• Queeena

Autism?

Hej,
    Jag och min man är oroliga för att vår 6 månaders son uppvisar symptom för Autism.

Det hela började med att vi trodde att han var döv, vilket vi snabbt avfärdade. Den senaste månaden har vi uppmärksammat att han inte vill ha ögonkontakt med oss när vi håller upp honom, i knät eller framför oss.

Till saken hör att vi har jätte bra ögonkontakt när han ligger ner på skötbordet eller i sängen.

Det känns som att han nonchalerar oss när vi försöker få hans uppmärksamhet och vill få honom att titta på oss. Det ser nästan roligt ut då han på något vis "medvetet" väljer att undvika att titta på oss.. Man kan se att han hör, men han lyssnar inte.

Han reagerar inte heller (alltid) på sitt namn, det kan ta upp till en minut och en massa rörelser innan han tittar på oss vid tillrop.

Vi sitter och läser en massa om autism och symptom. Mycket stämmer in på honom.

Han är väldigt intresserad av omgivningen, han tittar överallt hela tiden. Han är inte särskilt intresserad av andra barn heller.. dom kan titta och jollra framför honom men han bryr sig helt enkelt inte.

Vi vet inte vad vi ska tro... Vi är oroliga men inser också att barn är olika och att det faktiskt är så att han tycker att andra saker är mer intressanta än oss..Läkaren på BVC tyckte inte att vi skulle oroa oss. Men vi kan inte sluta tänka på alla symptom som han uppvisar... Det är inte helt rätt att han inte tittar/lyssnar... det känns inte så iaf.

Någon som har liknande erfarenheter? Ni som har autistiska barn, känner ni igen detta?

Vi har läst oss till att Autism är biologiskt och ärftligt. Vi har inte sjukdomen i släkten på någons sida.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Autism?
  • Oj hoppsan

Men han är ju 6 månader! En sån liten svarar inte på tilltal, tittar dit de vill just då och intresserar sig för de mest underliga otippade saker.

• maria12

hej, jag har autism i familjen, men inte personlig erfarenhet om hur det utvecklades under bebistiden, men sattet ni beskriver ert barn tror jag faktiskt kan stamma in pa vilken 6 manaders som helst (aven min).....jag tror hon som har autism i var familj redan tidigt inte foljde med i utvecklingen som att ex halla huvudet uppe etc (satt mest och stirrade ner i bordet) nar hon var sa liten.....

Jag tror helt sakert att ni bara har en helt vanlig bebis, for min kunde vara lite sadar, hon hade ibland ogonkontakt for att i nasta stund verka helt okontaktbar och "blind" och hon ar helt normal. Forstar att ni funderar, men det later verkligen inte som nagot konstigt.
    Nar de ar sex manader ar de ju ratt sma, och utvecklas i olika takt. Jag tror det ar storre chans (utifall det skulle vara "nat") att han bara ar lite senare i utvecklingen (dvs helt normalt), an autism....men som sagt var, jag tror inte ens det ar det, aven om jag saklart inte ar nagon som sitter inne med alla kunskaper och kan stalla diagnos over internet.

Men jag kan relatera till er oro.

men jag tror faktiskt vilken 6 manaders som helst skulle ha mkt i sitt beteende som stammer in pa autism, just for att de inte ar sa utvecklade. Att han inte reagerar pa sitt namn ar nog inte heller sa konstigt, det gjorde absolut inte min sa tidigt, och inte heller de bebisar jag kanner.

Kram

• Queeena

Tack Maria,
    Man vet liksom inte vad som är "normalt" eller inte.. Men det är nog så som du säger, han är ju bara 6 månader!

• Daisie

Hej!
    Jag har också en 6-månaders hemma och han är väääldigt intresserad av omgivningen, när han står i knät, ammas m.m. finns det alltid mycket annat spännande att titta på. Ibland när man försöker söka hans ögonkontakt väljer han att vända och titta på annat, han bestämmer själv när han vill titta på oss. Det verkar ju vara väldigt likt er son och jag har då absolut inga tankar på att det är något annat än helt normalt beteende vid 6 månader. Att han har bra ögonkontakt vid säng och skötbord är ju ett tecken på att er son ger ögonkontakt när han vill samspela med er, om han hade autism skulle han ju inte välja att ha ögonkontakt med er ibland och ibland inte. Han har nog precis som andra bebisar fullt upp med att ta in allt i den spännande omgivningen att han helt enkelt måste dissa er ibland Vår son är inte heller så intresserad av andra bebisar än, men det tror jag kommer. Däremot väldigt intresserad av sin egen spegelbild. Vår son plockar ju inte heller direkt att han ska reagera på sitt namn än, däremot tror jag att han hör på tonfallet, att man använder sin "bebisröst" och fattar att man pratar med honom.

Utifrån vad ni skriver så kan då inte jag tolka det som något annat än en helt normal 6-månadersbebis!

• amomentlikethis

har en 2½ åring med autism. reagerade att han var lite sen och oförstående när han var runt 8 månader men tänkte inte så mycket mer på det. vid 1 år visste jag att något inte stämde, vid16 månader fattade jag att det var autism.

tecken på autism fanns tidigt men jag kunde inte sätta ord på vad som var fel.

alla med autism har enbart diagnosen autism gemensamt, alla är olika individer och har olika mycket autism och utmärkelser med språk, ljud, rörelser m.m. så det är lite svårt att jämnföra bara sådär.

men sonen lärde sig aldrig klappa händer, lyssnade inte-precis som att han inte hörde men det visste vi ju att han gjorde, var mer som att han var i sin egna värld och ignorerade oss. han var inte alls intresserad av oss människor får jag lov att säga, men snurra på leksaksbilhjul vid 8 månaders ålder i flera timmar i sträck var han intresserad av.
    han sa aldrig mamma, pappa eller något annat ord, sa sitt första ord nu i år vid 2½ års ålder. han jollrade lite men var ett ganska tyst barn.

undvek/undviker ögonkontakt.

sedan så kan ju en 6 månaders inte svara på tilltal, det har min dotter på snart 11 månader precis börjat göra. när jag säger hennes namn så svarar hon med ah och tittar på mig. sedan så är nog en 6 månaders nyfiken på omvärlden. dottern ville också titta runt mycket och brydde sig inte om oss föräldrar i början på upptäckaråldern.

så jag skulle avvakta lite, kanske du ser mer om ett par månader. du kan ju ha lite koll på de saker jag skrivit-men som sagt, alla är olika.

ju tidigare man får hjälp med autism desto bättre så jag avfärdar er inte för att det är tidigt men avvakta lite så får ni se om det blir någon förändring.

• Meal

Barn är olika i hur mycket stimulans som är optimalt för dem. När barnen är runt 6-månader så visar de att det blir för mycket stimulans genom att vända bort blicken t.ex. Kan det vara detta eran kille gör. Att han reagerar på att han får för mycket stimulans, ge honom tid till att svara/respondera. Daniel Stern har skrivit bra böcker om kommunikation med barn, tror den heter intersubjektivitet hos spädbarn eller nåt sånt. Den kan jag rekommendera för att förstå eran killes signaler bättre.

Jag tycker att eran lilla kille låter som en helt vanlig 6-månaders baby.

• zingo27

Sådär var min dotter också när hon var 6 månader, jag tror inte du behöver oroa dig.

• en till orolig

Hej! Tråden är väldigt gammal, här Är en till orolig mamma! Det kunde ha varit jag som

Skrev ditt inlägg, för exakt så är det för oss! Hur har det gått för er sedan dess? Skulle uppskatta svar så Mycket då jag oroar sönder både mig och relationen till vår fina son!

• Trefinapojkarjsl

Autism är inte en sjukdom, det är en funktionsnedsättning. (Vill jag först säga bara för sakens skull.) Jag har högfungerande autism och ADD och min äldsta son har också högfungerande autism. (Fin smart kille som har det bra i skolan och har vänner, så det har gått bra för honom.) Han brukade dock kasta sig bakåt som bebis och undvika ögonkontakt. Min andra son är fyra månader nu och uppvisar samma beteenden. Ska fråga vad de tror om det på BVC. Skulle helst önska att han slapp autism. Är du osäker på ditt barn så hör dig för på BVC. Du kan skicka mig p.m också om du vill fråga något mer.

Svar på tråden Autism?