Smink i skolan, vid vilken ålder?
jag har dragit min gräns vid 7:an. Min dotter går nu i 6:an. Det fungerar än. Trots att många andra sminkat sig dagligen i ett par år nu. Vissa av dessa barn ser jag med stor oro på. De är utmanade sexuellt (REDAN!!!!) och kan inte visa sig utan smink! Det är just den aspekten, att inte kunna visa sig utan smink, som skrämmer mig mest. Jag har inget emot smink som sådant om det används på rätt sätt. Men när det känns som man är ful så fort man inte sminkar sig då tycker jag det blir fel. Det är därför jag satt gränsen. För jag tror att den här första tiden som tonåring så byggs mycket av synen på sig själv upp. Och jag tror man kan lägga grunden till ett tvång att bära smink om man inte är van att se sig själv och tycka att man är fin ändå utan smink. Jag tycker det är viktigare att lära sig tycka om sig själv utan yttre attribut först. Att jag drog gränsen just vid 7:an beror på att jag då redan skjutit på det i 3 år jämfört med andra tjejer och att jag inte hade någon förhoppning om att stå emot kompistrycket längre än till 6:an och hade varit nöjd med det då. Nu har jag ändå lyckats och ser fram emot den dagen hon börjar 7:an för att se hur hon förhåller sig till smink den dagen.
Det där med att alla andra får tycker jag är livsfarligt att gå på. Om alla ungar skulle köra med det och få som de ville bara därför skulle vi som föräldrar vara helt onödiga. Vi finns ju där som gränstagare. Visst det är oskyldigt när de är 9 och vill sminka sig. Men rätt som det är så är det inte så oskylldigt längre. JAg tror inte ett spår på att alla måste få göra lika för att man inte ska bli mobbad. Mobbad det kan man bli ändå eller så bli man det inte. Jag tror däremot på att stärka barnet att gå emot strömmen och våga gå sin egen väg och inte alltid göra som alla andra. Det tror jag är viktigare. Därmed inte sagt att man inte ska lyssna alls på sitt barn. MEn jag som förälder måste sätta mina värderingar som jag så klart anser är bra och noga övervägda och visa dessa. Tex så skulle min dotter inte få använda stringtrosor, hon får inte ha jätte uringat eller kortkort kjol. Hon får inte snatta, eller slåss. Hon får inte äta godis på vardagar. mm mm Mina värderingar.
Obs att vid fest så får hon sminka sig om hon sminkar sig snyggt, precis som hon får ta på sig sina finkläder vid fest. Hon får också sminka sig hemma för att prova och leka. För träna behöver man göra. Det är vardags sminkandet jag är emot av själen jag nämnt ovan.