Smink i skolan, vid vilken ålder?
Första gången jag sminkade mig gick jag i 3-4 och jag såg inte klok ut, har kort på det som min mamma tok, såg faktiskt ut som ett fnask haha
Men det var enbart på lek hemma med min kompis. Minns att jag tyckte att det var kul att göra sig fin och testa på och kladda och ha mig.
I 5:an började jag gå med mascara i skolan
I högstadiet började jag sminka mig rejält... mycket puder, avrakade ögonbryn som jag fyllde i med svart/brun penna och flera lager mascara *ryser* USCH
Nu använder jag bara mascara och ibland kajal och rouge... Under vintertid använder jag även brunkräm (diskret brunkräm) för att jag blir så jäkligt blek.. Eller så solar jag solarium..
Hur som
Har en lillasyster på 5 år som börjat intresserat sig för smink. Honhar en sån där sminklåda man kan köpa på leksaksaffärerna och det tycker hon är jätteroligt. Hon gör det ju bara på lek hemma och vill vara fin och leka prinsessa.
ser inge fel i det!
har en dotter på 2 år, hon får använda nagellack ibland, hon tycker att hon är fin då och ser så stolt ut!
Eftersom att jag sminkar mig så vill hon det också. Hon brukar stå nedanför och tjata om lite rouge och då drar jag lite på hennes kinder också.
Jag vet inte hur jag kommer reagera den dagen hon vill börja sminka sig. Om hon är 9 år och går i 3an så kan jag tillåta lite mascara.. Vet själv hur viktigt det är att vara en i mängden när man är i dom där känsliga åldrarna. Men det känns lite tidigt men som någon annan också skrivit så finns det större saker att bekymra sig över /bråka om än smink...
Men jag kommer aldrig låta henne sminka sig och se ut så som jag gjorde ihögstadiet:P
jag sminkar mig först och främst för min egen skull, känner mig finare och fräschare med smink=)
jag tror inte att småtjejerna sminkar sig av någon speciell anledning som pojkarna i skolan eller så.. tror mer att det är en kul grej/lek eller vill göra som mamma och kanske vill vara lite vuxen..
Man kan leka med dockor och bygga kojor även fast man har lite mascara på sig. Jag ser inte att man rövar bort ett barns barndom när man låter dom använda lite smink då och då.