• Anonym (what???)

HUR kan medicinsk abort finnas som alternativ???

Hej! Man läser SÅ mycket negativt och rena skräck upplevelser om medicinsk abort här på FL. HUR kan den medtoden tillämpas? Och HUR i hela friden kan människor få göra den HEMMA???

Vad är DIN upplevelse av medicinsk abort???

Ska nämligen göra en själv och har panik iom vad jag läst här.....

• Svar på tråden HUR kan medicinsk abort finnas som alternativ???
  • Anonym

Jag upplevde min abort ungefär som du, TS, fast jag gjorde den på sjukhuset.
    Skulle jag bli tvungen att göra en abort igen så skulle jag utan minsta tvekan välja medicinsk igen.

• Anonym

Hur ont det gör är nog väldigt olika för alla .Ungefär som när man föder barn.
    Det är ju en framtvingad forcerad utstötning som sker och alla kroppar reagaer olika.

Varför det finns som alternativ är ju därför det är billigt för landstinget jämfört med vanlig abort. Som patient kan man ju ibland få vänta flera veckor innan tid för abort finns så har man bråttom kan det vara lätt att nappa på erbjudandet att göra en medicinisk så man slipper vänta.

• Anonym

Jag skulle då inte rekommendera medincisk abort. hade jag vetat vad det verkligen innebar, hade jag aldrig valt det. det är säkert jätte bra om det fungerar som det ska.. Men om det blir komplikationer, så blir det verkligen komplikationer... för mig slutade det med att jag ändå fick göra en skrapning.. Det är det bästa, skulle rekommendera dig att göra det på en gång.

• Anonym

TS har redan gjort aborten. Se inlägg 69.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-02-01 20:51:35 följande:
     Men om det blir komplikationer, så blir det verkligen komplikationer... för mig slutade det med att jag ändå fick göra en skrapning..
    Hm, det kan ju likaväl hända även om man gör en skrapning  första gången.
  • Anonym

Jag tror det är större risk man får göra en skrapning som följd av medicinsk abort än vanlig abort. Men billigare för samhället när människor gör medicinsk abort först som är relativt billig och sen skrapar man eller rättar till komplikationer för de som får problem.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-02-01 22:01:57 följande:
    Jag tror det är större risk man får göra en skrapning som följd av medicinsk abort än vanlig abort. Men billigare för samhället när människor gör medicinsk abort först som är relativt billig och sen skrapar man eller rättar till komplikationer för de som får problem.
    Du tror att det är så, skrev du, men jag vet att risken är ungefär lika stor att man får skrapas efter, vilken metod man än använder sig av.
    Risken för infektioner efter är något större vid kirurgisk.
  • mamma 05 07 09

har gjort två och det har inte varit några större problem alls...

första gjorde ont fysiskt
    andra gjorde ont psykiskt

ღ ღ ღ
  • Anonym
    Svar på #77
    Anonym skrev 2009-02-02 10:24:56 följande:
    Du tror att det är så, skrev du, men jag vet att risken är ungefär lika stor att man får skrapas efter, vilken metod man än använder sig av.Risken för infektioner efter är något större vid kirurgisk.
    Ja jag skrev jag tror för jag vet inte. Det är bara min slutsats av de jag känner och hört förutom mig som testat båda metoderna. Men kanske så att människor beklagar sig mer och blir mer chockad över efterföljder av medicinsk och därför pratar mer om det?
  • Anonym (I did it)

Jag måste verkligen säga att min medisinska abort gick jätte bra. Jag gjorde den på sjukhuset var inlagd ett par timmar mycket mer var det inte med det. Men sedan efteråt fick jag en infektion som nu jag inte är säker på beror på själva aborten eller något annat

• Emmabdisbnfifu

Jag gjorde medicinsk abort hemma. Det var jobbigt men inte helt sjukt jobbigt. Mådde bättre att göra det hemma än på sjukhus. Visade sig att det låg rester kvar så fick försöka igen i torsdags men hände ingenting så gick göra skrapning idag. Shit happens. Om resterna hade kommit ut hade jag varit nöjd med medicinsk abort hemma, väldigt nöjd. Nu är vi alla olika och jag hade lite otur denna gången men det är inte så ofta det händer. Och om det gör det så är

man i goda händer med vår vård och duktiga läkare och sjuksystrar!:) så till alla som sitter och läser skräckhistorier på familjeliv, sluta :) det kommer gå fint!! :)

• Anonym (H)

Jag har gjort en abort hemma, efter att jag har fött ett barn 1år tidigare.

Det gick jättebra! Började blöda 1 timme efter cytotec, 3 timmar efter kom det klumpar och allt illamående försvann, kändes som mensvärk och vanliga värkstillande räckte

Blödde i 6 dagar som mens och sen var det över.

Min syster har gjort två aborter

Första medicinsk på sjukhus, hon blödde mycket och hade riktigt ont, blödde sen 2 veckor, hon tyckte det var hemskt, mest för att hon egentligen hade velat behålla

Andra var medicinsk hemma, då hade hon fött ett barn 2år tidigare, det gick ungefär som för mig, helt okej smärta, klumpar efter några timmar och blödde som mens 1 vecka

Svar på tråden HUR kan medicinsk abort finnas som alternativ???