Hur går en adhd utredning för barn till?
Slänger in en fråga; kan graviditet och förlossning påverka hurvida barnet får dessa diagnoser?
Slänger in en fråga; kan graviditet och förlossning påverka hurvida barnet får dessa diagnoser?
Anledningen att jag frågar är nämligen att man misstänker att min snart tvååring har någon bokstavsdiagnos. Han är bland annat hyperaktiv, har kass motorik och utvecklingen står still i långa perioder, inget riktigt tal, vill inte äta och har svårt att tugga och svälja osv.
Jag hade en förjävlig graviditet med mycket problem och åt starka mediciner och jag undrar ju såklart om det är orsaken till att det blivit såhär. Tankarna tar ju aldrig slut och jag har kommit in i någon period där jag klandrar mig själv...
Nåja, jag får ta och fråga neurologen nästa gång.
Du har så rätt septemberknodd! Problemet är bara att jag kämpat i motvind så länge, har inte haft någon som trott på att sonen har något "knas" och har bara setts som en hysterisk mamma. Inte förrän nu har vi hittat en läkare som äntligen tar allt på allvar.
Jag har ju ingen aning om vilken hjälp det finns, och vad vi har rätt till, för än finns ju ingen diagnos bara en herrans massa problem. Men det börjar tära på mig...
Ibland behöver man en lite kick i baken, några få ord som får en att orka lite lite till, tack!
Septemberknodd: Ja, vad är det man brukar säga...Mamma vet bäst!
Varför kan inte läkarna lyssna på en ibland. Tänk så mycket lidande man kunde besparat både barn och föräldrar.
Någon som vet om det ALLTD är bup som gör utredningarna eller om de kan göras av en läkare (neurolog)?