• gnilmre

Smink i skolan, vid vilken ålder?

jag gick i femman när jag började använda mascara då och då i skolan... i 6:an började jag sminka mig oftare och med lite kajal och så... Kan ju tillägga att mamma arbetar inom hudvård och make-up och jag tror det gjorde att jag började rätt tidigt. Dels fanns ju allt tillgängligt hemma och så tyckte inte mamma att det var någon stor sak med lite mascara ibland vid den åldern. Mascara hade jag haft på t.ex. fest och så tidigare också... Kommer inte ihåg vilken ålder jag var i men kanske gick i 3:an...

Har en dotter själv, men hon är inte ens 2 år än. Vi har pratat lite om det där någon gång jag och min man om vi har sett någon riktigt ung med mycket smink och jag är nog mer tolerant än min man är. Han tycker att det är alldeles för tidigt i 6:an med smink medan jag inte tycker att det skadar med lite mascara eller så någon gång i 5:an - 6:an... På fest tycker jag att det är okej tidigare... Kommer inte att uppmuntra min dotter att sminka sig men vill hon så tycker jag att det finns viktigare saker att "bråka om" än just smink... Det handlar ju trots allt bara om färg på ögonfransarna... Och egentligen tycker jag inte att det är någon skillnad om man har smink hemma eller i skolan. Förstår dom som tycker att det är kemikalier eller sånt som dom är rädda för - men får dom sminka sig hemma ser jag inte skillnaden mellan att ha det hemma och i skolan förutom "vad andra ska tycka" och det är inte något jag bryr mig speciellt mycket om. Varför min man känner som han gör vet jag inte... vi har ju som sagt några år kvar innan problemet är aktuellt för oss. :)

• gnilmre
    viseversa skrev 2009-10-07 08:41:40 följande:
    Nej mina barn kommer INTE få ha smink på sig när dom är 9år. Jag tycker inte barn ska ha smink i huvud taget. Och är man 9 år så är man ett barn enligt mig! Smink är till för vuxna. Vem ska dom sminka sig för? Pedifilerna på bussen?,Småkillarna i klassen? Fattar inte vitsen faktiskt. Barn ska vara barn och smink hör inte till den världen. Tycker våra barn får växa upp allt för fort idag!
    Var drar du gränsen då? Är nagellack ok t.ex.?
    När jag började sminka mig gjorde jag det för att jag tyckte att det var kul - inte för någon annans skull... Jag var för liten för att bry mig om killar osv. Smink eller inte tror jag inte pedofilerna på bussen bryr sig om... tyvärr är dom nog lika intresserade hur som helst.

Jag tycker också att barn ska få vara barn och visst - 9 är kanske tidigt... är ju som sagt inte där på många år än, men jag tror att det bara blir mer intressant om man förbjuder det. Speciellt om alla kompisar redan sminkar sig. Tror att det är vi vuxna som tror att de inte kan vara barn om de har mascara på sig. Som någon redan skrev handlar det för barn ofta om utklädnad och lek...
  • gnilmre
    viseversa skrev 2009-10-07 10:16:50 följande:
    Jag ser helst att dom inte sminkar sig innan 14års ålder iallafall. Men det kan man ju prata om när den tiden kommer. Men skulle min 9åring ha smink på sig så släpper jag inte iväg henne utaför dörren försns hon tagit bort det. Jag sminkade mig inte vid den åldern. Och anser inte att BARN ska sminka sig oavsätt. Inte ha nagellack och kortkorta tjolar heller(vilket man ser allt för ofta). Men nagellack är inte lika illa som smink iallafall. Men helst inte det heller. Man kan ha kul utan att sminka sig också. Och skulle mina döttrar få smink i present på tex julafton av någon släckting(ehm faster) så skulle dom inte få behålla det. Jag är helt emot könsindelningarn med att småflickor ska vara söta och fina och sminka sig. Jag är helt emot att barn ska se som små minuvuxna i huvud taget. Och det är jag som mamma som ska sätta stopp för utseendefixeringen. Jag kommer säga nej med ursäckten om att en 9åring inte ska behöva bry sig om sånt. Herregud dom ska ju leka och bygga kojor fortfarande. Tycker redan dom piskas att växa upp allt för fort nu för tiden. Jag känner en 11åring som aldrig sminkat sig någonsinn fast alla aldra tjejer i klassen gör det. Och hon är tots det en av dom omtyckta i klassen. Just för att hon är som hon är och inte för att hon har kletat ansiktet fullt med vuxenprodukter som inte hör hemma i barns ansikten i huvud taget. Men det är ju jag det. Men jag blir inna berörd när jag ser småflickor gå runt och se urt som spacklade troll. Jag fattar inte hur deras föräldrar tillåter dom att gå ut så i huvud taget! Men det är ju inte mina barn. Men tack och lov har jag valet att göra det JAG anser bäst för MINA barn då. Sen får man hoppas att andra föräldrar vet vad dom gör med sina barn.
    Tycker att du tolkar in väldigt mycket i frågan om mascara innan 14 år. Jag använda mascara ibland i 5:an och sminkade mig dagligen i högstadiet... Har dock aldrig varit "flickig och söt" utan spelat hockey och gått klädd i jeans och collagetröja. Har varit en typisk pojkflicka och haft mer killkompisar än tjejkompisar men har tyckt att smink var en kul grej. Utseendefixerad behöver man inte bli... Jag gick lika ofta i mjukisbrallor och osminkad under gymnasiet som jag hade "vanliga" kläder och smink. Sminkar mig då och då idag och visst är det kul att se bra ut ibland men jag kan som sagt lika gärna gå omkring i träningsbyxor, med håret i hästsvans och osminkad. Jag bryr mig inte om vad andra tycker... För mig var sminket som sagt en kul grej och bara viktig en period av mitt liv (högstadiet - mkt på grund av att hyn var lite sämre). Sminket i sig behöver väl inte hindra barn från att leka och bygga kojor...?

Visst gör alla som dom vill, men vill min 2 åring testa att måla en nagel någon gång så får hon väl det. Tror inte att hon kommer att "växa upp för tidigt" eller "bli utseendefixerad" för det. Det handlar om andra saker - t.ex. föräldrarnas och äldre syskons beteende och syn på utseende m.m. Tror man kan göra det värre genom att göra en så stor grej av sånt där... Den av mina kompisar som "vägrar" gå ut genom dörren innan hon har sminkat sig och fixat håret var totalt ointresserad av allt sånt där fram till gymnasiet.

Självklart kan man vara omtyckt trots att man inte sminkar sig. Men det kanske inte känns så kul att vara annorlunda i den åldern om det är ens föräldrar som har gjort det valet. Visst - man kan inte tillåta allt som andra föräldrar tillåter men då väljer jag hellre viktigare situationer istället för att förbjuda för mycket. Förbud skapar ofta bara ett större "behov".

Blir folk illa berörda om min dotter vill ha mascara i skolan när hon går i 4:an eller nått sånt så får det stå för dom och dom får tro vad dom vill om oss som föräldrar. Jag vet att jag är en bra mamma och min man är en bra pappa. Vi prioriterar våra barn och skulle aldrig göra något annat än det vi anser är det bästa för dom... Smink känns dock inte som en viktig fråga över huvud taget så länge jag har en bra kontakt med min dotter, så länge hon är glad, mår bra och sköter sig hemma och på skolan.
Svar på tråden Smink i skolan, vid vilken ålder?