Ni som har barn med diagnosen autism med lätt utvecklingsstörning-hur är era barn, hur fungerar livet? Ny diagnos här.
Hej & välkommen! Vi förstår alla vad ni går igenom! Min son är 4,5 idag, och när diagnosen autism med misstänkt utvecklingstörning kom för ett år sen var det en chock. Jag vill tipsa om ett par andra trådar: autismtråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m41376887.html
och en tråd där vi pratar om möjliga och omöjliga behandlingsalternativ:
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html
Vi bor också i Stockholm och är knutna till autismcentrum, men har väldigt lite att göra med dem eftersom vi tränar IBT via Banyan center. Ett hett tips är att kontakta dem med en gång - många är mer nöjda med dem än med autismcentrum när det gäller träning har jag förstått (vi är jättenöjda) och framförallt kom vi igång med träningen minst ett halvår tidigare än vad vi annars hade gjort.
Och så kopierar jag mitt inlägg från autismtråden:
Vad det gäller IQ så är det väldigt svårt att få korrekt visning av det när det gäller barn med autism - helt enkelt för att de flesta test inte är anpassade till barn med autism. Så lita inte för mycket på IQ-resultat. Dessutom är IQ inte en bestående siffra, utan något som kan ändras och utvecklas med rätt träning. Jag var på seminarium i veckan ang IBT (även kallat TBA, ABA, Lövåås mm) som är den metod som har bäst bevisad effekt på utvecklingen hos barn med autism. Att denna metod är supereffektiv och att många barn kan leva ett helt normalt liv efter genomgången träning var inga nyheter för mig som redan tränar detta med min son och läst mycket om det (lite info: www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%2020... ) . Vad som var lite nytt var siffrorna. Jämfört med barn som får lika mycket träning med traditionellt använd autismpedagoik så utvecklas de enormt mycket mer. Medan de andra barnen generellt gick bakåt i tex IQ så ökades IQ hos 89 % av de barnen som tränade IBT. Hälften av dem ökade sin IQ med mellan 15 och 50 steg!! 98% gick framåt när det gällde utvecklingsålder. Det som också var nytt för mig var att det inte heller verkade spela någon roll hur gamla barnen var när man började (annars sägs det alltid att det är så viktigt att man ska börja så tidigat som möjligt, gärna vid 2 år, men här hade man även följt barn som började när de var mellan 4 och 7 år och det hade gått precis lika bra. Flickan som hade varit äldst. 7 år, var idag 20, hade körkort, förhållande, gått vanligt gymnasium utan hjälp, mycket vänner osv även om hon själv fortfarande sa att hon hade autism. Inte heller IQ nivån när man startade påverkade hur mycket man utvecklades i antal steg på IQ skalan eller utvecklingsålder. Det som däremot påverkar enormt är antalet träningstimmar (jättestor skillnad på 30 resp 40 tim / veckan tex) och antalet handledningstimmar. Sen ska också sägas att det finns andra bra metoder också, men den här finns åtminstonde tillgänglig i Sverige, dock inte överallt, och det finns mycket forskning på den.