Inlägg från: Anaiah |Visa alla inlägg
  • Anaiah

Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

förnuftokänsla skrev 2009-11-17 18:01:03 följande:
    Och hur kommer det sig att det inte visar sig i sjukskrivningar, eller ngn påverkan på samhället i övrigt, någonstanns? ... vad är det med detta "kejsarens nya kläder fenomen"?! En pandemi märks TYDLIGT i ett samhälle, har det gjort det i de länder du nämnt? Har infrastrukturen kollapsat ect ect? Globalt under 1% dödlighet, jämför det med sk "vanliga" influensor! Eller är konkreta siffor för jobbiga att ta till sig, när man redan bestämt sig för att det är pesten vi är drabbade av? Eftersom det så sällan tas några prover om ngn överhuvudaget har svininfluensa, utan det baseras enkom på symtombeskrivning, kan då inte siffrorna vara ganska missvisande kring antalet smittade?! ... bara spekulerar här, ingen kan väl säga emot i alla fall?... samtidigt som det är sk "normal influenssasägsong, o det 3åriga barnet som dog för ett tag sedan, hade ju konstaterat både svinis, vanlig säsongsinfluensa o andra virusangrepp ovanpå en svår grundsjukdom? Vi kommer även i framtiden sköljas av virusvågor av allehanda slag, det är väl ngt vi alla kan vara överrens om, detta är varken den första eller sista... o det vi nu håller på med, är att försvaga människans naturliga förmåga att klara av dessa. I framtiden kommer vi behöva vaccinera oss mot allt fler lätta åkommor då vårat immunförsvar inte klarar av det längre, simpel biologi. Det måste få "lära sig" att jobba själv i större utsträckning för att hålla sin programmering som ett starkt inbyggt system, naturligtvis i förhållande till faran kan väl tilläggas, och i det här fallet, så är 1% dödlighet i knepigt ojämn kontrast till åtgärder, mediers rapporteringar/masshysteri samt risker med en massvaccinering. Självfallet kommer därmed även behovet av vaccineringar öka för varje våg av virus som i framtiden kommer att drabba oss, då vi genom såna här åtgärder försvagat vårat eget försvar. "Men även om vi inte talar om dödsfall så är det ju en allvarlig sjukdom vi talar om, för de flesta är den mild, men för barn, ungdomar, gravida och sjuka kan den slå mycket hårt och det är inte så lätt att på förhand säga vem som drabbas hårt och vem som kommer lindrigt undan. Även friska personer har blivit svårt sjuka och krävt omfattande behandling.Jag upplever att det finns en stor brist på respekt inför den här nya smittan. Att någon inte drabbas värre än vid en vanlig förkylning eller en vanlig influensa är ingen garanti för att den inte slår hårt mot den nästa och att gömma sig bakom att flertalet av de döda har tillhört riskgrupper är inte heller speciellt lönsamt - det är trots allt inte så himla kul att bli inskriven på sjukhus heller varesig man annars är frisk eller inte"" - Så är det här i livet, så är även en "säsongsinfluensa" (även om dödligheten är BETYDLIGT högre) och en del individer är känsligare än andra, tillsynes friska invidier kan slås ut av sjukdom tämligen oförklarligt ibland (kan ha varit försvagade av andra anledningar just då, tex stress, dålig kost ect), detta även av en vanlig influensa. Gravida, små barn o gamlingar är alltid mer sårbara, vare sig det gäller svininfluensan eller ngt annat (läs WHOs hemsida ang säsongsinfluensa vad gäller riskgrupper) ""det är trots allt inte så himla kul att bli inskriven på sjukhus heller varesig man annars är frisk eller inte."" - När man inte har fler argument att ta till, så tar man till det som mkt hänger på idag, vi har inte tid o lust att vara sjuka, kan vi slippa så gör vi det gärna, tom med hjälp av tveksamma substanser...Vi måste väl för faen lära oss att acceptera att sjuka det blir vi ibland, det stärker vårat eget immunförsvar på sikt... men på ngt vänster passar det inte in i våran livsstil idag! Det är som med allt annat, kortsiktiga vinster, utan tanke på mänskligheten i det stora o generationen på G! Tycker att en liten gnutta förnuft vore på sin plats Det känns nästan om att man behöver be om ursäkt för att man är skeptiskt till att det hela inte "håller ihop" på någe vänster, svaret lär inte vänta på sig... MEN just nu är det mkt av "kejsarens nya kläder" enligt min personliga uppfattning.
    Aha du är en sådan!

Virologi fungerar inte så och inte heller vårt immunförsvar.

Men med tanke på hur du resonerar får jag väl anta att dina barn inte heller varit med i barnvaccinationsprogrammet. Jag menar, var är lite röda hund när man kan stärka immunförsvaret?

Jag har barn i riskgrupp och är själv gravid, några nya kläder har inte kejsaren i mina ögon men jag vet att dödligheten hos foster i magen är VÄLDIGT hög om mamman drabbas av lunginflammation - en relativt vanlig följdsjukdom av just denna influensa. JAG är inte beredd att gambla med mitt, mitt ofödda barns eller min sons liv. Men det är ju varje enskild människas val antar jag.
  • Anaiah
    Alicia 72 skrev 2009-11-17 20:03:43 följande:
    En fråga - har du tänkt vaccinera dig var 9:e månad då de närmsta 3 åren eller? För längre skydd än så får man ju inte av vaccinet, sån immunitet får man bara av att få influensan?
    Det beror dels på hur sjukdomsbilden utvecklas framöver under vintern. Sedan undrar jag varifrån du fått att vaccinet bara är verksamt i 9 månader?
    Alicia 72 skrev 2009-11-17 20:13:17 följande:
    Du tog orden ur min mun!! Precis så känner jag! Är ingen vaccinmotståndare i övrigt, men vaccinerar inte bara för att. Det ska vara en farligare sjukdom än denna för att jag ska manipulera med mitt/mitt barns immunförsvar! Alicia
    Intressant! Jag antar att du inte vaccinerar mot kikhosta, pneumokocker, påssjuka, röda hund eller haemophilus influenzae typ b heller då eftersom de inte heller är "farliga" med dina mått mätta? Och när det kommer vaccin mot vattenkoppor, kommer dina barn vaccineras mot det? I bältros dör ju nämligen ganska många varje år.
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-17 20:09:36 följande:
    Vad menas med att vara "sån"? du menar en fanatisk vaccinationsmotståndare eller? det kan jag tala om att jag inte är, men jag kan skilja på ngt som är förnuftigt o ngt där det har spårat ur totalt, o detta pga av anledningar vi så småningom kommer att får reda på... halva eller hela sanningen! Här har du förresten siffror på smittade i USA, även där börjar man nu undra om denna pandemi finns överhuvudtaget... vet ju att du rabblade upp antalet smittade, döda ect i div länder... Skulle tro att detta är en reelativt färsk nyhet, dock inte oväntad!

ps; dina val är dina val... helt o hållet, men att fortsätta skrämma upp folk för denna influensa är helt bisarrt i dagsläget, med tanke på alla totalt motstridiga uppgifter! ps; har själv haft samtliga barnsjukdomar, liksom mina klasskompisar, vänner ect, är ju av årgång -67, och visst är det skit att vara sjuk, men inte var det så farligt. 1 vecka hemma från skolan typ, inget som inte gick över med vanliga medikamenter...Har dock vaccinerat mina barn, då jag på den tiden inte funderade så mkt utan bara följde den breda massan, hade en lite större tro till auktoriteter ect, varken visste, eller hade intresse att fundera i på dylika frågor.. men har lärt mig ett o annat på vägen, bla genom utbildning, egen förkovring samt genom en famliljemedlem högt utbildad inom bla detta område.
    Anta inte så mycket, du hamnar på så fel spår då.

Med "sådan" menade jag en person som har lite av en övertro på kroppens förmåga att hantera allvarliga sjukdomar genom att utsätta sig för dem istället för att skydda sig emot dem. Sen hur du ser det, positivt eller negativt, det är din sak.

Med "sådana" personer är det dock sällan någon idé att diskutera saken vidare eftersom de brukar ha en grundläggande syn på sjukdomar och immunförsvar som skiljer sig vitt från mig och de flesta andras.

Men det är intressant att du är så säker på att något du själv säger vi får reda på "så småningom" är samma sak som har spårat ur totalt. Hur kan du göra den bedömningen samtidigt som du säger att vi inte har fått hela eller halva sanningen ännu?
  • Anaiah
    Alicia 72 skrev 2009-11-17 20:03:43 följande:
    En fråga - har du tänkt vaccinera dig var 9:e månad då de närmsta 3 åren eller? För längre skydd än så får man ju inte av vaccinet, sån immunitet får man bara av att få influensan?
    Men grundläggande - ja, hellre vaccinet än influensan.
  • Anaiah

Fille Fjonkan skrev 2009-11-17 20:37:11 följande:

Jag har redan läst på de sidor du länkar till. Jag finner dem inte särskilt lugnande. Vänligen lägg ner den nedlåtande attityden. Jag har inte nöjt mig med att vara rädd och osäker. Har du stora problem med att jag inte tänker vaccinera mig eller mina barn? Eller kan du acceptera att det är mitt val att göra?
    Det var ingen nedlåtande attityd, det var en ärlig fråga.

Hur ni gör i er familj är ert val, men rätt ska vara rätt om man ska vara orolig för något.

Så du har på allvar läst Läkemedelsverkets rapport om skvalen, men är fortfarande övertygad om att det kan vara skadligt i längden. Jag undrar vad som krävs för att övertyga dig i så fall? På allvar alltså?
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-17 21:45:06 följande:
    Vi behöver väl inte tillsätta ännu ett, som då inte ens ger ngn vidare värst immunitet, eller? Det kanske vore av annan art, om den gav en livslång immunitet mot ngt, då kunde man kanske överväga nytta av det! ... Men fortfarande då, siffrorna över antalet smittade o döda talar ju fortfarande klarspråk, eller? varför ingen årlig massvaccin mot säsongsinfluensa åt alla, barn som gamla?! Skulle man där få till en löpsedel över varje enskillt dödsfall, då skulle det se annorlunda ut med det också! Jisses, vilken ton det blir när argumenten börjar tryta! :-O
    Influensavirus fungerar på andra sätt, de utvecklas i snabbare takt. Det har inget med vaccinets effektivitet att göra. Det är bara så det är.

Gamla erbjuds redan årlig vaccination mot säsongsinfluensa och vaccinet är fritt att tas av vem som helst, men det är inte gratis till skillnad från Pandemrix. Dessutom vaccinerar sig de flesta som tillhör riskgrupperna mot säsongsinfluensa. Skillnaden nu är att vi har lite annorlunda riskgrupper som inte brukar behöva ställa sig frågan om de annars kommer bli allvarligt sjuka. Den grupp i samhället som är van vid att lita på sin ungdom, sin övriga vitalitet och sin goda hälsa, men när det gäller denna influensa så är dessa kriterier inte längre en garanti för att man inte drabbas eller inte drabbas hårt. Det är skillnaden.

Du kan väl sluta med personangreppen, kan du inte skilja mellan person och sak så kanske det är dags att knoppa för kvällen?
  • Anaiah
    Alicia 72 skrev 2009-11-17 22:06:55 följande:
    De anser jag vara farligare än en influensa som oftast är mildare än vanlig säsongsinfluensa så jo, hon är vaccinerad mot det.
    Fast röda hund är ju inte farligt överhuvudtaget, också mest en "jobbig sjukdom". Däremot kan den vara farlig för foster i magen om en gravid blir sjuk. Typ som... influensa! Förutom då att influensa kan ha direkt dödlig utgång, något som röda hund definitivt inte har.
    Alicia 72 skrev 2009-11-17 22:06:55 följande:
    Det finns redan vaccin mot vattkoppor men eftersom det mest är en väldigt jobbig sjukdom, knappast eller väldigt sällan farlig, så är hon inte vaccinerad mot det.
    Men jo, bältros kan vara ganska farlig den med, framförallt när man börjar bli till åren, och bältros får man bara om man redan har haft vattkoppor.
  • Anaiah

lycklig 3barnsmor skrev 2009-11-17 22:28:06 följande:

Får man röda hund när man är gravid får ofta fostret skador. Har en barndomskamrat som är blind på ena ögat och döv på ena örat för att hennes mamma inte vaccinerade sig mot det och fick det när hon var gravid.
    Precis, men så är det ju typ enda tillfället rubella kan vara allvarlig. Jag menar inte att förminska risken med rubella, snarare att ge lite perspektiv på vad det är vi vaccinerar oss emot annars (när man säger att influensan inte är tillräckligt farlig för att vaccinera sig emot).

Influensan är ju farlig för många fler (OCH för gravida och får de gravida lunginflammation av influensan så är den direkt farlig även för de ofödda barnen).
  • Anaiah

lycklig 3barnsmor skrev 2009-11-17 22:30:28 följande:

Jag undrar också vad som händer om man vägrar sitt barn stelkrampssprutan. Tänk ett enda litet bett som tar illa kan räcka utan det skyddet. Idag existerar ju inte stelkramp. Blir man biten som vuxen frågar de ju automatiskt i telefonen när tog du stelkrampsprutan sist.
    Tur att man har kvar det gamla slitna vaccinationskortet då för jag kommer definitivt inte ihåg i huvudet rakt av (även om jag skulle kunna räkna ut ungefär då jag kommer ihåg när jag tog själva sprutan).
  • Anaiah
    Alicia 72 skrev 2009-11-17 22:32:41 följande:
    Och just därför är Röda Hund bra att vaccinera mot, så att man inte får den som gravid då fostret kan dö/få svåra skador. Skillnaden är att om man redan är gravid så vaccinerar de inte oavsett om du haft den eller inte (eller inte är vaccinerad). Något man konstigt nog gör med detta vaccin. I övrigt känns det som att detta börjar spåra ur. Jag tänker inte försvara varför jag inte tycker som du. Förstår inte att du orkar driva detta fall i denna tråd, den var inte ens tänkt att bli en vaccin för/emot-tråd. Jag ville bara ha kontakt med de som inte heller ville vaccinera och höra hur de tänker. Du verkar behöva rättfärdiga för dig själv om och om igen varför nu igen du vaccinerade dig? Gravid och allt. Det skulle t.ex. inte jag vågat. Alicia Alicia
    Fast det beror ju på att rubella-vaccinet är ett så kallat "levande vaccin" och alltså kan få samma effekt som själva sjukdomen om man vaccinerar en gravid. Influensavaccinet innehåller inga levande virus, utan virusprotein som inte utsätter mamman eller fostret för själva sjukdomen utan bara används som antigen för att få kroppens immunförsvar (som retats av bl a skvalen) att reagera mot virusets gener och känna igen dem vid senare smitta för att få ett fullt immunsvar.

Här kan du läsa mer om vilka vaccin som anses säkra att ge under graviditet, vilka som ska undvikas och vilka som kan ges vid reell risk: www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp

Observera att influensavacciner generellt anses vara helt säkra för gravida att tas även i andra fall.
Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?