Inlägg från: Whintra |Visa alla inlägg
  • Whintra

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Jag gör läppglans av olja (främst ricinolja för hög glans), bivax (mer eller mindre för olika fasthet), micas (pärlemorpigment för färg och skimmer) och naturliga aromämnen (vanilj, mandarin, hallon, kokos m.fl). Det blir jättefint och luktar och smakar gott.
    Jag har gjort både fasta "lypsyl"varianter på hylsa och lite mer flytande i läppglansförpackning.

Miss T skrev 2008-07-11 21:53:30 följande:
    Förresten,har ni provat göra läppglans? Jag hittade ett recept i boken "Guldet fårn växterna". Superbra bok! Står "allt" om olika oljors egenskaper med fina recept. Man ska använda pärlemorpigment. Har ni använt det innan? Vilken färg är "säkrast" om man bara vill ha lite glitter  och kanske lite rosa/rött.
  • Whintra

Tandkräm: Urtekrams (en med flour till mig och barntandkräm utan flour till sonen)
    Handtvål: Urtekrams (fast nu har jag köpt sockertensid och ska blanda egen när den vi har tagit slut)
    Balsam: Urtekrams no-perfume (men har nu äntligen köpt de ingredienser jag saknat för att tillverka eget)
    Deo: Varvar hemmagjord deo med Rosenseriens.
    Parfym: När jag går ut vilket inte sker så ofta...när flaskorna tagit slut kommer jag fortsättningsvis köpa naturliga parfymer.
    Nagellack: Använde jag igår men innan dess var det 2 år sedan. Kommer då också att behöva använda nagellacksborttagning för att få bort det.
    Mascara: Varvar min hemmagjorda mascara med Dr Hauschkas

spiritsinlove skrev 2008-07-11 20:52:01 följande:
    Tänkte fråga..Vilka "vanliga" produkter använder ni fortfarande? Och varför?Jag använder tvål till händerna (ibland, efter en dag på stan, kladd i köket eller så) Parfym kan jag ta nån droppe av nån dag (oftast inte, t.ex kokosoljan doftar ju ljuvligt) Mascara använder jag om jag sminkar mig "på riktigt" kanske 1-2 gånger varannan vecka, och läppglans händer väl kanske nån gång i veckan. Hmm..kommer inte på mer..Fast det är visserligen en definitionsfråga..alla godkända balsam är inte heller naturliga i ordets rätta bemärkelse..
  • Whintra

*fixat*
    Såg att muffinstönt lagt till ett recept på läppglans också så det är bara att välja och vraka

spiritsinlove skrev 2008-07-12 13:46:43 följande:
    Whintra Vill du skriva receptet på läppglans i bloggen? *ser bedjande ut*
  • Whintra

Njää, jag har använt receptet från Crearome men tycker inte det blev så bra. Jag tycker inte mascaran fäster så bra på fransarna så jag får måla på rätt många lager om det ska bli någon effekt Jag skrev till dem och frågade hur jag ska göra den "kladdigare" och fick svar på att jag kan byta ut lite av vattnet mot glycerin, så jag ska testa det nästa gång.

PrettyUgly skrev 2008-07-12 16:29:24 följande:
    Whintra:Åh hur funkar det att göra egen mascara? Blir det bra?
  • Whintra

Jag vet inte hur hårt ditt läppglans blir (jag har aldrig använt candelliavax) men i mitt recept har jag skrivit att man kan variera mängden bivax för olika hårdhetsgrad. Om man vill ha ett mjukt läppglans i läppglanshylsa som man tar på med appliceringspensel bör mängden bivax vara ca 3-5%. För hårdare läppglans i cerathylsor kan man öka på till 20%. Mer bivax än så tycker jag blir för hårt och vaxigt. Man får experimentera helt enkelt vad man själv tycker blir bäst

Pepparmint och mandarin är eterisk olja medans kokos, hallon, choklad m.fl är naturliga aromer. Iallafall om du köper från Crearome, såhär står det på deras sida om aromerna:

"Naturlig arom, framställd av ekologiska råvaror. Kontrollerad av EcoCert. Doftsätt dina vattenbaserade produkter, crèmer, lotioner, geléer mm. (Fettbaserade produkter fungerar bäst med bivax i receptet). Aromerna passar också ypperligt för smaksättning av livsmedel och godsaker."

Miss T skrev 2008-07-12 22:33:30 följande:
    Whintra igenDet är lite olika mängder olja och vax mellan din och min recept. Är ditt mjukt som de flesta läppglans tex loreal o isadoras med applicerinspensel? Hur mjukt är det jämfört med då mitt recept? Vad menar du med naturlig aroma? Är eterisk olja det?
  • Whintra

Är det någon av er som har sköra naglar och trasiga nagelband måste ni bara testa nageloljan som jag lagt upp i bloggen...så bra! *älskar*

• Whintra

Det är så roligt att göra eget, och enkelt! Man kan experimentera och få precis som man själv vill ha det, när jag började göra egna produkter var det just läppglans/cerat jag började med

Emre o Leo skrev 2008-07-13 08:22:17 följande:

Tack för att ni lagt in recept på läppglans. Jag har läppglans nu så det räcker ett bra tag, men sen hade jag gärna velat försöka göra egen
  • Whintra

sesamolja kan du hitta på hälsokosten, på bodystore eller hos crearome.
    De eteriska oljorna likaså

Emre o Leo skrev 2008-07-13 09:05:39 följande:

Var får man tag i alla produkterna till den? Helt ny på sånt här
  • Whintra

Du kan beställa från www.bodystore.se, de har mycket olika oljor och eteriska oljor
    E-vitamin finns där också.

Emre o Leo skrev 2008-07-13 09:12:28 följande:

Är det bara större hälsokoster som har dom? Vi har bara en liten här i stan Finns det annars nån hemsida där man kan beställa från? E-vitaminen då? Finns den också på hälsokost?
  • Whintra

bivax finns på hälsokosten, bodystore eller crearome. och pigment kan man köpa hos crearome.
    jag har köpt mina micas på tikei.se men jag tror hon slutat sälja ingredienserna nu och bara säljer färdigt mineralsmink.

spiritsinlove skrev 2008-07-13 12:24:26 följande:
    Var köper man bivax? Och ingrediensen som gör färgen i läppglanset, är det sådan man kan köpa på Crearome?
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård