• Glitter2

djup tvärställning

Någon annan som fött så?
    Vill ni berätta om hur det var och om ni fött fler barn efteråt, blev det samma då?

Min dotter föddes efter 4!! timmars krystande och med klocka.
    Jag älskade min förlossning fram tills krystandet som bara var ett rent lidande, att det sen slutade med klocka kan jag fortfarande 1 år efteråt må dåligt över.

Jag är rädd att samma händer igen, inte så mycket för min skull som för barnets, att det fastnar och något händer.

• Svar på tråden djup tvärställning
  • VeronikaK

Låter jättejobbigt. Jag vet inte ens vad djup tvärställning innebär faktiskt. Trodde tvärläge när bebisarna ligger tvärs över magen? Upplys mig gärna

• Glitter2

Djup tvärställning innebär att barnet inte ligger rätt i förlossningskanalen utan ligger "snett" med huvudet vridet så när barnet kommer ut kom hon med ansiktet mot mitt lår.
    Någon fler som kan termen och som kan lämna ytterligare upplysningar? Vet inte om mitt blev helt rätt.

• Forza

Mitt barn föddes också i djup tvärställning. Det blev sugklocka där med. Jag hade för svaga värkar för att han skulle rotera ordentligt. Jag är också lite rädd för att föda igen, men mest p.g.a. att jag fick en skada av sugklockan. Om jag måste föda vanligt igen ska jag försöka att låta bli epidural, för jag tror att det gjorde att värkarna blev för svaga.

• Glitter2

forza
    jag hade ingen smärtstillande alls men hon hamnade som hon gjorde ändå. Jag klarade mig från större bristningar (perinealbristning grad 2) men har haft mycket problem efteråt. Att hon dessutom föddes med yttre press (ordentliga tryck 2 ggr) gjorde ju inte saken bättre. Tänk det var väl det enda jag inte hade skrivit i mitt brev "ingen yttre press".

en kompis som är bm sa att mitt bäcken antagligen är skapat så att barnet la sig som det gjorde, funderar mycket över det.

• Forza

Kan du inte få göra en bäckenröntgen eller vad det kallas? Jag fick också yttre press, som inte hjälpte. Jag ska jobba för att få kejsarsnitt nästa gång....det känns sorgligt, men jag tog för mycket skada för att vilja vara med om det igen.

• Glitter2

Forza
    det tycker jag är bra att du propsar på, jag är verkligen ingen pro-ks men det är dumt att chansa

• Hejpådig

japp födde barn nr 1 i djup tvärställning. Upplevde krystandet som fruktansvärt, kändes som en evighet o gjorde såå jävla ont! sprack o de sydde 15 stygn tror jag.

blev sen gravid med nr 2 och gick då på ett aurorasamtal och då gick vi igenom förlossningen nr 1, jag ifrågasatte varför de lät mig krysta så länge, kändes som timmar men enligt bm var det endast 40 svåra minuter. hon sa då at man max får krysta 2 timmar!

nåväl, inför förlossningen med nr 2 var jag rädd för att detta skulle upprepas men allt gick kanon! såg att bm viskade till min sambo att även detta barn stod fel men precis innan jag skulle trycka ut han ställde han sig rätt o efter 3 krystningar var han ute! helt otroligt mkt bättre förlossning! ( 4775gr o 55 lång =)

jag har väldigt brett bäcken o en vanlig tjej hade inte klarat av detta utan blivit akutsnittad.....

du fixar detta ts, barn nr 1 har banat väg redan o det kommer gå kanon! gå på samtal så känns det lättare! förlossning nr 2 går alltid fortare också! lycka till!

• Hejpådig

ett tillägg- står barnet i djup tvärställning finns det INGET du kan göra- ingen röntgen eller likande hjälper. det är bara att gilla läget- detta kollade jag upp noga innna barn nr 2.

• Glitter2

hejpådig
    min vän sa precis samma som du fått höra, att ett "normalt" bäcken inte hade klarat en vaginal förlossning. Framförallt inte utan bedövning, kanske någon medalj för det

Skämt åsido, jag är ärligt rädd.
    Men också intresserad. Min dotter är 1 år men först nu har jag börjat förstå vad det innebar, hur min förlossning var, att den inte var normal. Att om hon inte hade legat som hon låg kunde allt blivit "perfekt"

• Hejpådig
    Glitter2 skrev 2009-10-29 23:43:41 följande:
    hejpådigmin vän sa precis samma som du fått höra, att ett "normalt" bäcken inte hade klarat en vaginal förlossning. Framförallt inte utan bedövning, kanske någon medalj för det Skämt åsido, jag är ärligt rädd. Men också intresserad. Min dotter är 1 år men först nu har jag börjat förstå vad det innebar, hur min förlossning var, att den inte var normal. Att om hon inte hade legat som hon låg kunde allt blivit "perfekt"
    djup tvärställning i ett "vanligt" bäcken skulle nog innebära att barnet fastnar...vågar inte tänka tanken. Orsaken till att mina barn ställt sig i tvärställning är ju beroende på att de kan vrida sig pga av att jag har stort bäcken. har man det inte tror jag inte barnen vrider sig heller iofs.

Att prata med en aurora bm tyckte jag hjälpte faktiskt! Jag var skiträdd innan men sa till auroran att jag ska ha en erfaren bm som tar sig tid och inte lämnar mig! samt att de skulle ha koll på ev tvärställning m.m detta skrev hon ner i min journal och som sagt så blev förlossningen nr 2 kanon mycket bättre!

när det är dags berättta för din bm hur du känner o be att få prata med någon erfaren.
  • Glitter2

Nu är det snart dags igen och alla funderingar blossar upp. Fler som har fött såhär?

• littlefly

Hej, hur har det gått? Jag födde på detta sätt i veckan, vilket var lite jobbigare men inte så kämpigt som för dig. Krystningen tog 40 min och behövde ingen sugklock, men stor stor skillnad mot hur det var när jag födde mitt första barn, "normalt" läge. Skriv gärna hur det gick för dig!

• goabarn77

Min dotter kom asynklitiskt, vet inte vad skillnaden är? Hon gjorde inte sista rotationen utan fastnade pga att huvudmåttet blev för stort. Har gjort bäckenmätning och fått resultatet goda mått. Men nu närmar sig förlossningen och är nu lite spänd.

• Glitter2

Nu är hon född
    En riktigt drömförlossning. Det tog 3,5 från att det satte igång med vattenavgång
    Krystningen tog knappt 30 och var bara häftigt, ingen smärta att tala om alls

• goabarn77

Härligt att höra. Det finns hopp inför andra gången.;) Grattis!

• Glitter2

Goabarn
    Ja, det var verkligen en kick! Och så skönt att smärtan liksom gleds (hmm nåja...) igenom

• Pojkemamma

Jag krystade också 4 timmar sugklocka och yttre press. De sa att han "kom lite snett". Undra om det var samma? Har alltid undrat varför det blev som det blev. Kul att höra att nr 2 gick bättre! För mig blir det ng kejsarsnitt, då jag fått problem so minne går över eft förlossningen.

Svar på tråden djup tvärställning