Ni som har barn med diagnosen autism med lätt utvecklingsstörning-hur är era barn, hur fungerar livet? Ny diagnos här.
Jag har precis träffat en psykolog som säger att det inte är ovanligt att autistiska barn får tillägsdiagnosen utvecklingsstörning när de är små, men att det sedan måste omvärderas. De utvecklas, mognar och har senare kanske lättare att samarbeta på olika tester. Dessutom är begåvningen ofta ojämn.
Man måste inte välja särskola till sitt barn, även om de fått diagnosen utvecklingsstörning, det är en rättighet om man vill. Sen tror jag det kan vara en bra skolform också.
Vi ska göra en förnyad utvecklingsbedömning av vår pojke med autism, det ska bli intressant att se vad de kommer fram till, särskilt eftersom han inte är nåt vidare på att samarbeta i testsituationer. Jag hoppas hitta en skola till honom som är inriktade på barn med autism, en grundskola. Just nu så känns det inte som särskolan är aktuell, oavsett vad utredningen kommer fram till.
Vi har tillhört autismcenter för små barn på Rosenlund sedan två år, och det finns både ros och ris att ge. Vi tränar IBT. Det råd jag kan ge dig är att vara ordentligt påläst och veta vad du vill ha för din dotter. Man får inte mycket serverat av sig själv, men resurserna finns där om man vet vad man vill ha. knäppt men sant tyvärr.
Jag förstår precis hur förvirrat det känns, första året efter Olles diagnos kändes det mesta som kaos, men det blir bättre, mycket bättre. Nu känner vi oss för det mesta som en vanlig familj, Olle är en härlig kille som utvecklas massor. De anpassningar man gör tänker vi inte på längre, det går liksom automatiskt.
Jag har dessutom lärt mig hitta en balans, med alla kontakter och människor som blir en del i vårt liv. Tyckte det var oerhört svårt till en början med känslan av att vara tvungen att öppna vår familj för hur många som helst. Men nu så har jag lärt mig sålla och hålla mer på vår egen integritet, vilket är väldigt bra för måendet.
Har du inte sökt vårdbidrag än, så skriv genast ut ansökningarna från fk hemsida och skicka in basic uppgifter. Du får retroaktivt från det datum ansökan kommer in, och det är några dagar kvar av april. Du kan bifoga intyg och närmare ansökan senare. Det är troligt med helt vb för er och det är ju drygt 9000 i månaden före skatt.