Inlägg från: anjeli |Visa alla inlägg
  • anjeli

Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!

det ironiska är att föräldrarna verkar vilja ha ovanliga och orginella namn när dom döper sina små avkommor till tilda, tilde, tindra, william m.m.m bara för att alla i deras generation hette johan, emma, camilla, anna, stina osv. Men det är ju precis vad tindra & tilde kommer vara om 20 år - ett vanligt svennenamn. och hur kul är det att heta tindra, precis som 4 andra flickor i barnets klass?? oj oj oj

• anjeli

dessutom måste jag få uttycka min frustration lite mer: namnet "Tindra" ger det stackars flickebarnet MYCKET att leva upp till. Tänk om hon inte alls känner sig särsklit tindrande, utan istället tråkig, ful och tonårsfinnig? who knows

• anjeli

Fipa- haha, nä Snygg skulle inte vara så roligt att heta om man inte är toppmodell
    alla namn som syftar till något adjektiv(sånt man är) tycker jag är förskräckliga... eftersom det inte alls är säkert att barnet kan "leva upp" till namnet.

• anjeli

fniss, nu kom jag på en till komisk sak angående dagens namntrender. Alla dessa ovanliga och nyskapande förnamn som inte alls matchar med barnets efternamn... läs och lär: Whilliam Lundberg, Tindra Ölund, Tilde Svensson, Vilda Johansson (haha)

• anjeli

om man säger Vilda ihop med efternamnet, typ Vilda Svensson så låter det som om Svensson är vild. Ungefärsom att säga Galna Svensson hahaha

• anjeli

maginari - man får tycka precis som man vill!!! och även om vi inte skriver det, så tycker vi det ändå. vad spelar det för roll? blir man stött behöver man ju inte läsa inläggen.

• anjeli

Lisa är ju ett "vanligt" namn, men kommer nog vara ovanligt bland 2000-talets kullar. Så döper man ett barn till Lisa eller Anders är hon/han orginell & speciell i sin klass.

• anjeli

fast det kanske är lika kul som att heta "Bertil" i våran generation

• anjeli

ni som säger att era barn "passar" att heta Tindra? Vilket barn/spädbarn passar INTE att heta något über-gulligt? problemet är ju att de också blir vuxna nån dag, kommer in i tonåren och blir finniga och mulliga(?). Jag tycker att man gör sina barn en o-tjänst genom att döpa dem till namn de måste leva upp till. samma sak med skådespelerskan Paltrows dotter "Apple", en sån flicka förväntar man sig ska vara snygg, fräsch, sprundlande och pigg. Tänk om hon växer upp till att bli raka motsatsen?

• anjeli

höna böna-- okej, jag tänker inte diskutera vidare i just den frågan, men tack för ditt svar

• anjeli

ja,och då blir inte namnet lika speciellt som det var menat att bli...

Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!