• Fleece

Hur länge är RS-virus "farligt"?

Hur gamla är barnen när RS-viruset slutar ge svåra komplikationer som andningssvårigheter mm? Vuxna har ju inte lika svåra infektioner av viruset...?

• Svar på tråden Hur länge är RS-virus "farligt"?
  • Heahog

Fortfarande så är ju det från barn till barn.

Min dotter är 11 år, ammad, rätt frisk men har fortfarande förkylningsastma. Finns perioder när hon blir sämre.

evelgen skrev 2008-11-05 23:59:03 följande:
    nej fast är man 10 månader så borde väl andningsorganen vara tillräckligt stora för att klara RS-viruset? Men sen har jag fortfarande falsk-krupp ibland när jag är förskyld vilket bara mycket små barn har så det stämmer väl inte alltid?? Det finns väl undantag med allt??
  • Heahog

Utdrag från www.vardguiden.se/templates/Article.aspx

RS-virus smittar via fysisk kontakt och genom hostningar och nysningar. Hos små barn börjar RS-virus som en vanlig förkylning. Den svåraste perioden kommer efter två till tre dagar med ansträngd hosta. Spädbarn med RS-virus bör vårdas på sjukhus medan du kan vårda större barn hemma. Sjukdomen brukar gå över på en vecka.

RS-viruset drabbar människor i alla åldrar. Spädbarn och riktigt gamla människor riskerar att få lunginflammation som kräver sjukhusvård. Övriga åldersgrupper, inklusive äldre syskon, får oftast bara en lindrig snuva.

.................................................................

Spädbarn

Det går inte att förebygga RS-virus genom amning.

Om ditt barn är under sex månader är det bra att, i möjligaste mån, hålla det borta från människor som är förkylda.

Finns mera att läsa där, för den som är intresserad.

Jag själv blev varnad för viruset förra våren, då jag skulle åka hem med min son som är prematur,v 33+4, men de sa inte hur länge barnen kunde drabbas osv, bara att man skulle undvika förkylda & dagisbarn samt större folksamlingar samt att man skulle vara noga med handhygienen.

• taksi

Till oss sa läkarna (när vår bebis var inlagd) att personer vars barn inte är för tidigt födda eller har några fel på hjärta och lungor inte behöver vara särskilt oroade för RS. I synnerhet inte när barnet är över 2 månader. När jag fick RS i julas (då hela familjen fick det) fick jag otroliga problem med min astma och svårare att andas än jag nånsin haft. Men inte så det blev farligt, eftersom jag så klart tog min astmamedicin då och det hjälpte tack och lov!

• Heahog

Konstigt att de sa så. Syrrans son var ju inte för tidig & han var dessutom några månader.
    Men jag tycker att man ska undvika "sjukdomsspridare" överhuvudtaget när bebisarna är under 6 månader. Finns ju massa annat de dessutom kan bli smittade av, förutom RS-viruset.

Skönt att det funkade för dig med astmamedicinen.

taksi skrev 2008-11-06 00:42:54 följande:
    Till oss sa läkarna (när vår bebis var inlagd) att personer vars barn inte är för tidigt födda eller har några fel på hjärta och lungor inte behöver vara särskilt oroade för RS. I synnerhet inte när barnet är över 2 månader. När jag fick RS i julas (då hela familjen fick det) fick jag otroliga problem med min astma och svårare att andas än jag nånsin haft. Men inte så det blev farligt, eftersom jag så klart tog min astmamedicin då och det hjälpte tack och lov!
  • evelgen

ja jag undviker förskylda barn och sjukdomar nu när min bebis bara är fyra månader. Snacka om att jag blev förbannad när jag gick till kyrkis i veckan för fotografering och en jävel kom dit med sina ungar med VATTKOPPOR!!!!! Så fort de kom in i samma rum så var det ju för sent att gå hem då var ju skadan redan skedd så att säga. Bara att vänta de tre veckornas inkubationstid och se vad som händer!!!

• Heahog

Men vattkoppor smittar ju bara när blåsorna har spruckit & vätskar vid kroppskontakt? De smittar väl inte via luften?

evelgen skrev 2008-11-07 18:40:24 följande:
    ja jag undviker förskylda barn och sjukdomar nu när min bebis bara är fyra månader. Snacka om att jag blev förbannad när jag gick till kyrkis i veckan för fotografering och en jävel kom dit med sina ungar med VATTKOPPOR!!!!! Så fort de kom in i samma rum så var det ju för sent att gå hem då var ju skadan redan skedd så att säga. Bara att vänta de tre veckornas inkubationstid och se vad som händer!!!
  • Kalinka
    Heahog skrev 2008-11-08 10:31:49 följande:
    Men vattkoppor smittar ju bara när blåsorna har spruckit & vätskar vid kroppskontakt? De smittar väl inte via luften?
    Vattkoppor smittar extremt lätt via luften. Det är en av de mest smittsamma sjukdomarna.
  • Kalinka
    Kalinka skrev 2008-11-05 23:46:08 följande:
    RS-virus är inte ett problem efter 6 månaders ålder, är tumregeln.
    Jag antar att jag måste förklara vidare. När jag skrev ovanstående hade jag bråttom. RS-virus drabbar alla människor i alla åldrar. Det är ett av alla förkylningsvirus som cirkulerar runtom oss, och oftast vet vi inte att det är just RS-virus vi är sjuka med. För barn under 6 månader (här pratar vi naturligtvis fullgångna barn, för prematurer gäller lite andra regler) kan just RS-virus ge en ssk form av andningspåverkan, som dock är ovanlig. De allra flesta barn som får RS-virus under 6 månaders ålder får en helt vanlig förkylning. Vissa får lite andningspåverkan, medan ett litet fåtal får allvarliga andningssvårigheter och behöver inläggning.

Efter 6 månaders ålder kan RS-virus, liksom alla andra förkylningsvirus ge andra komplikationer, som tex förkylningsastma hos barn. Men de är inte specifika för RS-virus.

Och NATURLIGTVIS är det här inte en fast gräns. Det finns självklart undantag och individuella variationer. Det finns det alltid.
  • Käskargej

När vi låg inne med rs förra året låg en jättesjuk 3-åring i rummet bredvid. Han var sjukare än alla riktigt små bebisar, så det kan nog vara allvarligt längre än till 6 månader. Skulle dock inte tro att det är så vanligt!

• evelgen
    Heahog skrev 2008-11-08 10:31:49 följande:
    Nix smittar extrem mycket. Räcker att ett barn på dagis har det så brukar samtliga andra barn insjuka. Min lillebror blev smittad när han var 6-7månader och var och badade på samma ställe där några barn som hade det var och badade samtidigt så det kan smitta även utomhus. Alla koppor måste vara intorkade för att man ska få gå till vanligt dagis så kan tycka att samma regler borde gälla även på kyrkis??!!!!!
  • Fleece

Hmm inge skoj det där med RS-virus.. verkar bli värre ju mindre barnet är.. tror att jag ska undvika att ta med min niomånaders till största köpcentren i vinter, men kan kanske känna mig lite lugnare ju större hon blir. Tack för svaren

• kalmar brud

Min son som är född 2014 fick rs virus vid 7 månader hamnade med syrgas och en syret sättning på 85/86 kom upp till ca 90 med syrgas. Så det slutade med cpup för att lyckas hjälpa lungorna.

Han fick även en ihopklistrad lunga av detta och den är nu 6 år senare inte okej. Dom. Kallar han på barn mottagning barnet med 1,5 lunga.

Idag blev jag utskriven med sonen som är född 2019.han är nu 2 år och har legat inne 4 dgr med rs virus. Han slutade att äta och dricka för en vecka sen och har sond nu sen vi åkte in i onsdags han intar ff ingenting via munnen.

Svar på tråden Hur länge är RS-virus "farligt"?