
Svinborst innan är ju kanonbra, dels som massage och dels för att luckra upp botten lite.
Har han långt eller kort hår? Ljust eller mörkt?
Har han kort och inte för mörkt hår så tycker jag att du kan föreslå att han kan skippa schampot och hellre gnugga in lite vinäger eller citronsaft i håret då han ska "tvätta" det.
Jag behövde bara göra det en gång på min make, men nu nu-pooar han ju så det håller det kanske i shack.
Själv så hade jag också mjäll, inte torr hårbotten utan riktigt mjäll. Det försvann när jag började no-poo och hålls väl i schack av att jag sköljer med sura grejer lite då och då, typ en gång i månaden eller så. -
Måste bara flika in angående äggtvätt och om det tar bort om man har fett hår. Mitt hår var extremt fett och det blev perfekt efter en helt vanlig äggtvätt utan något annat. Fast jag har ju inte testat efter en oljeinpackning
Jag måste bara berätta om hur nöjd jag är!
för 8 dagar sedan tvättade jag med ägg, för första gången, sen höll sig håret bra tills på lördagen då jag fick använda lite jojobaolja då längderna var torra. På söndagen så tog jag havregryn för att suga upp överflödet och nu sköljde jag även igenom håret med svalt vatten (eftersom mitt hår blir fett av varmt vatten). Det blev snyggt och idag är det absolut helt okej och kommer att bli bra efter en genomborstning.
Detta är så fantastiskt, synd bara att alla andra inte fattar hur smidigt det är med det här!
-
Jag tar bara vanligt ägg, två stycken och vispar ihop dem, eller skakar ihop dem i en flaska. Sen kletar jag det i torrt hår, låter det sitta en kvart eller så och sköjler ur det med kallt vatten. Sen sköljer jag en gång med citronvatten, för jag upptäckte att jag luktade ägg om jag inte gjorde dethelene306 skrev 2008-06-23 20:34:03 följande:Glass (eller om någon annan vill svara): Har inte läst några länkar, men hur gör man äggtvätt? Ingredienser?
Andra här inne har honung eller bikarbonat i sin tvätt, men min funkar på mig -
jo det gör det nog, jag har i och för sig rätt ljust hår, så har man mörkt så kanske man ska ta något annat...Emre o Leo skrev 2008-06-23 21:13:27 följande:Bleks inte håret i solen om man har citron i det?
-
Angående äggtvätten så luktar det inte då det torat, men om det är fuktigt ute så kommer aromen fram igen
JAg tycker också att håret blir lite torrt av ägget, men å andra sidan så höll det sig nio dagar men ett fåtal havretvättar, så det kanske är bra.
Nu siter jag med ägg i håret och ska skölja ur det snart. Funderar på att ta lit balsam i topparna... får se om jag kommer ihåg det.
Vag kan man annras ha i håret för att det inte ska bli så torrt?
-
aha, jag brukar inte ha balsam efter, det hade jag inte nu heller, eftersom jag glömde bort det, hur man nu kan glömma någonting på typ 2 minuter...Popi skrev 2008-06-26 08:18:19 följande:Mitt hår luktade bara som balsamet efteråt = inte mycket alls.Men jag gjorde misstaget (?) att fördela ägg i hela håret så det tog väääldigt lång tid att skölja ur . Ska bara låta det sitta i hårbotten nästa gång, o. bara använda balsam på längderna.Undrar vad ni använder för att ta bort mascara? Olivolja el. annan olja?
Sköljde med ävc, får se om det gör det mindre torrt... -
hur kan prpteinöverskott påverka sånt?Magrat skrev 2008-06-26 09:13:34 följande:Jag tyckte också jag fick torrt hår av äggtvätt, och misstänkte att det var pga proteinöverskott. Behöver ju inte vara det, men något att fundera över i alla fall... Vill man vara säker på att håret ska dofta gott kan man när man har sköljt klart och sköljer med kallt vatten på slutet, ta en bägare med kallt vatten och ett par droppar eterisk olja (rosmarin är utmärkt håressens - inte bra för gravida dock, då kan mandarin eller lavendel passa om man gillar doften) och hälla över håret det sista man gör.
Vad tvättar du med nu? -
ni som kan... Jag har fått en kristalldeo av en kompis. Den är som en rollon, så den är väl.. ja, typ upplöst eller något sånt.
Min fråga är hur den ska verka? Ska den göra så att man svettas mindre eller att det bara inte ska lukta svett? Hur verkar den, vad är de verksamma beståndsdelarna och hur verkar de?
-
Jag måste få fråga er som vet...
Jag är gravid nu, det är därför som jag inte hinner vara här inne så mycket, men jag kommer tillbaka
Jag måste bara fråga, det kliar på mig. Det är inte helt ovanligt har jag hört, men vad kan jag göra för att lindra det?
-
Tack! Efter 3 år så funkade det äntligenspiritsinlove skrev 2008-07-17 22:52:02 följande:Grattis!!
-
Tack!Whintra skrev 2008-07-17 22:55:43 följande:underbart! Grattis!! Aloe vera kanske kan dämpa kliandet? Det lär ju svalka vid solsveda så kanske funkar det mot gravidklåda också..
Bra idé, ska testa det direkt faktiskt!tack!spiritsinlove skrev 2008-07-17 22:56:53 följande:Åh gud vad underbart!! -
Jag vet, jag läste lite om det, så jag ska be bm ta prover på tisdag, så får vi se.Xarxa skrev 2008-07-17 23:15:51 följande:Klåda under graviditet kan också tyda på nersatt leverfunktion eller något sådant ... har jag hört. Fast det beror väl på var det kliar kan jag tänka mig. *känner mig som en glädjedödare* Grattis förresten! När är det dags?
Januari så tror vi att den kommer, men det kan ju ändras
och tackTack!tyresö skrev 2008-07-17 23:15:38 följande:Glass--grattis till plusset, härligt!! -
Tack, tack och tack allihop!
Vi är lyckliga som sjutton och håller på att städa och boa för fullt
Aloeveran fungerade ganska bra. Smrde på, lät det sitta i några timmar, sköljde försiktigt av och torkade torrt, sen var huen lugn under natten. Nu kliar det såklart igen
-
smörjer aldrig med något, så jag får väl börja nu.Hägris skrev 2008-07-18 09:59:42 följande:supergrattis!! och jag tror (fast jag hoppas att jag har fel) att det har med hormonerna att göra så det är inte mycket att göra åt... smörja som vanligt så att man inte kliar sönder huden kanske?
Troligen är det hormoner, det bor ju finnar lite här och där på mig nu och dem hade jag ju blivit av med innan -
För att det blev smuligt. Tog ett ganska tjockt lagerimsel skrev 2008-07-18 11:01:42 följande:Varför sköljde du bort?..
Kliandet har blivit bättre sedan jag inpackar med aloevera och låter huden vara ren och "fri" på natten.i ansiktet, på kinderna och pannan främst.spiritsinlove skrev 2008-07-18 11:34:16 följande:Var är det det kliar nånstans?Tack!Magrat skrev 2008-07-18 14:42:08 följande:Stort grattis! Som sagt, be bm kolla värden så det inte är något fel... Hud och hår kan bete sig annorlunda, en del får problem, en del får bättre än någonsin. Aloevera tror jag är jättebra. Vilken olja som helst som du gillar borde också funka jättebra. Tänk dock på att undvika eteriska oljor nu. Framför allt rosmarinessens!!
Ja, jag ska undvika de där eteriska oljorna, ska läsa på lie om det innan jag ska på spa i höst.
Mitt hår är odrägligt, men just nu så orkar jag inte bry mig, jag får bli snygg om något år eller såTack!Miss T skrev 2008-07-19 11:04:09 följande:glassgrattis! -
Att koka vattnet dödar ju bara eventuella bakterier, det renar ju inte vattnet i övrigt.RosiePosie skrev 2008-07-19 16:57:40 följande:Någon som testat att tvätta med regnvatten? Måste man väl kunna samla upp nu i sommar? Alt. att koka kranvattnet?? Så man renar det från allt?
För att få "rent" vatten får du destilera det. -
Tack mejram och grattis till bebisen!