Inlägg från: amomentlikethis |Visa alla inlägg
  • amomentlikethis

Autism?

har en 2½ åring med autism. reagerade att han var lite sen och oförstående när han var runt 8 månader men tänkte inte så mycket mer på det. vid 1 år visste jag att något inte stämde, vid16 månader fattade jag att det var autism.

tecken på autism fanns tidigt men jag kunde inte sätta ord på vad som var fel.

alla med autism har enbart diagnosen autism gemensamt, alla är olika individer och har olika mycket autism och utmärkelser med språk, ljud, rörelser m.m. så det är lite svårt att jämnföra bara sådär.

men sonen lärde sig aldrig klappa händer, lyssnade inte-precis som att han inte hörde men det visste vi ju att han gjorde, var mer som att han var i sin egna värld och ignorerade oss. han var inte alls intresserad av oss människor får jag lov att säga, men snurra på leksaksbilhjul vid 8 månaders ålder i flera timmar i sträck var han intresserad av.
    han sa aldrig mamma, pappa eller något annat ord, sa sitt första ord nu i år vid 2½ års ålder. han jollrade lite men var ett ganska tyst barn.

undvek/undviker ögonkontakt.

sedan så kan ju en 6 månaders inte svara på tilltal, det har min dotter på snart 11 månader precis börjat göra. när jag säger hennes namn så svarar hon med ah och tittar på mig. sedan så är nog en 6 månaders nyfiken på omvärlden. dottern ville också titta runt mycket och brydde sig inte om oss föräldrar i början på upptäckaråldern.

så jag skulle avvakta lite, kanske du ser mer om ett par månader. du kan ju ha lite koll på de saker jag skrivit-men som sagt, alla är olika.

ju tidigare man får hjälp med autism desto bättre så jag avfärdar er inte för att det är tidigt men avvakta lite så får ni se om det blir någon förändring.

Svar på tråden Autism?