Inlägg från: Pormoicheia |Visa alla inlägg
  • Pormoicheia

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

spiritsinlove skrev 2008-07-11 20:52:01 följande:
    Vilka "vanliga" produkter använder ni fortfarande? Och varför?
    Använder:
    Tandkräm
    Tvål vid handtvätt (fast vädligt sällan)
    något litet parfymstänk ibland
    Deo (sällan men när jag köper ny nästa gång blir det kristalldeo)
    Maskara, kajal, läppenna, lipsyl/lärrcerat (sällan)

Jag är inte så "fanatisk" men har inte heller tidigare använt några större mångder av ovanstående så för mig har den totala omställningen inte varit så stor.

JAg sköljde av håret med varmvatten imorse bara för att jag inte orkade sätta upp det när jag skulle duscha med sonen.

Varmt vatten löser ju fett i normala fall så den lilla mängd fett håret byggt på sig borde ha minskat.
    Eller tänker jag fel nu?
  • Pormoicheia

Appropå göra eget...

Är det bara jag som är för lat får sånt

Är överlycklig över att både kropp och hår reagerat så bra på bara dem rena produkterna för sig.
    Jag blandar som mest ihop ägg och honung till tvätta håret, ricinolja och bikarbonat till ansiktet samt gör citronvatten att skölja med.

• Pormoicheia

Någon som kan hjälpa mig att klura?

Ska "hemmaspaa" mig idag och både tvätta hår och "nuna".
    Men har kommit fram till att jag vill testa göra ansiktsmask av vitan (+ citron) istället för att ta med hela ägget i håret.

Om jag kör en ricinscrub först och sen lägger masken med äggvita, riskerar jag göra något ogjort då?

Jag tänkte eftersom att vitan "förminskar" porerna så borde det ju kunna funka att ta det i den ordningen.
    Först rengörande scrub och sen "porförminskande" mask efter det.

Eller tänker jag tokigt?

• Pormoicheia
    mejram skrev 2008-07-13 11:46:28 följande:
    Jag är också hopplöst lat. Ju mindre jag behöver joxa och mixa - desto bättre. Hade det funkat med bara vatten till allat hade det varit underbart - får se om man kommer dit någon gång.
    Skönt att inte vara enda latmasken
  • Pormoicheia

Emre o Leo skrev 2008-07-13 16:10:44 följande:

Du är då inte enda latmasken. Jag får dock mina ryck ibland och kan göra en massa saker. Tyvärr innebär det för det mesta att det ligger en massa påbörjade saker överallt här hemma som aldrig blir avslutade (stickningar och broderier bla)
    Känner igen mig.

Har en full garderob och ett fullt skåp med handarbeten som antingen är planerade, påbörjade och nästan färdiga
  • Pormoicheia

Visst borde man kunna byta ut kakaosmöret emot kokosfett?

(då skulle t.o.m. lilla lata jag kunna tänka mig att göra lite läppglans eftersom jag då skulle ha det som behövdes hemma)

• Pormoicheia
    spiritsinlove skrev 2008-07-14 12:07:43 följande:
    Ja, alltså jag kan inget om att göra egna ihopkok egentligen..hehe..men man kladdar ju ner sig med kokos och diverse oljor och annat annars; så varför inte på läpparna?
    Ja precis
  • Pormoicheia

Fan!

Igår tänkte jag tvätta håret för det kändes som det var dags för en uppfräschning samt att det började bli dags.

Idag känns håret bra, fattar ingenting.

Men det är rätt skönt att slippa hålla på och blöta ner det iofs

• Pormoicheia
    Miss T skrev 2008-07-14 13:19:53 följande:
    Va klagar du på egentligen?!? *avis*
    Grejen är den att jag inte tvättat håret på 16 dagar förutom torrschamponering-light 2 gånger (och då mest litegranna bara i längderna) samt sköljt av håret i duschen efter att ha svettats en natt.

Och det borde ju inte påverka så pass mycket.

Sambon sa att håret inte ser rent ut (lite platt och glanslöst) men att det kändes helt ok när man tog på det.

(bra med en ärlig sambo när man pysslar med sånthär )
  • Pormoicheia
    Svar på #1349
    Jo...16 dagar!

Därav min förvåning att det verkar ha "gått till sig" över natten.
    Det var ju inget jag förväntat mig om man säger så.
    Mitt hår är inte fett alls men visst är det i behov av en allmän uppfräschning och lättare tvätt.

Ska göra en ikväll med honung och kanel (bara för att testa) och sen skölja med svagt citronskölj.

Det borde räcka med det så får vi se hur det går sen.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård