Deprimerad efter abort.. Finns det någon som haft det likadant?
Hej!
Jag gjorde kirurgisk abort för snart 1,5 år sedan. Till en början kändes det både som en lättnad, men också väldigt tomt. Nu har jag två barn redan och än idag kan jag gå och tänka på vad "jag gjort" för ja, jag har mycket dåligt samvete för att jag gjorde den där aborten men samtidigt ångrar jag det inte för jag vet att jag inte kunde ha det där barnet av flera olika anledningar. (Och JA för alla er som tycker att har man sex ska man stå för konsekvenserna... VI HADE SKYDD men det hjälpte inte)
Jag har käkat antideppressiv medicin både före den graviditeten, under de veckorna jag var gravid innan abort och käkar fortfarande medicin. Dock handlar det inte bara om aborten utan det har som sagt hänt en massa saker som gör att jag mått väldigt dåligt.
Vad jag rekommenderar DIG ts är att du kontaktar en läkare på din vårdcentral. Jag har något som heter Atarax och lindrar vid oro. Det börjar verka efter bara 15 minuter och ger full effekt inom 1 timme och sitter i ca. 12 timmar. Kan vara skönt att ha till natten om inte annat. Om du sen fortsätter vara deprimerad bör du kanske fråga om det är aktuellt med antidepressiv medicin. Man är bara dum mot sig själv om man inte tar den hjälp som finns. Ingen begär att man ska vara någon stålmormor som inte har några känslor!
Jag önskar dig all lycka i framtiden och hoppas du kommer över det här!
Många kramar från Annica.