• Hejpådig

djup tvärställning

japp födde barn nr 1 i djup tvärställning. Upplevde krystandet som fruktansvärt, kändes som en evighet o gjorde såå jävla ont! sprack o de sydde 15 stygn tror jag.

blev sen gravid med nr 2 och gick då på ett aurorasamtal och då gick vi igenom förlossningen nr 1, jag ifrågasatte varför de lät mig krysta så länge, kändes som timmar men enligt bm var det endast 40 svåra minuter. hon sa då at man max får krysta 2 timmar!

nåväl, inför förlossningen med nr 2 var jag rädd för att detta skulle upprepas men allt gick kanon! såg att bm viskade till min sambo att även detta barn stod fel men precis innan jag skulle trycka ut han ställde han sig rätt o efter 3 krystningar var han ute! helt otroligt mkt bättre förlossning! ( 4775gr o 55 lång =)

jag har väldigt brett bäcken o en vanlig tjej hade inte klarat av detta utan blivit akutsnittad.....

du fixar detta ts, barn nr 1 har banat väg redan o det kommer gå kanon! gå på samtal så känns det lättare! förlossning nr 2 går alltid fortare också! lycka till!

• Hejpådig

ett tillägg- står barnet i djup tvärställning finns det INGET du kan göra- ingen röntgen eller likande hjälper. det är bara att gilla läget- detta kollade jag upp noga innna barn nr 2.

• Hejpådig
    Glitter2 skrev 2009-10-29 23:43:41 följande:
    hejpådigmin vän sa precis samma som du fått höra, att ett "normalt" bäcken inte hade klarat en vaginal förlossning. Framförallt inte utan bedövning, kanske någon medalj för det Skämt åsido, jag är ärligt rädd. Men också intresserad. Min dotter är 1 år men först nu har jag börjat förstå vad det innebar, hur min förlossning var, att den inte var normal. Att om hon inte hade legat som hon låg kunde allt blivit "perfekt"
    djup tvärställning i ett "vanligt" bäcken skulle nog innebära att barnet fastnar...vågar inte tänka tanken. Orsaken till att mina barn ställt sig i tvärställning är ju beroende på att de kan vrida sig pga av att jag har stort bäcken. har man det inte tror jag inte barnen vrider sig heller iofs.

Att prata med en aurora bm tyckte jag hjälpte faktiskt! Jag var skiträdd innan men sa till auroran att jag ska ha en erfaren bm som tar sig tid och inte lämnar mig! samt att de skulle ha koll på ev tvärställning m.m detta skrev hon ner i min journal och som sagt så blev förlossningen nr 2 kanon mycket bättre!

när det är dags berättta för din bm hur du känner o be att få prata med någon erfaren.
Svar på tråden djup tvärställning