Inlägg från: Anaiah |Visa alla inlägg
  • Anaiah

Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

förnuftokänsla skrev 2009-11-22 16:42:10 följande:
    Återigen missar du poängen här, person i fråga undrade varför vi tog in just detta vaccin, och det är för att det är Glaxos svar på denna flunssa, och Sverige råkade ha sitt kontrakt med just Glaxo. ... som vanligt försöker man får det till ngt det inte är, det är inte frågan om huruvida ett land bör eller inte bör ha en färdig plan/kontrakt för dylika händelser, utan frågan här var.. varför just detta, då det finns andra på marknaden.
    Nej då, jag förstod poängen, det var därför jag formulerade det som en fråga inte som påstående.

Enligt Annika Linde, statsepidemiolog hos Smittskyddsinstitutet så är Pandemrix ett väldigt bra vaccin. Andra vaccin utan tillsatser och adjuvans är helt enkelt inte lika effektiva vaccin.

Och vad gäller äggallergiker så är det ett väldigt effektivt sätt att odla fram virusantigen. Hittills så finns inga bevis på att äggallergiker faktiskt skulle reagera på vaccinet, men man har tagit det säkra före det osäkra eftersom det inte heller finns några säkra bevis på att de inte skulle reagera.

Kanske kan det ligga något i att notan skulle bli väldigt dyr om man beställt ett vaccin som inte odlades i ägg, men troligare är nog att man helt enkelt valt det bästa möjliga vaccin som kunnat framställas på så kort tid som möjligt. Därav också valet av vaccin med mer adjuvans så att man kan använda mindre antigen och med tiomersal så att man kunnat få hit det snabbare än om det var endosförpackningar.
  • Anaiah
    Rootsler skrev 2009-11-22 16:08:15 följande:
    Nej inte är det väl konstigt att ha ett sådant kontrakt, det är ju att vara ute i god tid. Vad jag däremot anser vara ett lustigt sammanträffande, är att WHO ändrar sin definition av begreppet pandemi lagom till nu(som är den springande punkten i kontrakten vad jag förstått, vid PANDEMI binder länderna sig till att köpa vaccin..)
    Jag tycker inte att det är konstigt att den nya influensan klassats som pandemi, jag tror bara det är konspirationsteorier att det skulle ligga rävspel bakom WHOs agerande.

Fast den här influensan beter ju sig nästan precis som både Asiaten och Hongkonginfluensan i spridning och förväntade dödstal. Båda var relativt milda influensor (Asiaten smittade strax över 300 000 svenskar och Hongonginfluensan ca 1 miljon), men även dessa klassades som pandemier. Och när de väl lade sig så anklagades staten för dålig beredskap, det fanns för lite vaccin. Nu är det tvärt om, nu folk tycker att staten överreagerar.

Jag vet ibland inte om jag ska skratta eller gråta och det enda jag egentligen kan sluta mig till är att folk aldrig är nöjda.
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-22 17:44:38 följande:
    Låter mkt mkt betryggande... ur alla aspekter? :/ ... framförallt när man även lägger till det facto att tillverkaren avskrivit sig allt ansvar för produkten! Ev skadeståndskrav får man avkräva den egna staten, som i sin tur sen kan hänvisa till att de enbart följde WHOs påbud... hmmm, bekant scenario? Personligen drar jag omedelbart öronen åt mig då ngn inte kan stå för det de säljer, spec när det handlar om ganska så oprövat vaccin med mkt tveksamma ämnen (där det faktiskt finns oberoende forskning som talar om motsatsen till den forskning som som gett "OK" till massvaccination, dvs forskning uppbackad av de som tjänar på det, och som i det här fallet sen inte vill ta ansvar för konsekvenserna! Kanske har de händelsen från 1976 i färskt minne, då man i USA stod inför en nästan identiskt händelse med svininfluensa och vaccin som skadade och dödade många människor, då hade inte det aktuella bolaget ngn friskrivningsklausul och blev sedemera skadeståndskyldig, och tvingades betala ut miljontals kronor till offren) Detta (nedan) har jag fått berättat för mig, så den som vill veta mer får söka information själv... tja, inte blir det det sista caset.... Ett exempel från Norge, som mellan 80-90 talet testvaccinerade 180 000 barn mot hjärnhinneinflammation, många fick långtgående bieffekter av det men ingen av de som krävt ersättning, har fått kompensation av staten. Sen kan man ju tvista om huruvida pengar kan ersätta försämrad livskvalitet o livslångt lidande/handikapp?!
    Jag är osäker på vad ditt svar har med det jag skrev att göra, men det kanske blev ett citat av misstag.

Tror du på allvar att situationen i USA på 70-talet var nära identisk med den vi är i idag? Hehehe, jaha...

I vilket fall som helst så är det svenska avtalet med GSK inte offentliggjort så det du säger är ju bara spekulationer. Det lär ju vara troligt att GSK har föreslagit ett sådant avtal eftersom den överenskommelsen gäller i Danmark, men huruvida den svenska staten gått med på det vet varken du eller jag.
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-22 17:44:38 följande:
    Låter mkt mkt betryggande... ur alla aspekter? :/
    Och kanske framförallt, jag är inte efter att hålla er i handen och få saker att låta bättre än de är. Var glad för att jag är saklig och ärlig i stället.
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-22 18:14:57 följande:
    I grova drag JA... för den som kanske inte sett detta tidigare och vill göra sig en egen uppfattning, varsågod; (notera forskaren kontra den ansvariga för massvaccineringen på den tiden)

I sin helhet: del 1 och 2 för den som är intresserad:

Och du tror, önskar o förväntar dig att Sverige har fått ngn typ av gräddfil, det enda land läkmedelsbolaget har undantagit från friskrivningsklausulen !?... när inget annat land har fått det? Jeez, du var då mer naiv än jag ngnsinn hade kunnat föreställa mig, hehe... fine with me.
    Jag säger ju att jag inte vet, sedan när är det naivt?

Och åt dina länkar säger jag faktiskt bara: HAHAHA! Väldigt trovärdiga källor vännen!
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-22 18:27:39 följande:
    Och att svenska staten valt att hemligstämpla kontraktet, ökar tillförlitligheten i dina ögon? ... hehe, fine with me! Men det tycks finnas väldigt många därute som inte känner till detta faktum alls, och i vars ögon det kan te sig väldigt suspekt att ett bolag inte vill ta ansvar för det de säljer i den omfattning de gör, spec med tanke på att det faktiskt är en extremt potent cocktail i sprutan, det är inte testat i ngn större omfattning (inte alls på gravida, o ännu sämre på barn o riskgrupper), och med tanke på tidigare historia, tja, jag skulle heller inte vilja ta ansvar för att ha släppt ut det på marknaden i den skala man nu har gjort, om det var mitt bolag, enkel matematik! ... var och en bedömer själv!
    Ja, det var ju också ett sätt att bita sig själv i svansen. Hur kan ett vaccin vara helt otestat på gravida och "ännu sämre på barn och riskgrupper"?! Vad är sämre än helt otestat?

Som jag tidigare sagt, väntar du på att man ska testa nya läkemedel på gravida får du vänta bra länge, det gör man nämligen aldrig eller väldigt sällan. Och jo, vaccinet är testat på både riskgrupper och barn i de senare testerna, annars skulle det inte ha godkänts för individer under 18 år för flera månader sedan... Go figure!

Att du tillskriver mig diverse åsikter, slutsater och egenskaper förvånar mig inte längre, du verkar vara helt oförmögen att skilja på sak och person. Men nej det ökar inte tillförlitligheten enligt mig heller, däremot innebär det att varken du eller jag vet säkert vad som faktiskt står i just den klausulen. Jag kan mycket väl tänka mig att anledningen till att man inte har offentliggjort hela kontraktet har med att läkemedelsföretaget har gått med på krav från Sverige som sett annorlunda ut jämfört med avtal som det har med andra länder. Får då andra länder reda på att Sverige har ett avvikande avtal jämfört med deras egna så skapar ju det en konflikt mellan andra myndigheter och läkemedelsbolaget och bolaget vill ju behålla så många av sina kunder som möjligt inför framtiden.

Om Sverige har ett liknande avtal som Danmark så är det troligt att detta beror på dåliga förhandlare och det finns ju faktiskt inte något som säger att de i Danmark kanske har haft dåliga förhandlare, men att vi har haft duktiga i Sverige, eller hur?
  • Anaiah
    Alicia 72 skrev 2009-11-22 20:06:51 följande:
    Saklig och ärlig? Njae, jag skulle nog mest beskriva dig som helt ofattbart naiv. I början av denna tråd tyckte jag du verkade ha koll (även om våra åsikter var olika) men nu inser jag att du har köpt allt, PRECIS ALLT gällande denna vaccination med hull och hår. Och tror på PRECIS ALLT som Läkemedelsverket och smittskyddsinstitutet säger. De skulle nog kunna lura dig att jorden är platt just nu känns det som. Alicia
    Där ser man. Du anar inte hur fel du har, men å andra sidan förvånar det mig inte att du tror det du tror heller.
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-22 21:47:59 följande:
    Källor?! hehe... du tror inte det finns några smarta männskor här oxå?! Inslagen i sig kan väl knappast bli mer trovärdiga än så, men jag skulle ju inte kalla det för "källor" i det här fallet, utan mer som exempel på att människan har svårt att lära sig av gamla "misstag"...
    Jo, jag behövde bara se ca 20 sekunder av det för att se åt vilket håll det hela var vinklat. Det osade förlöjliganden liksom. Hur kan du vara så okritisk till dina egna källor?

Sedan undrar jag vad inslaget har med Sverige att göra och det vaccin vi har?
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-22 23:47:21 följande:
    Vinklat?? ... kan inte hjälpa, men jag tycker oerhört synd om dig på ngt vänster!
    Det är väl onödigt. Jag känner igen BS när jag ser det och det är inget som jag behöver sympati över.
  • Anaiah
    Alicia 72 skrev 2009-11-27 13:04:07 följande:
    Det är samma men Sveriges vaccin tillverkas i Belgien och det andra i USA så man ser inga kopplingar till Sveriges vaccin. Läskigt hörni med han som dog i veckan som genomgått en hjärttransplantation för 18 år sen. 2 veckor efter vaccinationen så hade kroppen stött bort hjärtat och han avled. My ass att inte squalen kan vända immunförsvaret mot den egna kroppen! Alicia
    Fast han hade ju tydligen slarvat rätt ordentligt med sin medicinering. Man måste ju medicinera resten av livet om man har ett transplanterat organ, för att kroppen inte ska stöta bort det. Det verkar som om han har skippat en hel del av sin egen behandling och att kroppen därför var känslig för en immunretning av vaccinet. För en normal transplanterad person som sköter sin medicinering föreligger ju ingen ökad risk.

Och för en helt normal person utan transplanterade organ föreligger ju absolut ingen risk. Kroppen stöter ju inte ut organ som är kroppsegna oavsett retning av immunförsvaret eller inte.
  • Anaiah

Ingemar Persson, läkare och utredare på Läkemedelsverket, säger i Ny Teknik att det inte var vaccinet mot specifikt svininfluensan som är boven i dramat utan att samma reaktion antagligen hade ägt rum vid annan vaccinering oavsett mot vad eftersom all vaccinering är en retning av immunförsvaret och har man då slarvat med den medicin som ska se till att kroppen inte stöter bort organet så kommer immunförsvaret att attackera det transplanterade organet vid varje vaccinering och då finns det en risk att det stöts bort av kroppen.

• Anaiah

Fille Fjonkan skrev 2009-11-27 21:31:51 följande:

Immunförsvaret kan vända sig mot den egna kroppen på andra sätt än att stöta ut kroppsegna organ.
    Det vet jag väl, men nu var det ju en transplanterad man vi pratade om, inte annat.
  • Anaiah

Fille Fjonkan skrev 2009-11-27 23:02:22 följande:

Oki. Jag tolkade Alicia72:s inlägg som att hon ifrågasätter att skvalen inte kan vända immunförsvaret mot den egna kroppen, oavsett transplantation. Men jag kan ha tolkat fel.
    Ja, det kanske hon gjorde också, det är mer än jag vet

Visst kan skvalen vända immunförsvaret mor det kroppsegna skvalenet, men då krävs det att man inte injicerar något annat i samband med skvalenet. Vaccinet injiceras ju som en liten buffert i armen, adjuvans och antigen och där reagerar adjuvansen mot det kroppsfrämmande ämnet som i vaccinationens fall är antigenet (virusproteinkedjorna). Det är bara om man injicerar rent skvalen som man kan få en oönskad reaktion och då handlar det om betydligt större doser än den som finns i vaccinet.

Så rent krasst så kan en stor injektion av skvalen få kroppen att attacker sig själv, men då ska det som sagt till ganska speciella omständigheter.

Fast så är det ju med många ingredienser i alla möjliga olika läkemedel, med tillräckligt hög dos kan de få oönskade reaktioner i kroppen. Men så höga doser används ju inte av just den anledningen. Så är det ju också med just skvalen, det är inte något undantag.
  • Anaiah
    Neisti skrev 2009-11-28 20:50:00 följande:
    De verkar ju som att influensaspridningen har avtagit något, men de visste väl mer om sisådär två veckor...
    Ja, det är oklart om det bara är en temporär dämpning av spridningen eller inte. Man kan ju alltid hoppas att det börjar lugna sig lite nu.
  • Anaiah

Ingrid Marie skrev 2009-11-29 00:30:03 följande:

Varför hoppas du att det lugnat sig? Har det inte legat på en fult hanterbar nivå? Är det inte istället önskvärt att det fortsätter ligga på en lagom hög nivå så att så många som möjligt hinner få ett livslångt skydd mot alla influensor av denna sort?
    Nej, självklart hoppas jag att "hotet" från spridningsbilden varit helt överdrivet och att sjukdomen är mildare än befarat! Jag ser det inte som någon form av självmedicinering att blir sjuk i den här influensan, det är ju liksom inte vattenkoppor vi snackar om.

De jag känner som har blivit sjuka har verkligen mått väldigt dåligt, några har krävt sjukhusvård (med inkapslade lunginflammationer som krävt intravenös antibiotika för att få bukt med - en behandling som dessutom tydligen är väldigt obehaglig), andra har "bara" fått extremt ont i lungorna och hostat illasmakande slem i tre veckor, inte en önskvärd sjukdom att ha överhuvudtaget (vare sig den är mild eller inte).

Vad som är fullt hanterbart är en tolkningsfråga, de som jag pratat/känner som varit sjuka skulle retrospekt väldigt gärna ha sluppit smittan och mycket hellre varit vaccinerade oavsett deras inställning innan sjukdomen. Jag tror det är lätt för dig att skriva det du skriver för att du själv inte varit i kontakt med någon som blivit rejält sjuk för rent objektivt kanske man kan se det som du gör, men subjektivt på individnivå är det ingen som faktiskt vill bli sjuk på det sättet.
  • Anaiah

Ingrid Marie skrev 2009-11-29 22:40:18 följande:

Anaiah, med fullt hanterbart syftade jag på samhället och sjukvården, inte på individerna. Beslutet om massvaccinering togs utifrån hotet om att viktiga samhällsfunktioner skulle braka om får många blev sjuka samtidigt, inte utifrån något hot mot vår hälsa. Att den är mildare än befarat vet vi redan. Även att fler än man visste från början var skyddade tack vare att de någon gång tidigare i livet haft en tillräckligt liknande influensa. Som jag ser det är det, på individnivå, bättre att inte vaccinera sig nu, få influensan och sedan vara skyddad livet ut. Nästa gång kan det vara en farlig influensa eller man kan ha råkat ut för något som gör att man nästa gång tillhör en riskgrupp. Som vi vet nu kan det ta ett halvår att få fram vaccin till riskgrupper. Det gäller såklart även om det kommer en svår influensa. Men vill man chansa på att man inte kommer smittas nästa gång, innan nåt vaccin tagits fram, och vill man chansa på att ingen farlig influensa av denna typ kommer komma under ens livistid, så fine. Men som sagt, det är en chansning.
    Beslutet om att massvaccinera kommer inte bara med rädsla om att sammhällsfunktionerna skulle påverkas, det kommer också ur vad som hände under de senaste pandemier som världen drabbats av. Varken Hongkonginfluensan eller Asiaten påverkade samhällsfunktionerna nämnvärt då heller, det var visserligen svårt att komma till läkare och sjuksköterskor och man såg att det var lite svårt att komma fram till SOS-centralen via telefon under en period, framförallt då under Hongkonginfluensan (som klassas som den mildare av de två).

Dock fick regeringen svidande kritik då för att ha dålig beredskap, samhällets medlemmar VILLE nämligen vaccinera sig ändå, trots det milda hotet. Under Asiaten fanns det dåligt med vaccin, men man satsade på att vaccinera sjukvårdspersonal och riskgrupperna. Under Hongkonginfluensan såg läget likadant ut, första året fanns dåligt med vaccin, men man poängterade att det var viktigaste för riskgrupperna att vaccinera sig. Till andra året (och den andra kraftigare vågen) fanns bättre tillgång till vaccin, men regeringen kritiserades för den dåliga beredskapen under det första året då många ville, men inte kunde vaccinera sig.

Debatterna i media om vaccinets biverkningar kontra sjukdomens mildhet gick höga även då...

Ett utdrag ut Läkartidningen angående de tre senaste pandemierna (innan Svininfluensan):
    "Alla pandemierna förefaller ha ställt extrema krav på sjukvården. I spanska sjukans fall så extrema att man på en del ställen i Sverige stått inför en katastrofsituation, där vård och annan medicinsk hjälp inte kunde erbjudas. Under de övriga pandemierna, särskilt asiaten och Hongkong-influensan, förefaller myndigheterna ha klarat vården med hjälp av extra resurstilldelning.

Under de veckor då en pandemi pågår som intensivast ses tendenser till att övriga samhälleliga funktioner sviktar, dock inte värre än att man med extrapersonal oftast kunnat upprätthålla samfärdsel, skolverksamhet m m."

Det har alltså inte varit tal om något stort hot emot samhällsfunktionerna, ändå har beslutet tagits om att tillåta och möjliggöra massvaccinering.

Se det lite ur regeringens synvinkel, de har inte haft SÅ himla mycket att gå på när de beslutade för att beställa in vaccin till ALLA. Visst såg influensan mild ut då, kanske lika mild som Asiaten och Hongkonginfluensan, men skulle man verkligen chansa på att utslaget också faktiskt blev så.

När man talar om hur milt influensan ändå har slagit i Sverige så får man inte heller glömma att vi redan HAR vaccinerat över 3 miljoner medborgare och faktiskt därigenom påverkat allvarligheten i spridningsbilden.
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-12-01 23:50:15 följande:
    Och ändå räknar man de länder som vaccinerat flitigast till att även ha den största spridningen av influensan.
    Jaja, jag har FATTAT att du är en äkta konspirationsteoretiker, men kan du inte vara lite originell i alla fall?
  • Anaiah
    Missi skrev 2009-12-02 10:07:33 följande:
    Appropå att svälja allt med hull och hår, här publicerar Dagens medicin en artikel av så låg kvalitet att man blir rädd!! Nu finns det en och annan uppmärksam läsare som gjort sig besväret att faktiskt LÄSA rapporten till skillnad från DM:s reporter (!!) --------------------------------------------------
    --- Det är ganska uppenbart att slutsatsen i rubriken formuleras av någon som inte läst den bifogade studien. "..bevis för att vaccinationer inte påverkar risken för att drabbas av autism." Det sägs i studien: "This report did not address the role of prenatal or early life Hg exposures in etiology of autism." Det är väl just det som föräldrars oro handlar om och detta tar rapporten inte upp överhuvudtaget! När man sen ser vad de forskarna själva menar om de statistiska beläggen för kopplingen mellan thimerosal och autism så uttalar de följande: "Only 6 children were exposed to thimerosal-containing vaccines in the relevant time period for our hypothesis, rendering these analyses of low statistical power." Det handlade alltså bara om 6 barn i den gruppen som blev vaccinerade just under perioden studien pågick. Och detta ska enl artikelförfattaren ovan kallas bevis, när inte ens forskarna själva hävdar detta! Däremot framkom intressant information om fisken i kosten och även en referens till en stark korrelation mellan Hg i blodet och antalet amalgamfyllningar. Ganska intressant studie men det har ju inte ett skvatt med rubriken att göra. --------------------------------------------------
    -------- Denna artikel är full av faktafel: 1. MPR-vaccinet innehöll aldrig kvicksilver - eftersom det är och alltid varit ett sk levande vaccin 2. Hypotesen om en koppling mellan MPR-vaccin och autism byggde inte på några påståenden om kvicksilver. 3. Kopplingen mellan MPR-vaccin och autism är inte motbevisad - en icke-relation kan aldrig motbevisas bara bedömas som osannolik. 4. Kopplingen mellan MPR-vaccin är via mässlingsinducerad encefalit (hjärninflammation) efter vaccinering - där det alltså bevisligen inte har förekommit en utbruten mässling. Encefaliten hos spädbarnet leder till bestående hjärnskador med symptom som leder till diagnosen autism. --------------------------------------------------
    ------------ www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/10/30/autis... (ja ja, det gäller att försöka ha lite koll oavsett sida)
    Läs om den här studien i stället (där talar vi i alla fall om betydligt fler testade barn): www.lakartidningen.se/old/content_0303/pdf/138.pdf
Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?