Inlägg från: Pormoicheia |Visa alla inlägg
  • Pormoicheia

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Svar på #1352

Någon som vet skrev 2008-07-14 16:45:10 följande:
    Hej! I ett tidigare inlägg där du beskriver ansiktet & tvätt så har jag några frågor. Att tvätta med honung skulle vara bra mot acne. Men dom andra alternativen, hur funkar dom mot acne? Sen tog du upp alternativ att smörja ansiktet med. Det står inte om något av alternativen är extra bra mot acnehy. känns tex som olivolja bara kommer förvärra problemen eftersom den är så fet. Man vill ju ha någon kräm i ansiktet som sugs in snabbt så man slipper gå runt och vara flottig i ansiktet i flera timmar efteråt. :PSen undrar jag över nattkrämen, vilken olja är bäst mot acne?
    Vilken olja som fungerar bäst beror lite på om man har torr eller fet hy.

Fet hy ska "i regel" ha torr olja och torr hy ska ha fet.

Jag är dock tyvärr inte så kunnig i just det avseendet.

OCM är kanon när det kommer till att djupare porrengöring i allmänhet (beskrivning på svenska finns i TS till ursprungliga skönhetsvårdstråden som det länkas till i denna TS)

Man får helt enkelt försöka fördjupa sig lite i bara grunderna tror jag.
    Alltså bara lite lätt vilka oljor som har vilka egenskaper.
    Här har du länkar till 2 sidor till en början (men troligtvis kan du få bättre och mer direkta svar av någon med mer kunskap än mig:
    www.follingeprodukter.se/produkt_info/oljor_i_vara_produkter.htm
    www.ortblomman.com/arkiv/vegolj.html

Här har du även en sida om vad vissa eteriska oljor är bra till:
    home.aland.net/oljekallarn/eteriskaoljor.html

I övrigt är det nog enklast att försöka suga åt sig så mycket tips som möjligt både från TS i dem olika trådarna samt från inlägg.

Hoppas dock du kan få bättre svar än detta
  • Pormoicheia

Någon som vet skrev 2008-07-14 19:53:05 följande:

Menar dom att Balanserad hy är blandhy?
    Jag tror det, det är vad jag har gått efter iaf.

Fast ricinscruben visade sig fungera bättre för min hy så jag har övergett OCM.
  • Pormoicheia

Någon som vet skrev 2008-07-14 21:33:05 följande:

Svar på #1358Ok, bikarbonat kan man köpa i vanliga mataffärer va?
    Japp, bland kryddorna
  • Pormoicheia

Någon som vet

Man får helt enkelt testa sig fram till det som fungerar bäst för sin egen del.

Lycka till med allt experimenterande och välkommen till tråden!

• Pormoicheia

TVättade håret igår med honung och kanel och skäljde med citronskölj.

Men håret ser fruktansvärt stripigt ut!
    Honung har jag använt tidigare med ägg och citronskölj har jag också använt förr.

Har även använt kanel med i tvätten en gång tidigare och det flottiga resultatet viftade jag bort med förklaringen att jag kommit i kontakt med håret med för oljiga händer (p.g.a. inoljning i duchen).

Men det varkar för osannolikta att det skulle ha hänt igen eftersom det är enbart i kombination med just kanel håret blivit såhär efter tvätt.
    Skulle jag ha varit så klantig borde det ju ha hänt fler gånger också menar jag.

Någon som kan våga sig på en teori om varför det blivit såhär just i samband med kanelen?

Jag fick även konstiga rodnader på axlarna och i nacken just där jag fått kanelblandningen, men dem gick bort snabbt.

Kan man vara överkänslig emot kanel enbart utvärtes?

• Pormoicheia
    Svar på #1379
    Håret känns alltså jättemjukt och rent men ser försjävligt ut.

Har gjort en CO koncentrerad i just längderna nu och hoppas det hjälper.
    Sköljde med citronskölj igen för sakens skull dock.
  • Pormoicheia
    Xarxa skrev 2008-07-15 21:27:08 följande:
    Bara nyfiken ... Varför kanel? *funderar*
    Har läst att det plockar fram mörka toner i håret och att det skulle göra håret "blankt och vackert".

Så jag tänkte att jag skulle testa helt enkelt.
    Sen så luktar det ju ganska gott också
  • Pormoicheia

mrs Elliott skrev 2008-07-16 10:30:20 följande:

Ett tips lämna inte bikarbonat i håret..ni är säkert för smarta för det,men jag borstade in det i håret för några dagar sedan och aj,aj ,aj kan jag säga..Det sved som attan i hårbotten.Ärligt talat nu är jag less på detta här .Jag köpte ett milt barnschampoo och balsam igår.Hej och tack för mig.
    Eh...varför gjorde du det?
  • Pormoicheia

mrs Elliott skrev 2008-07-16 10:37:41 följande:

För att få bort fett...jag vet jättesmart.Vet ni vad jag använder nu? ...Schampoo.
    Fast bikarbonat är ju INTE tänkt att använda som torrschampo.

Då är det havregryn eller mjöl som gäller.

Bikarbonat suger ju inte åt sig fett överhuvudtaget, dessutom är det frätande.

Var har du hört att man skulle göra så med bikarbonat?
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård