• Anonym

Fritids när styvmamma är föräldraledig?

Hej!
    Har tidigare läst på FL att styvmamma inte är tvungen till att ha bonusbarn hemma från fritids då hon är föräldraledig. Vill gärna veta om det stämmer och var man i så fall hittar lagstöd för det.

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Fritids när styvmamma är föräldraledig?
  • Anonym

Ok tack alla för goda råd och svar!!
    Ska meddela detta till väninnan så hon kan gå vidare.

• Kössen

om skolan vägrar så kan man kontakta skolverket, har också kollat upp det eftersom det är intressant för mig med from februari!

• Snuttan79
    Anonym skrev 2008-10-06 10:06:47 följande:
    Jag sitter i samma sits som dig ochrektorn på vårt dagis sa att enligt sambolagen ska jag ha bonusbarnet hemma men vill inte mamma eller pappan de så är de deras ord somväger tyngst. kankse kan få mamman att säga att hon inte vill? sen är de så att vissa ställen är " snälla" så jag behövde inte ha efter mina tider men jag hämtar dock tidigrare vissa dagar ändå trots att schemat styr hennes pappas.
    då kan du kontakta skolverket och be dem skicka en dom (finns att få om detta).
    dem kan kanske upplysa din rektor om att sambolagen har inte ett skit med detta att göra.

Som bonusförälder har man INGA skyldigheter att ha bonusbarnen hemma öm man är föräldraledig eller arbetslös.
    De enda som är skyldiga till detta är VÅRDNADSHAVARNA och som bonusförälder så är du ju inte det.
    Minisnuttan, mamma älskar dig
  • Snuttan79
    Anonym skrev 2008-10-06 10:17:39 följande:
    enligt lag ska styvpappan och styvmammans tider också räknas densom börjar senast lämnar den somslutar tidigast hämtar. jag är själv styvmamma och jag har problemet att jag vill vara delaktig men den riktigige mamman lägger sig i våra veckor och förbjuder mig när hon slutar tidigare än mig för då ska hon ha sin dotter tills pappan slutar. så rörigt stackars barn.
    hon ska inte heller kunna hindra dig från att hämta tidigare såvida ni talat med förskolan och har gjort upp schema med dem....
    hon borde ju se det positiva i att barnet inte behöver vara där så länge , men som vanligt så är det mesta man som bonusförälder gör bara skit. tyvärr....
    stackars barn så rörigt det måste vara
    Minisnuttan, mamma älskar dig
  • Anonym

fortsätter att "puffa"......

• pikequeen

Den dom som det pratas om heter Rå 98 ref 22 och kan beställas från regeringsrätten.
    Dommen fastslår att det är upp till den enskilda styvfamiljen att bestämma vilket ansvar styvföräldern har för styvbarnet
    gällande tider på dagis/ fritids. Kommunerna som hävdar att styvföräldrar har ett vårdnadsansvar har helt fel.

vilket innebär att styvföräldrar inte har anmälningsplikt till kommunen ang sina arbetstider.

• Anonym (c)

Man måste förtydliga lite? Det bästa är bara att skriva in blanketten om de riktiga föräldrarnas arbetstider så är det klart sen. Bonusföräldrar har inget ansvar. Jag är bonusföräldrer och har aldrig haft problem, min man ser det här som självklarhet att det är hans och pojkens mammas ansvar. Kanske blir allt annat om bonusföräldern engagerar sig mycket? Blir det fel så får ni gå vidare, dagis personalen tänker också olika men vad som är enligt lagen vet nog inte alla så det gäller nog att vara tydlig och bestämd.

• Anonym (Pappas nya flickvän med kommande bebis)

Måste hans 5-åring vara hemma nu när jag och sambon får en bebis?Jag har bott med honom i 1 år,barnet är här varannan vecka

• sextiotalist
    Anonym (Pappas nya flickvän med kommande bebis) skrev 2020-07-21 06:41:33 följande:

Måste hans 5-åring vara hemma nu när jag och sambon får en bebis?Jag har bott med honom i 1 år,barnet är här varannan vecka

Nej
  • Anonym (Gurra)
    Anonym (Pappas nya flickvän med kommande bebis) skrev 2020-07-21 06:41:33 följande:

Nej. Barnets förskoletider baseras på föräldrarnas arbetstider. 

Om du ens får någon antydan ifrån någon om att hans barn ska vara hemma med dig när du är föräldraledig så ska du hänvisa till det. När föräldrarna fyller i vilka tider som barnet ska vara på förskolan så fyller de i ett formulär med pappans arbetstider och mammans arbetstider. Det finns ingen fråga om förälderns partners tider. 

Hur länge du bott med honom eller hur mycket barnet bor hos er har ingen betydelse. 

Jag kan även berätta för dig att biologiska föräldrar med femåringar, som ska vara föräldraledig med en bebis, kan ha mycket tufft att sysselsätta sin femåring och i min kommun får föräldralediga endast ha barn på förskola 25 timmar i veckan. Jag har hört att en del tycker att det är en stor utmaning. Om en flerbarnsförälder tycker att det är tufft att sysselsätta sin egen femåring samtidigt som hen tar hand om sin bebis så kan du tänka hur tufft det blir för en förstagångsförälder att sysselsätta sin sambos femåring. Vill bara att du ska ta med dig den tanken ifall du få några konstiga bemötanden ifrån din omgivning. 
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Gurra) skrev 2020-07-25 11:53:21 följande:
    Nej. Barnets förskoletider baseras på föräldrarnas arbetstider. 

Om du ens får någon antydan ifrån någon om att hans barn ska vara hemma med dig när du är föräldraledig så ska du hänvisa till det. När föräldrarna fyller i vilka tider som barnet ska vara på förskolan så fyller de i ett formulär med pappans arbetstider och mammans arbetstider. Det finns ingen fråga om förälderns partners tider. 

Hur länge du bott med honom eller hur mycket barnet bor hos er har ingen betydelse. 

Jag kan även berätta för dig att biologiska föräldrar med femåringar, som ska vara föräldraledig med en bebis, kan ha mycket tufft att sysselsätta sin femåring och i min kommun får föräldralediga endast ha barn på förskola 25 timmar i veckan. Jag har hört att en del tycker att det är en stor utmaning. Om en flerbarnsförälder tycker att det är tufft att sysselsätta sin egen femåring samtidigt som hen tar hand om sin bebis så kan du tänka hur tufft det blir för en förstagångsförälder att sysselsätta sin sambos femåring. Vill bara att du ska ta med dig den tanken ifall du få några konstiga bemötanden ifrån din omgivning. 

Endast 25 timmar?

Alltså, gud, vissa förnekar sig minsann inte.
    I min kommun är det 15 timmar på bestämda tider.
    Vad fan är det med folk idag?

• Anonym (Gurra)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-07-25 22:28:09 följande:

Endast 25 timmar?

Alltså, gud, vissa förnekar sig minsann inte.
    I min kommun är det 15 timmar på bestämda tider.
    Vad fan är det med folk idag?

Sorry, 15 timmar i vår kommun också. 

Men jag vet inte vad du menar med att vissa förnekar sig minsann inte. Vad är det du blev upprörd av? Eller förresten, säg det inte. Jag orkar inte med den där attityden du har. Använder man uttrycker "Vad fan är det med folk idag?" över en skillnad på 10 timmar så är det nog inget att lyssna på. 
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Gurra) skrev 2020-07-26 08:30:50 följande:
    Sorry, 15 timmar i vår kommun också. 

Men jag vet inte vad du menar med att vissa förnekar sig minsann inte. Vad är det du blev upprörd av? Eller förresten, säg det inte. Jag orkar inte med den där attityden du har. Använder man uttrycker "Vad fan är det med folk idag?" över en skillnad på 10 timmar så är det nog inget att lyssna på. 
    Varför kan kan inte ta hand om det äldre barnet menar jag då?

• Anonym (Gurra)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-07-26 11:30:42 följande:
    Varför kan kan inte ta hand om det äldre barnet menar jag då?
    Jag sa inte att de inte KAN ta hand om det äldre barnet, jag berättar att jag har pratat med föräldrar, biologiska föräldrar, som får barn och har äldre barn, som en femåring, när de har en bebis att ta hand om på dagarna, som tycker att det är en utmaning att sysselsätta sin egen femåring samtidigt som de har en bebis att ta hand om. 

Jag ser inget konstigt i det. Jag tycker verkligen inte att det är något att bli chockad över och säga "vad är det med folk?" om. En väldigt överdriven reaktion enligt mig. 
  • Anonym (Gamla trådar)

Kolla igenom de gamla trådarna gällande detta. Det är vårdnadshavares tider som gäller

• Anonym (Bonusmamma)

Barnen får vara på skola/dagis/fritids efter vårdnadshavarnas arbetstider.

Om man har sambo som inte är barnens vårdnadshavare så har sambon ingen skyldighet att ha barnen hemma ifall mamma eller pappa jobbar. Punkt.

Svar på tråden Fritids när styvmamma är föräldraledig?